וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה אפשרי: 6 טריקים שיגרמו לילדים שלכם לאכול בריא

18.10.2015 / 8:30

כמעט כל הורה נתקל בבעיה הזו. הילד מסרב לאכול אבוקדו ועגבניה, והתירוצים רבים ומשונים. לירון שמעוני, דיאטנית קלינית ואמא בעצמה, מגלה את השיטות שיכניסו קצת צבע לצלחת של הילדים שלכם

יוטיוב

צפו: ילדים אוכלים ארוחות שמעולם לא טעמו

עד גיל 3 הכל היה מושלם. הבת שלי אכלה כל מה שהגשתי לה, בקלות ובפשטות. מכל עבר שמעתי אימהות מתוסכלות שדיווחו על בררנות באכילה, סירבו לאכול ירקות ופירות, דרמות סביב קמח מלא ושלא נדבר על היסטריה סביב צלחת הקינואה. ופתאום משהו השתנה גם אצל הבת שלי. בועת ה"בת של הדיאטנית שאוכלת מושלם" התנפצה. זה התחיל ב"סכסוך" עם עגבנייה והמשיך במערכות יחסים טעונות עם השאר. המצב, שהלך והדרדר, חיבר אותי היישר ליצירתיות שבי והתחלתי לחפש דרכים וטריקים לגרום לבת שלי לחזור לאכילה בריאה. הנה כמה שעובדים מצויין עבורי:

1. מחבואים
טריק עתיק יומין ופשוט מאוד. העיקרון הוא כזה: מה שלא רואים – לא קיים בצלחת. במרק, לדוגמא, אפשר להחביא כמעט כל מה שעולה על דעתכם – פחמימות עשירות בסיבים כמו עדשים כתומות, קינואה ובורגול וירקות נייטלים מבחינת טעם כמו קישואים או מתקתקים כמו דלעת, דלורית וגזר.
לאחר שהמרק מוכן טוחנים אותו מעט בבלנדר מוט, והנה לכם "מרק כתום" חף מכל אשמה. אצלנו בבית טריק ה"מחבואים" עלה דרגה נוספת ואני מכניסה גם ירקות מגורדים דק בתוך קציצות, גמבות טחונות ברוטב העגבניות הסטנדרטי, "חומוס" שעשוי מקישואים וטחינה , "המבורגר" שעשוי מעדשים ירוקות ושחורות ואפילו קוביות תפוחי עץ או גזר מגורד בתוך עוגת השבת.

2. תכניסו עניין
כשמכניסים לילדים עניין ושוני, ההיענות שלהם להתנסויות עולה. כך למשל התחלתי להכניס עניין בארוחה הכי סטנדרטית ומשעממת ביום - "ארוחת עשר". שלחתי את הבת שלי לגן עם "ארוחת פנקייקים" עשויים מביצה, קוטג' וקמח מלא ופעם אחרת עם "ארוחת נסיכות" שהורכבה מכריך עם טחינה ורודה וביצה קשה ורודה, שנצבעו שניהם בעזרת קצת סלק. דווקא בארוחה זו, כדאי קצת "לצאת מהקופסה" ולשלוח את הילדים עם קופסת אוכל מעניינת ושונה.
פה תוכלו למצוא כמה מתכונים.

סנדביצ'ים מחייכים. ShutterStock
כשהכריך הופך מעניין/ShutterStock

3. הבראת מתכונים
עם השנים הפכתי למומחית ב"הבראת מתכונים". כמעט כל מתכון שאני נתקלת, אני מוצאת דרך להפוך אותו לבריא יותר עבורי ועבור הילדים. כך לדוגמא אשתמש בקציצות בקמח חומוס העשיר בסיבים וחלבונים במקום פירורי לחם, בקמח כוסמין ושמן זית במקום קמח לבן וחמאה במאפים מלוחים ובשקדים ואגוזים טחונים בעוגיות,. עם ילדים גדולים יותר אפשר לשבת יחד ולבדוק איך אפשר "להבריא" מתכון על ידי ניסוי וטעייה.

4. תחרות "ביס חלומי"
טריק שהמציא הגבר לארוחות הערב המשותפות לכל המשפחה. כל אחד מבני הבית צריך להרכיב "ביס חלומי", הלא הוא ביס שמורכב מפחמימה, חלבון וירק. הכלל הוא ששלושת הרכיבים הללו חייבים להיות בביס ומי שמרכיב את הביס הכי מעניין והכי טעים הוא הזוכה בארוחה (הפרס לזוכה יכול להשתנות מפעם לפעם). תתפלאו לגלות שיצר התחרותיות גורם לילדים לנסות ולהתנסות.

5. אוכל מהספרים ומהסרטים
זה התחיל אחרי שקראנו סיפור עם דרקונים ושאלתי את הבת שלי אם בא לה לטעום דרקון. היא כמובן התלהבה ואני הכנתי לה דרקון עשוי פיתה מקמח מלא, קוטג' וירקות. הרכב ארוחת ערב סטנדרטי למדי, אך נטרף מתוך סקרנות של "ממ..מעניין איזה טעם יש לעיניים של דרקון?" בהמשך יצרתי את נמו, מר ינשוף, ואת הג'ירפה סופי. עם ילדים גדולים יותר ניתן ליצור ביחד דמויות מתוך ספרים אהובים, סדרות טלויזיה או סרטים.

ירקות חתוכים. ShutterStock
אוי, זה כל מה שהבאנו/ShutterStock

6. "אופס, זה מה שיש"
לפני שנה בערך נסענו לחוף ים שלא הכרנו קודם. לקחנו איתנו קופסאות עם ירקות ופירות חתוכים ותכננו לאכול את ארוחת הצהריים במסעדה בחוף. כשהגענו למקום, הופתענו לגלות כי המסעדה היחידה סגורה ולאחר זמן מה, כשהילדים היו רעבים, כל מה שיכולנו להציע להם היו הירקות והפירות. מיותר לציין שהכל חוסל. כך נולד טריק "אופס, זה מה שיש".

אנחנו משתמשים בו בעיקר כשיוצאים לטיולים משפחתיים או לגינת המשחקים. מכינים מראש אוכל בריא (ירקות, פירות, כריכים מלחם מקמח מלא, ממרחים בריאים) וברגע שזה הדבר היחיד שזמין לילדים, זה גם מה שהם יאכלו כשהם רעבים. פשוט לא? הערה – הטריק מתאים בעיקר לילדים שכן אוכלים ירקות ופירות, אך לרוב מעדיפים לאכול מזונות "טעימים" יותר. עובד נהדר אגב גם על מבוגרים. 

לירון שמעוני היא תזונאית קלינית, מטפלת בגישת NLP, חברת עמותת עתיד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully