וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפלאות הגוף: הכל על התופעה שמכונה "אנורקסיה הפוכה"

25.10.2015 / 6:30

אנחנו רגילים לשמוע שאנשים תופסים את עצמם כיותר שמנים ממה שהם באמת במציאות, אבל בתופעה הזו קורה בדיוק ההיפך. הכל על הפרעת החרדה שפוגעת ב-1 מתוך 10 גברים בחדר כושר

אילוסטרציה. ShutterStock
מרגישים שאין להם מספיק שרירים/ShutterStock

כמעט כל בני האדם מרגישים בשלב מסויים בחייהם שהם אינם שבעי רצון עם המראה החיצוני שלהם או עם חלק מסויים בגופם. יחד עם זאת, עבור אנשים שסובלים מדיסמורפיה שרירית (ביגורקסיה) התחושה שהם אינם מספיק שריריים עלולה להפריע להם באופן משמעותי בחיי היום יום.

דיסמורפיה שרירית, אשר ידועה גם בשם ביגורקסיה (bigorexia), היא סוג של הפרעת חרדה שגורמת לאנשים שסובלים ממנה לראות את גופם כקטן וצנום, חרף היותו גדול ושרירי. ההפרעה יכולה להשפיע על גברים ונשים כאחד, והיא לעיתים מתוארת כסוג של "אנורקסיה ההפוכה". מדובר בהפרעה שכיחה באופן יחסית אך ככל שגוברת המודעות כך גם רבים יותר פונים לעזרה ומאובחנים.

1 מכל 10 גברים בחדר הכושר

סקר שהתפרסם לאחרונה בבריטניה טוען כי כ-10% מהגברים שהולכים לחדרי כושר בבריטניה סובלים מההפרעה, מה שגורם להם לעיסוק מתמיד באופן שבו הם נראים. אותם אנשים חיים בתחושה שלמרות העבודה הקשה והמאמצים גופם "אינו גדל" ואינו מספיק שרירי. ההפרעה עלולה לגרום להם לדאגה מרובה ולפגיעה בביטחון העצמי, ולעיתים להוביל לדיכאון.

אחד הסימנים של ביגורקסיה הוא אימון כפייתי, שלעיתים גובר על כל אינטראקציה חיונית אחרת עם חברים או משפחה לצד התבוננות מוגזמת על הגוף במראה. לעיתים קרובות ההפרעה מובילה לשימוש לרעה בסטרואידים אנאבוליים ותוספי חלבון למיניהם.

חדר כושר. Gurza, ShutterStock
אף פעם לא מספיק להם/ShutterStock, Gurza

למרות ששני המינים יכולים ללקות בהפרעה, גברים נמצאים יותר בסיכון. מדוע דווקא הם? ייתכן וזה קשור לסטריאוטיפ שגבר צריך להיות גדול וחזק, מה שעשוי להוביל ללחץ חברתי שמשפיע על אנשים שיש להם נטייה לפתח את ההפרעה. הגורמים שמובילים לכך שדווקא אנשים מסויימים יפתחו אותה אינם ברורים. קיימת סברה שגורסת כי המקור הוא תורשתי ואילו אחרים טוענים כי מדובר בחוסר איזון כימי במוח. מחקרים מסויימים הראו דווקא כי גורמים סביבתיים כמו אנשים שבילדותם עברו הקנטות או התעללות נמצאים בסיכון גבוה יותר ללקות בהפרעה.

סימני אזהרה

הטיפולים בתופעה כוללים טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) או תרופות ממשפחת התרופות שנקראת מעכבי ספיגה חוזרת של סרוטונין (SSRI). במקרים בהם לא חל שיפור בתסמינים נעשה לעיתים שימוש בתרופות נוגדות דיכאון כדי להקל על המטופלים.

אלה סימני האזהרה:

1. אם הדימוי העצמי שלך אינו עומד בקנה אחד עם האופן שבו אתה נראה.

2. אם אתה נמנע ממפגשים חבריים, מחסיר ימי עבודה ולא נפגש עם בני משפחה כדי לפנות מספיק זמן לאימונים.

3 . אם אתה לעולם לא חש מרוצה מכמות השרירים בגופך.

4 . אם אתה חש צורך להמשיך להתאמן למרות פציעה גופנית או עושה שימוש בשיטות אימון קיצוניות במיוחד.

5. אם אתה עוסק באופן כפייתי בשמירה על דיאטה עשירה בחלבון ונמנע לחלוטין ממזון שומני ומשתמש בכמות קיצונית של תוספי מזון.

6. אם אתה עושה שימוש אסור בסטרואידים אנאבוליים או עובר ניתוחים פלסטיים שלא לצורך.

  • עוד באותו נושא:
  • שרירים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully