וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרופות הסבתא שאתם חייבים להפסיק להשתמש בהן

6.9.2015 / 6:17

סבתא לא תמיד יודעת הכי טוב. שום עלול לגרום לכוויות על העור, משחת שיניים לא מרפאת חצ'קונים, ואם תטפטפו שמן זית לאוזן - כל מה שתקבלו זה אוזן רטובה. הנה כל התרופות שאתם חייבים להוציא משימוש

מרק עוף. מגד גוזני
הנה דוגמה לתרופת סבתא שלא יכולה להזיק. מרק עוף/מגד גוזני

לתרופות סבתא יש מקום מיוחד בלב של כולנו. בהרבה מאוד מקרים הן הצילו אותנו ממיחושים מציקים, ובין אם ההשפעה שלהן אמיתית או פסיכולוגית (מישהו אמר מרק עוף?), אי אפשר לא להעריך משהו שגורם לנו להרגיש טוב יותר. ובכל זאת, יש מספר תרופות וטיפולים שעלולים להזיק לכם אם תמשיכו להשתמש בהם. הנה כמה מהם:

1. "נרות" של שום

לשום יש המון (המון!) יתרונות בריאותיים, ובאופן כללי אנחנו מאוד ממליצים להרבות בשימוש בו. אבל יש מנהג אחד שאנשים, ובעיקר הורים, חייבים להפסיק לאלתר: שימוש בשום באופן ישיר על העור. השימוש הזה נפוץ בעיקר אצל הורים לילדים קטנים שמאמינים כי מדובר בתרופת פלא לתולעים בישבן. שום הוא חומר חריף מאוד, וככזה הוא עלול לגרום לכוויות מאוד לא נעימות בעור.

מספר מאמרים שפורסמו בשנים האחרונות (רובם של חוקרים ממדינות הים התיכון) כללו תיאורי מקרי מאוד לא נעימים של כוויות קשות בפי הטבעת ובאזורים אחרים אצל ילדים שנחשפו לטיפול הזה. ואם הפחד מכוויה הוא לא סיבה מספיק טובה להפסיק להצמיד שום חי לעור של הילד שלכם, חשוב שתדעו שלא נמצא שום ביסוס מדעי להשערה כי שום מסייע נגד תולעים.

פיצוחי שום. נמרוד סונדרס
תשאירו את השום במקומו הטבעי - המטבח/נמרוד סונדרס

2. טיפות שמן זית לאוזניים

כפי שבטח הבנתם מהסעיף הקודם, עדיף שלא להכניס מוצרי מזון לתוך חללי גוף שאינם הפה שלכם. אם ההיגיון הבריא אומר שזה לא המקום הטבעי להם, הוא כנראה צודק. בשורה התחתונה - טפטוף שמן זית (או חלב אם, או כל נוזל אחר שאינו תרופה) לאוזניים לא יעזור לכם. בכלל. ד"ר איל רוסו, רופא אף אוזן גרון במכבי שירותי בריאות, מסביר כי לא נמצאה שום הוכחה מדעית כי למנהג הזה יש השפעה מיטיבה על בריאות האוזניים.

מעבר לכך שתרופת הסבתא הזו לא מסייעת – היא גם עלולה להזיק. לדברי ד"ר רוסו, "הטיפול הזה עלול למלא את האוזן בחומר מיותר שעלול להפריע לרופא במהלך הבדיקה, ולהקשות על הטיפול". יתרה מכך, בהרבה מקרים נהוג לחמם את השמן לפני השימוש, ואז יש סכנת כוויות.

ד"ר רוסו מבהיר כי הטיפול בשמן זית "היה נהוג בימים שלא היו אפשרויות אחרות, ולכן השתמשו בו בלת ברירה. אבל היום יש תחליפים אחרים - תכשירים על בסיס רפואי שיעילותם מוכחת". במקרה של כאב אוזניים, אצל מבוגרים או אצל ילדים, הוא ממליץ לקחת מנה של נוגדי כאבים כדי להרוויח כמה שעות נטולות כאב, ובזמן הזה לפנות לבדיקה רפואית. "כאבים באוזן יכולים לנבוע המרבה סיבות, ולכל סיבה יש פתרון אחר", הוא מבהיר. והפתרון הוא אף פעם לא שמן זית.

3. מריחה של מוצרי מזון על כוויות

בכל מה שנוגע לכוויות, יש המון תרופות סבתא, ורובן, לצערנו מזיקות. לאנשים יש נטייה למרוח מוצרי מזון שונים על כוויות – ביצים, חמאה ודבש הן רק חלק מהדוגמאות - במקום להסתפק בשטיפה במים ומריחת קרם אנטי בקטריאלי. למה זה בעייתי? הבעיה העיקרית בכווייה היא אובדן שכבת הגנה חיונית לגוף, לכן מריחה של מוצרים שאינם נקיים עלולה לסבך במקום לסייע. זה נכון, אגב, כפליים אם מדובר במריחת ביצה, שכן ביצים בצורתם הלא מבושלת נושאים חיידקים שעלולים להזיק.

כוויות בילדים. ShutterStock
כואב? ארון המטבח הוא לא הכתובת הנכונה/ShutterStock

ואם כבר מדברים על שימוש לא נכון במוצרי מזון, יש לציין שגם מריחת יוגורט לטיפול בפטריה וגינלית לא הוכח מעולם כיעיל. למעשה, הוא גם עלול להזיק - אם בטעות משתמשים בגרסה ממותקת של היוגורט, הסוכר עלול להחמיר משמעותית זיהומים באזור.

4. חלב עיזים לא מפוסטר

בעונת הקיץ הרבה מאוד ילדים סובלים ממחלת הפה והגפיים, המאופיינת בין היתר באפטות כואבות בפה. רוב ההורים לא מסוגלים לראות את ילדיהם כואבים כל כך (בדרך כלל הכאב מגיע למצב שהם מתקשים לאכול) ומוכנים לעשות הכל כדי להקל עליהם. לצערנו, אחד הפתרונות החביבים על הורים הוא לא פחות ממסוכן. הורים רבים מעידים כי חלב עיזים מקל מאוד על כאבי האפטות, ולכן הם לוקחים את ילדיהם לחוות יעודיות שם ניתן לצרוך את חלב "הקסם" הישר מן העז. ואולם, גורמים רשמיים מזהירים כי חלב לא מפוסטר מסוכן לבריאות.

חלב. ShutterStock
חלב עיזים זה מצוין, אבל רק אם הוא מפוסטר/ShutterStock

בעקבות גידול במספר הנדבקים במחלת הברוצלוזיס (קדחת מלטה) כתוצאה מצריכת מוצרי חלב לא מפוסטרים, הוציא לפני חודשיים מספר החקלאות אזהרה רשמית כי "צריכת חלב ומוצרי חלב לא מפוסטרים עלולים לגרום לתחלואה קשה ולעתים רחוקות אף למוות". מחלת הברוצלוזיס, אם תהיתם, עלולה לגרום לפגיעות במערכות גוף שונות, לעיתים לצמיתות, לעקרות בקרב גברים, להפלות בקרב נשים, לנכות, ובמקרים נדירים אף למוות.

5. הורדת חום לתינוקות על ידי אלכוהול

בעבר היה נהוג להוריד חום לתינוקות על ידי מריחת בית החזה שלהם באלכוהול, שכן אלכוהול מתנדף בקלות, ולכן יש לו אלמנט מקרר. ואולם, לפני מספר שנים התברר כי התינוקות עלולים לשאוף אדי אלכוהול, וזה מסוכן עד מוות. מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) אפילו אסר את זה לשימוש. לצערנו, הרבה הורים עדיין משתמשים בשיטה זו, ומעמידים את ילדיהם בסכנה. מלבד הסכנה בשאיפה, אלכוהול גם עלול לגרום גירוי מקומי של העור ולפריחות, ואם הוא בא במגע עם פצעים (אפילו שריטות קטנות) הוא עלול להכאיב מאוד.

אילוסטרציה. ShutterStock
קומפרסים קרים ותרופה להורדת חום, זה כל מה שאתם צריכים/ShutterStock

הורים אחרים משתמשים דווקא בחומץ להורדת חום, ובמקרה הזה יש להבדיל בין שני דברים: חלק מההורים מספיגים את הגרביים של הילד בחומץ על מנת לנדף את החום החוצה מן הגוף, וזה לא מזיק (אם כי לא מוכח כמועיל). הורים אחרים מורחים את גופם של הילדים בחומץ, ובמקרה הזה עלולה להיות תגובה קשה בעור. חשוב לזכור כי עורם של ילדים רגיש מאוד, ולכן יש להתייעץ עם רופא לפני כל מריחה של חומרים על שטחים נרחבים.

יש גם הורים שמשתמשים בקומפרסים של חומץ להורדת חום, מכיוון שהוא מנדף (בדומה למנגנון שבו זיעה מסייעת לצנן את הגוף) ולכן מסייע לקירור, במקרה זה לא ידוע על השפעה מזיקה, אך גם לא על השפעה טובה יותר באופן משמעותי מקומפרסים של מים קרים – שהם לפחות נטולי ריח מציק.

6. טיפול בכאבי שיניים עם אלכוהול

בעבר היה נהוג "להקל" על כאבי צמיחת שיניים אצל תינוקות בעזרת מריחת עראק, וויסקי או וודקה על החניכיים. הטיפול הזה מסוכן מאוד, שכן תינוקות רכים לא אמורים לספוג אלכוהול. בנוסף, אין לטיפול שום יתרון על פני שימוש בנשכנים (בעיקר כאלה שניתן לקרר) או שימוש בג'לים להקלה מקומית (כאלה שאושרו לשימוש על ידי משרד הבריאות כמובן).

7. מריחת משחת שיניים על פצעי בגרות

בתרופת הסבתא הזו נדמה שכמעט כולם השתמשו בשלב כזה או אחר של חייהם, וחבל. מעבר לעובדה שמשחת שיניים לא עושה כלום לפצעי בגרות מלבד לייבש את העור, היא עלולה לפגוע ולגרום לתגובות קשות בעור. מדוע? האלכוהול והמנטול שמצויים במשחה עלולים לגרום לכוויות ולתגובות אלגיות קשות בעור הפנים.

8. ניקוי הגוף בעזרת חוקנים

במסגרת טרנד ניקוי המיצים ששטף את העולם בשנים האחרונות, יותר ויותר אנשים החלו להשתמש בשטיפות מעיים טבעיות. באופן כללי, החדרה של מוצרים "טבעיים" לפי הטבעת, החל משום (כפי שציינו קודם) ועד קפה טחון, עלולה להסתיים באסון. חשוב להבהיר, אפילו חוקן שמבוצע מסיבה רפואית אינו מתאים לכל אחד, כמו למשל חולים עם אי ספיקת כליות או ילדים, ולכן שימוש ביתי בחוקנים טבעיים אינו מומלץ לאף אחד.

ירקות ירוקים. ShutterStock
אפילו לעלים ירוקים יש תופעות לוואי/ShutterStock

באופן כללי, אנחנו לפעמים נוטים לחשוב שמה שנמצא תחת ההגדרה "טבעי" לא יכול להזיק לנו, וזו טעות. המצדדים בתרופות טבעיות מציינים בעיקר את העובדה שמדובר בחומרים שלרוב אינם מכילים חומרים כימיים סינטטיים, ולכן בטוחים לשימוש. ואולם, הבעיה היא שתרופות טבעיות מכילות גם הן חומרים שונים, אומנם טבעיים, אבל לא בהכרח בטוחים תמיד לשימוש או נטולי תופעות לוואי. רק שבניגוד לתרופות, אין שום מנגנון שבאמת בוחן את התופעות הללו ומפקח עליהן.

חשוב לזכור תמיד שגם חומרים כימיים טבעיים יוצרים אינטראקציות עם מערכות הגוף השונות, ממש כמו תרופות רגילות. כך לדוגמה, סמל הבריאות - ירקות ירוקים – משפיעים על קרישת הדם ויש להם אינטראקציה עם תרופות מדללות דם. זה לא אומר שהירקות הללו לא מומלצים או בטוחים לשימוש, אבל כדאי לפתח מודעות.

ייעוץ מקצועי: ד"ר עידן גורן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully