וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה הסתיו: למה כאבי הראש מגיעים דווקא עכשיו?

11.10.2015 / 15:44

אנשים רבים שסובלים ממיגרנות מדווחים על עליה בהתקפים דווקא בעונות מעבר כמו הסתיו. מה הקשר בין מזג האוויר בחוץ לבין כאבי הראש, ואיך זיהוי מבעוד מועד של דפוס הכאב יוכל להקל עליכם?

כאב ראש. ShutterStock
כאבי ראש חזקים ופועמים שפוגעים ב-11 אחוזים מהאוכלוסיה/ShutterStock

מיגרנות הן בעיה רפואית נפוצה שיכולה להקשות מאוד על חייהם של הסובלים ממנה. גורמים רבים יכולים להשפיע על הסיכון להופעתה עבור מי שסובל ממנה, אולם האם חילופי העונות והסתיו שפוקד אותנו ממש עכשיו גם הם סיבה לדאגה?

מיגרנות הן תופעה רפואית שכיחה מאוד שפוגעת בכ-11 אחוזים מהאוכלוסיה הבוגרת במדינות מפותחות, כאשר הגילאים השכיחים הם 25 עד 55. נשים, כך לפי הסטטיסטיקה סובלות מהן באחוזים בוהים יותר ביחס לגברים.

מיגרנות הם כאבי ראש קשים ופועמים, שלעיתים מלווים בבחילות, רגישות לאור או לקול ולעיתים מהווים מכלול של כל התופעות הללו ביחד. שינויים במשך שעות אור היום או בעוצמתו, בלחות האוויר, בלחץ הברומטרי (כפי שלעיתים קורה בעת טיולים), ובטמפרטורה, עלולים להוות טריגר להופעת מיגרנה.

אז מה הקשר לסתיו?

חילופי עונות אם כן בהחלט עלולים לעורר מיגרנות. יתרה מכך, מחצית ממקרי המיגרנה שיש להם טריגר ידוע נקשרו באופן ספציפי לשינויים במזג האוויר. הגורמים שמובילים לתופעה הם מגוונים ומשתנים בין אדם לאדם. חשוב לציין כי הגורמים המדוייקים להופעת מיגרנה והמנגנונים השונים להופעתה אינם זוכים לקונצנזוס בספרות הרפואית וכך גם האופנים השונים בהם חילופי העונות משפיעים עליה.

חילופי עונות קשורים לשינויים במזג האוויר ובטמפרטורות של האוויר, שהם גורמים המוכרים ככאלה שמגבירים את הסיכון להופעת מיגרנה. שינויים אלה מלווים לרוב גם בשינוי בריכוזי האבק באוויר, בשינוי בלחות ובשינוי בכמות המשקעים שגם הם קשורים למיגרנות. בנוסף לכך, אצל חלק מהאנשים אלרגנים שונים כמו פריחה של פרחים מסויימים או עובש, שנפוצים יותר בתקופת הסתיו, יכולים להוות טריגר לתופעה.

עלה נושר על החלון. ShutterStock
לזהות את הדפוס העונתי של הכאב מראש/ShutterStock

עבור חלק מאנשים, שינויים במזג האוויר עלולים לגרום לחוסר איזון בחומרים כימיים שונים במוח, כדוגמת הסרוטונין. שינויים אלה נמצאו גם הם כקשורים להופעת כאבי הראש. מחקר אמריקני משנת 2013 הראה למשל כי הופעה של ברקים ברדיוס של 25 קילומטרים סביב ביתו של אדם, העלתה את הסיכון שלו ללקות במיגרנה ב-28 אחוזים.

איך להתמודד עם כאבי הראש?

הדרך הטובה ביותר כדי לנסות ולהתמודד עם מיגרנות בעונות מעבר היא לזהות את הסימנים שמוכרים לכם ושמבשרים על בוא המיגרנה מבעוד מועד. טיפול תרופתי מוקדם יכול להקל על התסמינים ולקצר את משך המיגרנה. פעולות כמו שתייה מספקת של מים, הקפדה על שעות שינה ואפילו טכניקות של מדיטציה, עיסויים, דיקור סיני יכולות להקל על כמות ההתקפים וחומרתם, בנוסף לטיפולים תרופתיים להקלה על כאבים ותרופות למניעת מגרנות.

המסר העיקרי הוא שאם קיים דפוס קבוע שאתם מצליחים לזהות (כמו למשל שהמיגרנה תמיד מופיעה בימי גשם או בימים קרים) מומלץ לציין זאת ולדון על כך מבעוד מועד עם הרופא המטפל. זיהוי של התבנית יכול להקל על תזמון הטיפול התרופתי וגם על הפחתה של חשיפה לאותם טריגרים בעייתיים עבורכם. כך למשל אפשר להפחית את החשיפה לקור למינימום על ידי הימנעות משהייה ממושכת מחוץ לבית בימים קרים או גשומים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully