וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקפי לב מסוכנים יותר בסופי שבוע

7.9.2015 / 6:38

אף אחד לא רוצה לראות את יקיריו מובהלים לבית חולים בעיצומו של התקף לב – זה מפחיד ומסוכן. ולפי מחקר שנערך בבריטניה, הסכנה גבוהה הרבה יותר בסופי שבוע. למה זה קורה, ומה המצב בישראל?

חדר מיון תל השומר. ראובן קסטרו
הבשורות הטובות: בישראל המצב טוב יותר. חדר המיון בשיבא/ראובן קסטרו

חייהם של חולים שהגיעו לבית החולים לאחר התקף לב נמצאים בסכנה גבוהה יותר בחמישית אם הגיעו במהלך סוף השבוע – כך עולה ממחקר חדש שנערך בבריטניה. החוקרים, שעקבו אחר מקרים של 25 אלף חולים, גילו כי שיעורי תמותה גבוהים משמעותית בקרב חולים שהגיעו עם מצב לבבי במהלך יום שבת או ראשון, ביחס לחולים הגיעו למיון בימי החול.

בבריטניה בלבד, בכל שלוש דקות סובל אדם מהתקף לב ובסך הכל כ-175 אלף בני אדם מקבלים התקף לב בשנה. המחקר, שנערך על פני 13 שנים, משווה את אחוזי ההישרדות של מטופלים שהגיעו בין הימים שני לשישי (ימי העבודה בבריטניה) בין השעות 9:00 ל-17:00, לבין מי שהגיעו ביתר הזמן.

הכי הרבה מקרי מוות בשל התקפי לב - בשבת

ככלל, תוצאות המחקר מצביעות על כך שהסיכויים להתאשפז בשל התקף לב גבוהים יותר בערבים ובסופי שבוע. בסך הכל 59 מקרים התרחשו "מחוץ לשעות העבודה המקובלות". שיעורי התמותה של מי שהגיעו בשעות אלה היו גבוהים יותר, כך על פי המחקר, שנערך באוניברסיטת אסטון בברמינגהם, ותוצאותיו הוצגו בכנס של האגודה האירופית לקרדיולוגיה בלונדון. שיעורי התמותה הגבוהים ביותר כתוצאה מהתקפי לב נרשמו בימי שבת, אז הם היו גבוהים ב-19 אחוז בהשוואה לאמצע השבוע. בימי ראשון נמצאו שיעורי תמותה כתוצאה מהתקפי לב הגבוהים בתשעה אחוז בהשוואה לאמצע השבוע.

באופן כולל, 36.5 אחוז מהסובלים מהתקף לב שהגיעו לבית החולים באמצע השבוע מתו כתוצאה מהתקף הלב, במהלך 13 שנות המחקר. בקרב מי שהגיעו ביום שבת נרשמו 43.3 אחוז מקרי מוות ובין מי שמזלו הרע הביאו לכך שלקה בהתקף לב ביום ראשון, היו שיעורי התמותה 39.9 אחוז. המטופלים שאושפזו בשעות הערב או במהלך סוף השבוע נשארו באשפוז לפרק זמן ממושך יותר בכשליש.

אילוסטרציה. ShutterStock
"הממצאים הללו חמורים ביותר"/ShutterStock

"הממצאים הללו חמורים ביותר", ציין ד"ר ראול פוטלרי, שנמנה על צוות המחקר. "הם מראים בראש ובראשונה שהסיכוי ללקות בהתקף לב גבוהים יותר מחוץ לשעות העבודה הרגילות ודבר שני, שסיכוייו של מי שנקלע למצב כזה לשרוד – נמוכים הרבה יותר. זה קודם כל באשמת המחסור ברופאים בשעות אלה, אך גם מצביע על בעיות באבחון ועל גישה מוגבלת יותר לתרופות ולציוד רפואי בסופי שבוע".

"ככל שניתן טיפול מהיר יותר – סיכויי התמותה יורדים"

על פי ד"ר זאזא יעקבישוילי, מנהל שרות לקרדיולוגיה דחופה בבית החולים בילינסון, המצב בישראל שונה לחלוטין. "המחקר הזה התפרסם בכנס מאד חשוב שמתקיים בימים אלה בהשתתפות כ-32 אלף קרדיולוגים, אבל הוא מתייחס למצב בבריטניה וההשלכות של המאמר מתייחסות לשם". לדברי ד"ר יעקבישוילי, "המצב בישראל מבחינת הבדלים בין אמצע השבוע לסופו לא נבדק עד כמה שידוע לי. בישראל עורכים סקרים בטיפול נמרץ בכל היחידות - 26 במספר - של טיפול נמרץ לב. הסקרים נערכים כל שנתיים במשך החודשים פברואר-מרץ, מאז שנת 2000.

"התוצאות מראות באופן חד משמעי שכמות התקפי לב מהסוג הקטלני ביותר, STEMI, שדורש התערבות מידית בצנתור, יורדת באופן עקבי בעשור האחרון. התמותה בתוך בית החולים יורדת בעשור האחרון. כמות הצנתורים עלתה מכ-50 אחוז בתחילת שנות ה-2000 למעל 90 אחוז כעבור עשור. כתוצאה מכך יש בישראל בסך הכל ארבעה אחוז תמותה ל-30 יום מיום ההתקף. מדובר באחד מהערכים הטובים ביותר בעולם. אנחנו נמצאים בשלישיה הראשונה.

לדברי ד"ר יעקבישוילי, שמשמש גם יו"ר החוג לטיפול נמרץ באיגוד הקרדיולוגים בישראל, "מההתרשמות האישית שלי, ולא על פי מחקר סטטיסטי, אין בישראל הבדל בין איכות הטיפול שמקבל מי שמגיע לבית החולים ביום חול למי שמגיע בלילה או בסוף שבוע. אני יודע זאת כי כל ישיבת בוקר נפתחת בשאלה מי קיבל איזה טיפול. וכידוע, במקרה של התקף לב, ככל שניתן טיפול מהיר יותר – סיכויי התמותה יורדים בהתאם".

  • עוד באותו נושא:
  • התקף לב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully