וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורים שואלים: באיזה גיל כדאי להתחיל לגמול את הילד מחיתולים בלילה?

6.10.2015 / 12:15

למה יש ילדים שמרטיבים בלילה עד גיל מאוחר וכאלה שלא? מה עדיף, תחתוני גמילה או חיתולים? ובאיזה גיל כדאי לכם להתחיל לדאוג שהילד עדיין מרטיב בלילה? קרן יטיב, יועצת משפחתית בכירה עונה

ילד ישן. ShutterStock
מחכים ללילה יבש?/ShutterStock

במהלך שגרת היומיום שלנו עם הילדים, עשרות שאלות מטרידות אותנו - על מצבם הבריאותי, על ההתפתחות שלהם, על בעיות התנהגות ועל התפקוד שלנו כהורים. עכשיו יש כתובת מקצועית לשאלות שלכם - מדור הורים שואלים. את השאלות ניתן לשלוח אלינו לכתובת המייל הזו או לפרסם בעמוד הפייסבוק של וואלה! בריאות.

שאלה: כמה זמן אחרי גמילה מחיתולים צריך להתחיל גמילת לילה? האם יש להמתין עד שהילד יבקש או עד שהוא יקום עם חיתול יבש בבוקר?

תשובה: ילדים בדרך כלל נגמלים בצורה טבעית מעשיית צרכים בלילה בין גילאי 4.5-2. הרטבה בלילה לאחר גיל זה נפוצה יותר בקרב בנים, ושיעורם מכלל המרטיבים הוא שני שלישים. אולי תופתעו לשמוע אבל להרטבה ממושכת בלילה יש בסיס תורשתי מובהק - אצל 75 אחוזים נמצאה הרטבה בעבר במשפחה הקרובה: אחד ההורים, האחים או הסבים.

גמילת לילה שונה מגמילת יום. בניגוד לגמילה ההתנהגותית והמודעת מהחיתול ביום, גמילה מחיתולים בלילה היא תהליך טבעי של הבשלה פיזיולוגית של המערכת. הרטבת לילה היא שחרור בלתי רצוני של שתן בזמן שינה. היא נובעת מאי בשלות של מערכת הרפלקסים, המפקחת על השליטה בשלפוחית השתן. אם הילד מרטיב ברוב הלילות, ומעולם לא נגמל בלילה, סימן שאכן המערכת שלו עדיין אינה בשלה.

תחתוני גמילה או חיתולים?

כדאי לזכור שילד גמול יכול לשתות כמה שהוא רוצה לפני השינה ואין צורך להפסיק לתת לו לשתות שעה לפני כניסתו למיטה, שנתו יכולה להיות עמוקה מאד, הוא יכול לישון בלילה בחדר קריר עם מזגן או בחורף, הוא לא תמיד מקפיד לעשות פיפי לפני השינה וגם הוא עובר מגוון של חוויות רגשיות במהלך היום. ועדיין, הוא ישן רצוף עד הבוקר עם שלפוחית מכווצת ואז הולך לשירותים או חש את הלחץ בשלפוחית ומתעורר באמצע הלילה לעשות פיפי, ממש כמונו המבוגרים.

אחת השאלות השכיחות של הורים בשלב הזה, כאשר הילד טרם נגמל בלילה אבל גמילת היום הושלמה, היא האם עדיף להשתמש בתחתוני גמילה או בחיתולים רגילים. אני ממליצה דווקא על תחתוני הגמילה, המייצרים פחות בלבול אצל הילד, שמתייחס אליהם כתחתונים רגילים ולא מתבלבל מהמעבר מתחתונים לחיתול וההיפך. בנוסף, בשלב הזה ילדים רבים עשויים להתנגד לחיתול. בחוויה שלהם, ובמסרים של הסביבה אליהם, הם ילדים בוגרים וגדולים. תחתוני גמילה מנטרלים במקרים רבים את ההתנגדות הזו.

עוד באותו נושא

הורים שואלים: באמצע הגמילה הבת שלי התחילה לפחד מהאסלה. מה עושים?

לכתבה המלאה
חיתול. ShutterStock
יכול לעבור זמן לא קצר בין גמילת יום לגמילת לילה/ShutterStock

עם זאת, יש להסביר לילד, בכל ערב לפני השינה, שאם הוא מרגיש שיש לו פיפי, שיקום לעשות או יקרא לכם. העובדה שאתם יודעים שהוא יכול לעשות את צרכיו בתחתונים האלו לא ידועה לו ואנו דווקא רוצים לעודד את הגמילה. לכן, אם הילד קורא לכם באמצע הלילה לפיפי, כמובן שלא כדאי לצעוק לו "תעשה בחיתול/תחתונים מתוק" .

האינדיקציה לגמילת לילה היא שהילד קם חמישה בקרים רצופים עם חיתול/תחתוני גמילה יבשים, ללא קשר לכך שהערתם אותו בלילה או לא. יכול להיות פער בין גמילת היום לגמילת הלילה של ימים, שבועות, חודשים ואף שנה ויותר וזה שכיח ותקין. אם הילד בן 4.5-5 ולא נגמל עדיין בלילה, מומלץ להיוועץ עם מומחה.

קרן יטיב, יועצת משפחתית בכירה ממרכז הפיל הצבעוני - המרכז לטיפול במשפחה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully