וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקשר המפתיע בין תרופה לגמילה מעישון להפחתת מחלות לב

16.9.2015 / 12:36

התרופה הצ'מפיקס מונעת מהניקוטין שבסיגריה להיקשר לקולטן במוח שגורם לתחושת ההנאה וההתמכרות, כעת מחקר חדש מגלה שזה לא היתרון היחיד שלה

אדם מעשן מחוץ למספרה בשוק מחנה יהודה בירושלים. רויטרס
עוד סיבה טובה להפסיק לעשן/רויטרס

מחקר ראשון מסוגו שנערך בקרב כ-165 אלף מעשנים מצא קשר בין שימוש בתרופה צ'מפיקס לגמילה מעישון להפחתת הסיכון למגוון בעיות לב נפוצות, כדוגמת מחלת לב איסכמית, אי ספיקת לב והפרעות קצב לב, כמו גם לשבץ ולדיכאון. ממצאי המחקר סותרים אזהרה שפרסם מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) בשנת 2011 לפיה קיים סיכון מוגבר לבעיות לב בקרב המשתמשים בתרופה שכבר סובלים ממחלות לב.

המחקר שפורסם השבוע בכתב העת הרפואי הנחשב Lancet Respiratory Medicine ונערך על ידי קבוצת חוקרים מאירופה וארה"ב, עקב במשך תקופה של חצי שנה אחרי 164,766 מעשנים מאנגליה בגילאי 18 ומעלה. המעשנים חולקו לקבוצות ונרשם להם לראשונה סוגי טיפול שונים לגמילה: התרופה לגמילה מעישון צ'מפיקס (51,450 נבדקים), התרופה לגמילה מעישון זייבן (6,557 נבדקים) או מגוון תחליפי ניקוטין כגון לכסניות, מדבקות ומסטיקים (106,759 נבדקים).

במהלך תקופת המעקב, בדקו החוקרים בקרב הנבדקים שכיחות של בעיות לב וכלי דם, כמו גם התפתחות סימפטומים של דיכאון. לפי ממצאי המחקר, לא צ'מפיקס ולא זייבן מגבירים את הסיכון למחלות לב בהשוואה לתחליפי ניקוטין. יתר על כן, החוקרים מצאו קשר בין שימוש בצ'מפיקס להפחתת הסיכון לבעיות לב אלו, כמו גם לשבץ ולדיכאון. לפי הממצאים, צ'מפיקס נקשרה להפחתה של 20% בסיכון למחלת לב איסכמית, 39% בסיכון לאי ספיקת לב, 27% בסיכון להפרעות קצב לב, 38% בסיכון לשבץ, ו-34% בסיכון לדיכאון.

העישון מקצר את החיים

לדברי עורכי המחקר, "הממצאים מעלים את האפשרות שקיימת הזדמנות לרופאים לרשום את התרופה באופן נרחב יותר, אפילו בקרב מטופלים עם מחלות רקע, וזאת במטרה לסייע ליותר מעשנים להצליח להפסיק לעשן בהשוואה להיום". עוד הוסיפו החוקרים כי מעשנים מאבדים בממוצע שלושה חודשים מתוחלת חייהם על כל שנה בה הם מעשנים.

מוח אנושי. ShutterStock
התרופה בעצם מונעת הנאה דרך המוח/ShutterStock

צ'מפיקס מכילה חומר פעיל בשם Varenicline המונע מהניקוטין שבסיגריה להיקשר לקולטן במוח שגורם לתחושת ההנאה וההתמכרות. בכך, התרופה מונעת מהמעשן את הצורך בעישון סיגריות ומפחיתה את מגוון תסמיני הגמילה האופייניים להפסקת עישון.

ירידה בכמות המעשנים

לדברי פרופ' חיים לוטן, מנהל מערך הלב במרכז הרפואי הדסה, "אנחנו יודעים שעישון הוכח כאחד מגורמי הסיכון הגדולים ביותר להתפתחות מחלות לב טרשתיות. בשנים האחרונות יש ירידה מסוימת בעולם המערבי בכמות המעשנים, מה גם שהביא לירידה בתחלואה ממחלות לב". לדברי פרופ' לוטן, המחקר מוכיח שבאמצעות הטיפול הנכון לגמילה מעישון, אדם שהפסיק לעשן עשוי להפחית משמעותית את הסיכון ללקות במחלות לב. "אני מקווה שתוצאות המחקר יביאו להרחבת האפשרות בישראל ובעולם לעשות שימוש רפואי מושכל בתרופות להפסקת עישון", הוא הוסיף.

על פי דו"ח משרד הבריאות שפורסם באחרונה לרגל היום הבינלאומי ללא עישון, מדי שנה מתים בישראל כ-8,000 איש כתוצאה מעישון, כ-700 מתוכם כתוצאה מעישון פאסיבי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully