וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר מוכיח: באמת אסור לשתות קפה בלילה

17.9.2015 / 10:08

קפה הוא לא רק המשקה הכי פופולרי בעולם, אלא גם מיוחסות לו תכונות רפואיות רבות. כעת מחקר חדש מצא מה שתייה של קפה שעות הבערב עלולה לעשות לכם לשנת הלילה

קפה אספרסו. ShutterStock
קפה במיטה, אבל רק בבוקר/ShutterStock

כוס קפה בבוקר או בערב אולי מעירה אתכם, אבל היא עושה את ההיפך לשעון הביולוגי שלכם. חוקרים מצאו כי קפאין למעשה מאט את פעולת השעון הביולוגי של הגוף. כך, אספרסו כפול שתשתו שלוש שעות לפני השינה יעכב את הייצור של הורמון השינה מלטונין ב-40 דקות, מה שיקשה עליכם להירדם.

"אם אתם עייפים ושותים קפה בלילה כדי להישאר ערים, זה רעיון רע, כי אחר כך אתם תתקשו הרבה יותר להירדם ולא תקבלו מספיק שעות שינה", הסביר ד"ר ג'ון אוניל, מהמעבדה של המועצה למחקר של ביולוגיה מולקולרית בקיימברידג' לאתר ה-BBC.

במהלך המחקר, תאים שגודלו בתנאי מעבדה נחשפו לקפאין ונבדק האם זה משנה את המבנה הפנימי שלהם. התוצאות הראו כי קפאין הצליח לשנות את השעונים הכימיים שמתקתקים בכל תא בגוף האדם.

בחור לא נרדם. ShutterStock
משנים את השעון הטבעי של הגוף/ShutterStock

במקביל לניסוי הנוכחי, התקיים ניסוי נוסף באוניברסיטת קולורדו, שבו חמישה אנשים היו נעולים במעבדת שינה במשך 50 ימים. בשל העובדה כי חשיפה לאור היא הדרך העיקרית שבה אנחנו שולטים בשעון הביולוגי שלנו, הם בילו את רוב הזמן באור עמום מאוד, כך שההשפעה שלו תהיה מועטה.

בסדרה של ניסויים בתקופה זו, המדענים הראו כי מנת קפאין בשעות הערב האטה את השעון הביולוגי ב-40 דקות. כדי לנסות ולהסביר מה המשמעות של זה בפועל, הם אמרו כי ההשפעה של קפאין בשעות הערב משולה למחצית ההשפעה שיהיו לשלוש שעות של אור לפני השינה.

עוד באותו נושא

המעבדה: כך תישנו טוב יותר - בארבעה צעדים פשוטים

לכתבה המלאה

אז מתי מומלץ לשתות קפה?

למרות הממצאים הברורים, המדענים אמרו כי זו תהיה השערה בלבד אם ינסו לקבוע אחרי איזה שעה עדיף שלא לשתות קפה. עם זאת, ד"ר אוניל הודה שהוא לא שותה קפה אחרי השעה 17:00.

התוצאות אומנם מראות כי עדיף שלא לצרוך קפאין בשעות מאוחרות של היום, אבל לכמה דברים זה דווקא יכול להיות יעיל. "זה יכול להיות שימושי עם ג'ט לג אם אתם טסים ממזרח למערב. אם תצרכו קפאין בזמן הנכון של היום, הוא עשוי לזרז את הזמן שנדרש כדי להתגבר על הג'ט לג", הסביר ד"ר אוניל.

למרות שאנשים שונים ברגישות שלהם לקפאין, המחקר מוכיח כי אנחנו יכולים במידה מסוימת לשנות את המקצבים הטבעיים של הגוף. לדברי החוקרים חלק מהסיבה לכך שאנחנו הולכים לישון בשעות מאוחרות, נעוצה גם בגורמים כמו צריכת קפאין וחשיפה לאור מלאכותי בשעות הערב.

  • עוד באותו נושא:
  • קפה
  • שינה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully