וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזו השפעה יש לגודל הצלחת על המשקל שלכם?

1.10.2015 / 6:14

אם לפני 20 שנה מיכל פופקורן היה שווה ל-5 כוסות, היום מדובר בכמות כפולה, וגם בערך קלורי בהתאם. כמה קלוריות יכולה לחסוך צלחת קטנה יותר ומה השיטות שבאמת יעזרו לשלוט בכמויות?

הסרטון שמוכיח: קלוריות זה ממש לא הכל/צילום: יוסי ציפקיס, בימוי: גיא גורן, עריכה: נועה לוי

צפו: כך נראות באמת 100 קלוריות

אם עד עכשיו הראיות להשפעת גודל המנה לא היו חדות מספיק, כעת התמונה נעשית ברורה יותר. אנו נחשפים באופן יומיומי למזונות ולמשקאות רבים בעלי מגוון רחב של גדלים וצורות בחנויות, במסעדות ובבתים. סקירה שיטתית חדשה של חוקרים בבריטניה מצאה כי לגודל המנה ולגודל כלי ההגשה יש השפעה על אכילת יתר.

חוקרים ביחידה למחקר בריאות והתנהגות באוניברסיטת קיימברידג' בבריטניה ניתחו את תוצאותיהם של כ-60 מחקרים שכללו כ-7,000 משתתפים. מסקנת החוקרים הייתה כי הפחתה מתמשכת בחשיפה למנות גדולות, יכולה להשפיע על התפריט היומי ולהוריד את צריכת הקלורית היומית בשיעור של עד 16% בקרב מבוגרים בבריטניה.

השפעת גודל המנה וכלי ההגשה הגדולים על אכילת יתר לא הייתה שונה בין גברים או נשים, ולא נמצא הבדל בין משקלם של הנחקרים. בנוסף, החוקרים העלו השערה כי חקיקה ושיטות שיווק חדשות המגבילות את גודל המנה של מזונות ומשקאות עתירי קלוריות כגון ממתקים ומשקאות ממותקים במסעדות וברשתות המזון עשויים לעזור ולהקטין את אכילת היתר, המובילה להשמנה.

ההמבורגר המושלם. צילום: סיפור בדקה, מערכת וואלה!
גדול מדי/מערכת וואלה!, צילום: סיפור בדקה

במהלך השנים כמעט בלי שנרגיש, התרגלנו לאכול מנות גדולות יותר של מזון ולשתות משקאות בנפח גדול יותר. מנת המזון המוגשת במסעדות וכן מנת המזון הארוזה גדלו באופן משמעותי.

אם בעבר שקית חטיף צ'יפס הכילה כ-30 גרם (כ-160 קלוריות), היום אפשר למצוא ברשתות המזון מגוון רחב של אריזות חטיפים במשקלים הנעים בין 20 גרם ל-180 גרם. כמות הקלוריות גדלה בהתאם ויכולה להגיע עד ל כ-900 קלוריות (כמחצית ממספר הקלוריות הנצרכות בממוצע למבוגר ביום שלם). גם אריזות הפופקורן באולמות הקולנוע הפכו גדולות יותר. לפני 20 שנה מיכל פופקורן היה שווה ל-5 כוסות בערך (כ-270 קלוריות) היום, נמצא את הפופקורן במיכל השווה לכ-11 כוסות (כ-630 קלוריות).

עוד באותו נושא

גם כוס היין שלכם הפכה להיות גדולה מדי

לכתבה המלאה
צלחת אוכל. ShutterStock
אם אתם לא רוצים להקטין את הצלחת, לפחות תוסיפו ירקות/ShutterStock

אז איך מקטינים את גודל המנה?

1. אכלו בצלחות קטנות. כשהאוכל נמצא בצלחת או קערה קטנה יותר, גודל המנה קטן בהתאמה. מחקר שנערך באוניברסיטת קורנל בארצות הברית מצא כי הנחקרים נטו למלא את הצלחת במנות גדולות מאוד כשהם אכלו בצלחות גדולות. כשהקטינו את גודל הצלחת מ-12 אינץ' ל-10 אינץ' (30 ס"מ ל-25 ס"מ), כמות הקלוריות קטנה ב-20 אחוזים.

2. הכניסו ירקות לצלחת. כשמוסיפים סלט לצלחת או ממלאים את הכריך בירקות, באופן אוטומטי אנו מקטינים את נפח שאר המרכיבים בצלחת (לדוגמה, כמות האורז בצלחת קטנה). בנוסף לשמירה על גודל מנה רצוי, הוספת ירקות תעשיר אתכם בתוספת של ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים החיוניים לבריאותכם.

3. אל תאכלו מהשקית או מהקופסא. כשפותחים אריזה של חטיף, אנו לא תמיד מודעים לכמות החטיפים שאותה אנו אוכלים. חלקו מראש את האריזה הגדולה למנות קטנות בעזרת שקיות או קפסאות קטנות וכך תאחסנו את החטיפים בבית. בצורה זו, ניתן לשלוט על גודל המנה.

4. ביחרו נכון, גם במסעדה. כמויות גדולות של מזון לא תמיד הופכות את המסעדה לטובה יותר. קראו היטב את התפריט ובחרו במנות קטנות יותר או התחלקו במנות גדולות עם הסועדים אתכם. כך תחסכו כמות גדולה של קלוריות מיותרות.

5. היו קשובים לתחושת הרעב והשובע. אכילה איטית, לעיסה טובה יותר בסביבה נטולת גירויים חיצוניים כגון מסך טלויזיה או טלפון, יגרמו לכם להיות מודעים למזון הנאכל ויעזרו לכם לאכול לפי הצורך האמיתי ללא קשר לגודל המנה שהוגשה.

  • עוד באותו נושא:
  • דיאטה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully