וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם נמצאה התרופה להתקרחות?

28.10.2015 / 14:30

מחקר שבוצע בעכברים הצליח לדכא אנזימים שגורמים להתקרחות כתוצאה ממחלת ה"אלופציה אראטה" ולגרום לצמיחת שיער מואצת באזורים המטופלים. כעת יש לבדוק האם הממצאים יכולים לסייע במציאת תרופה גם להתקרחות הגברית

אילוסטרציה. ShutterStock
בניסוי הצליחו החוקרים לגרום לצמיחת שיער חדש בתוך 10 ימים/ShutterStock

בשורה לסובלים מהתקרחות כתוצאה ממחלת "אלופציה אראטה": מדענים אמריקאים מאוניברסיטת קולומביה הצליחו לדכא פעילותם של אנזימים מסוג JAK, המצויים בזקיקי השערה וגורמים להופעתה של המחלה. בניסוי שביצעו בעכברים, הם הצליחו לגרום לצמיחת שיער מואצת באזורים הפגועים.

"אלופציה אראטה" היא מחלה אוטואימונית, במסגרתה מערכת החיסון מזהה את רקמות הגוף כרקמות זרות, ולכן פוגעת בהן. מסיבה זו, הלוקים במחלה סובלים מהתקרחות באזורים מסוימים בגוף או בכולו.

בניסוי קודם, דיווחו המדענים כי מעכבי JAK מסוגלים לשתק את הסיגנאל, שבעקבותיו תוקפת המערכת החיסונית את הגוף. במחקר הנוכחי, הם הצליחו להראות שכאשר מורחים את המעכבים האלו ישירות על העור, הם מובילים "לצמיחת שיער חזקה ומהירה". אצל עכברים שטופלו בתכשיר במשך חמישה ימים, נראתה גדילה של שיער חדש בתוך 10 ימים – תהליך מואץ מאוד. אצל עכברים קירחים מקבוצת הביקורת, שלא טופלו על ידי התכשיר, לא גדל שיער חדש בפרק הזמן הזה.

התקרחות. ShutterStock
שני סוגים של מעכבי JAK אושרו זה מכבר על ידי מינהל המזון והתרופות האמריקאי/ShutterStock

כעת נותר למדענים לבדוק אם התכשיר עובד היטב על בני אדם, כפי שהוא עובד על עכברים. שני סוגים של מעכבי JAK אושרו זה מכבר על ידי מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) לטיפול במחלות שאינן קשורות בהתקרחות, וכעת הם נבחנים בניסויים קליניים, גם בהקשר לטיפול ב"אלופציה אראטה".

"מה שמצאנו הוא מבטיח, אך הוא עדיין לא הוכח כאפקטיבי ככל שמדובר בהתקרחות גברית", הסבירה מובילת המחקר, ד"ר אנגלה כריסטיאנו, מומחית לדרמטולוגיה מולקולרית מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת קולומביה.

תרופות קיימות לטיפול בהתקרחות עשויות להביא לגדילת שיער הקרקפת רק בחלק מהמקרים. בדרך כלל, התרופות רק מונעות נשירת שיער נוספת. חיסרון נוסף הוא שתרופות אלה אפקטיביות במהלך השימוש בהן, ואולם ברגע שמפסיקים את השימוש – השיער שב לנשור. כעת נותר לראות אם הפיתוח החדש של מדעני אוניברסיטת קולומביה יחייב גם הוא נטילה רציפה של התרופה, או שיפעל באופן אחר.

על-פי הערכות, כ-70%-80% מהגברים וכ-40% מהנשים יסבלו מהתקרחות במהלך חייהם – ובדרך כלל הסיבות להתקרחות הנן גנטיות. אלופציה אראטה היא מחלה נדירה יחסית, שהסיבות להתפרצותה הנן גנטיות וסביבתיות כאחד.

עוד באותו נושא

בשורה לשנה החדשה: התרופה להתקרחות קרובה מתמיד

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully