וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה כדאי לכם דווקא עכשיו להתחסן נגד שפעת?

29.9.2015 / 7:00

אולי נדמה לכם שהפעם זה הגיע מוקדם מהכרגיל, והשמש עוד זורחת במלוא הכוח שלה, אבל גם לחיסונים לוקחים זמן לעבוד. למה חשוב להתחסן נגד שפעת דווקא עכשיו, מה כולל החיסון השנה ומי צריך להזהר במיוחד? ד"ר עידן גורן עם התשובות

אילוסטרציה. ShutterStock
אבל עוד קיץ בחוץ/ShutterStock

למרות שעוד קיץ בחוץ, גם השנה, כמו בכל שנה, החלה עונת החיסונים נגד נגיף השפעת. החיסון יכול להגן מפני הידבקות בנגיף השפעת ולמרות שעדיין אפשר יהיה להידבק בנגיפים אחרים – לפחות הסיכון ללקות בשפעת בעונה הקרובה יורד בצורה משמעותית אם מתחסנים.

שפעת מתפתחת מזיהום נגיפי אשר תוקף בעיקר את דרכי הנשימה ועלול לגרום לסיבוכים רציניים, במיוחד בילדים צעירים, בקרב אנשים מבוגרים ולאנשים עם מחלות כרוניות בעיקר של דרכי הנשימה. בניגוד למחלות שאינן ניתנות למניעה, הרי שחיסונים נגד שפעת הם הדרך היעילה ביותר למניעת המחלה וסיבוכיה, כמו דלקת ריאות קשה. רשויות הבריאות בארץ ובעולם ממליצות לחסן את כל האנשים מגיל 6 חודשים ומעלה ולהקפיד להתחסן מדי שנה.

מה כולל החיסון השנה?

החיסון נגד שפעת השנה מציע הגנה כנגד נגיף שפעת מסוג H1N1, בנוסף לשני נגיפי שפעת אחרים (H3N2 ושפעת B, לכן מכונה חיסון טריוולנטי) שצפויים להופיע בעונת השפעת הנוכחית. בנוסף לכך השנה יהיה גם חיסון שמגן מפני ארבעה זנים של הווירוס (חיסון קוודריולנטי), כמו גם חיסון נגד שפעת במינון גבוה יותר עבור מבוגרים מעל גיל 65. החיסון נגד השפעת העונתית מתוכנן באופן כזה שייספק הגנה מפני נגיפי השפעת שצפויים להיות הנפוצים ביותר בעונה הקרובה.

החיסון נגד שפעת גורם למערכת החיסון לייצר נוגדנים כנגד הנגיף. הנוגדנים מיוצרים לרוב בתוך כשבועיים לאחר קבלת החיסון והם מספקים הגנה מפני הידבקות בנגיפים שכלולים בחיסון. חיסוני השפעת העונתית מתאימים לכולם - מגיל 6 חודשים ומעלה.

אילוסטרציה. ShutterStock
ילדים חשופים למחלה בצורה גבוהה יותר/ShutterStock

החיסון חשוב במיוחד עבור אנשים שנמצאים בסיכון גבוה ללקות בסיבוכי השפעת, כדוגמת קשישים, ילדים ונשים בהיריון. מחלות מסויימות מציבות את הלוקים בהן גם כן בסיכון גבוה לסיבוכי שפעת כדוגמת אסתמה, סרטן, סוכרת, מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD), סיסטיק פיברוזיס, HIV / איידס, מחלת כליות וכבד כרוניות וגם השמנת יתר. נוסף על כך מטופלים המקבלים טיפולים שמדכאים את מערכת החיסון כמו סטרואידים, כימותרפיה או טיפולים שונים למחלות אוטואימוניות או מחלות מעי דלקתי, נמצאים גם הם בסיכון גבוה לסיבוכים מהמחלה.

ילדים בין גיל 6 חודשים ועד גיל 8 שנים, צריכים בדרך כלל לקבל שתי מנות של חיסון נגד שפעת, בהפרש של לפחות ארבעה שבועות, זאת על מנת להיות מוגנים באופן מלא.

מתי כדאי להתחסן?

מומלץ להתחיל ולהתחסם נגד שפעת כבר החל מאוקטובר משום שפרק הזמן המוקדם שבו יכול להופיע הנגיף הוא סוף אוקטובר. יחד עם זאת, לרוב שיא עונת השפעת מופיע בשלב מאוחר יותר של החורף. מכיוון שההשפעה של החיסון לוקחת כשבועיים עד להופעת הנוגדנים מומלץ תמיד להקדים ולהתחסן, בטח לפני תחילת העונה.

קחו לדוגמה מחקר צרפתי שפורסם החודש בירחון הרפואי Vaccine , ועקב מספר שנים אחרי אנשים שחוסנו או שחלו בשפעת עונתית. החוקרים מצאו כי ככל שכמות הנוגדנים כנגד המגלוטינין עולה (אחד משני הסוגים העיקריים של חלבונים שבעזרתם מדביק הנגיף), כך ההגנה מפני הדבקה חוזרת בנגיף השפעת טובה יותר. עוד מצאו החוקרים כי שיעור יצירת הנוגדנים יורד עם הגיל - מתחת לגיל 30 הוא אידיאלי, בין גילאי 30 עד 50 הוא מספק, אולם אחרי גיל 50 הוא יורד משמעותית. במקרים מסויימים אף נמצא שהדבקה יכולה לתת הגנה עם שיעור נוגדנים שמספק גם הכנה לעונה הבאה ולעיתים אף יותר.

מחקר נוסף שפורסם החודש בכתב העת science בחן את השימוש בסוג חדש של נוגדנים שקרויים human broadly neutralizing antibodies . החוקרים הצליחו להוכיח בשלב זה על עכברים את יכולתם לפתח חיסון שיגן מפני כל נגיפי שפעת A קבוצה 1. גילוי זה עשוי לסייע בעתיד לפתח חיסון שיוכל להגן מפני מספר רב של סוגי שפעת, וייתכן גם לפרקי זמן ארוכים יותר, מהחיסון שקיים כיום.

  • עוד באותו נושא:
  • שפעת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully