וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעורר פעמיים: מה קפה עושה לבטן שלכם?

9.9.2015 / 12:19

גם אתם מהאנשים שכוס קפה שולחת אותם ישר לשירותים? אם עניתם כן, אתם לא לבד. מה הקפאין עושה למערכת העיכול וכמה זמן זה בדיוק נמשך? דיאטנית קלינית מסבירה

קפאין לריאות - אפשר גם בשאיפה/וואלה

בסרטון: רד בול לריאות - הסיגריה החדשה שתחליף את הקפה שלכם

יש אנשים שלא יכולים לפתוח את היום בלי קפה. לחלק מהם זה עוזר להתעורר, ואחרים זה פשוט שולח לשירותים. שתיית קפה משפיעה באופן שונה על כל אחד מאיתנו, ולחלקנו היא גם מזרזת את פעילות המעיים.

את משקה הקפה מכינים מפולי קפה המכילים בין היתר את הקפאין. לשתיית קפאין יש השפעה מעוררת בשל היותו חומר פסיכו-אקטיבי הגורם להפרשת אדרנלין ודופמין במערכת העצבים המרכזית. השפעה זו מופיעה כחצי שעה לאחר שתיית הקפה, ומסתיימת בדרך כלל לאחר כמה שעות. אבל זו לא ההשפעה היחידה שלו. קפאין יכול לעורר גם את השרירים במערכת העיכול ולגרום לכיווץ ולתנועתיות מוגברת של המעיים.

כוס קפה. ShutterStock
מעורר פעמיים/ShutterStock

כאשר קפאין נכנס למערכת העיכול, שרירי המעי זזים ומקדמים את תוכן המעיים כלפי המעי הגס בתהליך הנקרא תנועה פריסטלטית. כשהתנועה הפריסטלטית ממשיכה, מורגש הדחף לפעולת מעיים.

במחקר שנערך באנגליה נבדקה השפעה של משקאות שונים על מערכת העיכול והרגלי היציאות. המחקר מצא כי בקרב כרבע מהנחקרים נראתה עלייה במדד התנועתיות במערכת העיכול בתוך כ-4 דקות וההשפעה נמשכה לפחות 30 דקות מזמן שתיית הקפה. עוד נמצא כי ההשפעה היתה גבוהה יותר בקרב נשים. ההסבר לשונות בתוצאות יכול לנבוע מהשוני בהרגלי השתייה היומיומיים ומהרגישות לקפה של כל אדם ואדם.

לא פותר עצירות

האם שתיית קפה אם כן היא התשובה לעצירות? לא בהכרח. מערכת העיכול פועלת באופן ובקצב שונה, וזו הסיבה לכך שכמות היציאות שונה מאדם לאדם. יש אנשים שיכולים לחוות כשלוש יציאות ליום, בעוד שלאחרים יכולות להיות רק שלוש יציאות בשבוע. אם אתם נמצאים בטווח הזה, אין לכם סיבה לדאגה מפני שעל פי המכון הלאומי למחלות עיכול בארצות הברית, עצירות היא מצב בו ישנן פחות משלוש יציאות בשבוע.

לשתיית קפה יש אומנם השפעה מייידית על חלק מהאוכולוסיה, והיא יכולה לזרז את פעילות מערכת העיכול ובכך להשפיע על חלק מהאנשים, אך במצב של עצירות כרונית, יש לברר מהו מקור הבעיה ולטפל בה באופן ספציפי.

גבר מחזיק את הבטן. ShutterStock
לא יעזור לכם נגד עצירות/ShutterStock

מלבד זירוז פעילויות המעיים, לקפאין עלולות להיות השפעות מזיקות כגון עלייה בלחץ הדם, רעד או הפרעות בשינה, אך סימפטומים אלה מופיעים בדרך כלל כששותים כמות גבוהה של קפה. לאלו מאיתנו הרגישים לקפאין, גם שתייה של כמות מתונה עלולה לגרום לתופעות אלו.

אף שמחקרים בעד ונגד המשקה הכי פופולרי בעולם, צצים ועולים כל העת, לאחרונה נמצא כי צריכה מתונה של קפה (כ-300 מ"ג ביום, 2-3 כוסות ליום) איננה מזיקה ואפילו יכולה להועיל ולהפחית סיכון למחלות שונות כגון דמנציה, פרקינסון וסוגים שונים של סרטן.

כך או כך, קיימים מצבים שבהם מומלץ להימנע או להפחית באופן משמעותי את צריכת הקפאין: נשים בהיריון, אנשים הסובלים מיתר לחץ דם, סוכרת לא מאוזנת, אנשים הסובלים מאי ספיקת כבד ועוד. בנוסף, חשוב לשים לב כי לקפה יש אפקט משתן ושתייה מרובה ממנו עלולה לגרום להתייבשות.

  • עוד באותו נושא:
  • קפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully