וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר מקיף: אנשים גבוהים חשופים יותר לסרטן

6.10.2015 / 11:45

מחקר רחב היקף שנערך בשבדיה מצא כי קיים קשר בין גובה לבין סיכון לחלות במחלת הסרטן. הגורמים לכך עשויים להיות קשורים גם לתזונה בילדות ולנוכחות מוגברת של הורמוני גדילה

גיע לשיא: האיש הגבוה בעולם הפסיק לגדול. רויטרס
גבוה יותר זה לא תמיד טוב יותר/רויטרס

אם אתם מאלה שתמיד התקנאו באנשים גבוהים, מחקר מקיף חדש דווקא מצא שיש לזה גם חסרונות. חוקרים משטוקהולם מצאו כי אנשים גבוהים הם בעלי סיכון גבוה יותר לפתח חלק ממחלות הסרטן בהשוואה לאנשים נמוכים יותר.

החוקרים מהמכון הרפואי קרולינסקה ומאוניברסיטת שטוקהולם בדקו בין השנים 1938 ל-1991, 5.5 מיליון גברים ונשים שבדים שגובהם נע בין מטר אחד ל-2.25 מטרים ומצאו מתאם בין גובה ובין שכיחות מחלת הסרטן. לפי המחקר כל 10 סנטימטרים של גובה מעלים את הסיכון של אישה לפתח סרטן ב-18 אחוזים ואילו אצל גברים ב-11 אחוזים. אצל נשים גבוהות הסיכון לפתח סרטן השד עלה ב-20 אחוזים ואילו בקרב נשים וגברים כאחד, הסיכון לפתח סרטן מסוג מלנומה, עלה בשיעור של כ-30 אחוזים לכל 10 סנטימטרים של גובה.

למרות התוצאות הברורות החוקרים הדגישו כי הסיבות העיקריות לעליה בסיכון לחלות בסרטן השד הן להיות אישה, הזדקנות ואצל חלק מהחולים גנטיקה משפחתית. לאנשים גבוהים, בנוסף אמרו החוקרים, כי לאנשים גבוהים יש סיכון נמוך יותר לחלות במחלות לב.

סרטן הלבלב. ShutterStock
השפעה גנטית וסביבתית/ShutterStock

המחקר, שהוצג באיגוד האירופי השנתי לאנדוקרינולוגית ילדים בברצלונה ביום שישי האחרון, אומנם מצא קשר בין גובה לבין סיכון לחלות במחלות סרטן אבל לא מצא קשר של סיבה ותוצאה. ובכל זאת, המחקר המקיף והראשון מסוגו מתווסף לשורה של מחקרים שמצאו קשר בין גובה לסיכון לחלות במחלת הסרטן. גובה של אדם נקבע על ידי גורמים גנטיים ורמות של הורמוני גדילה, אבל הוא גם מושפע מהסביבה, וגורמים כמו זיהומים ותזונה בילדות עשויים להשפיע גם כן.

עוד באותו נושא

המחלה שגורמת לגוף להתחיל לגדול מחדש

לכתבה המלאה

הורמוני גדילה וצריכת קלוריות מוגברת

ד"ר אמילי בניי, אחת מעורכות המחקר העריכה שיש מספר הסברים מתקבלים על הדעת לממצאים. לטענתה לאנשים גבוהים יש יותר תאים שיכולים להיות חשופים לגידולים. בנוסף, סביר להניח שלאנשים אלה יש רמות גבוהות יותר של הורמוני גדילה, שלא רק מגבירים את צמיחת העצם בגיל צעיר אלא גם מגבירים את צמיחתם של תאים - מה שעלול להוביל לצמיחה מוגברת גם של תאים סרטניים. סיבה נוספת יכולה להיות שאנשים גבוהים אוכלים יותר קלוריות, ובמחקרי עבר נמצא קשר בין צריכת קלוריות מוגברת לחלק ממחלות הסרטן.

סרטן הוא אחד הגורמים המובילים למוות בעולם. על פי ארגון הבריאות העולמי בשנת 2012 התגלו כמעט 14 מיליון מקרים חדשים של מחלת הסרטן ו -8.2 מיליון מקרי מוות הקשורים למחלה.

  • עוד באותו נושא:
  • סרטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully