וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם רופאים יכולים להתנהג רע, בעיקר כשאתם מורדמים

2.9.2015 / 9:30

מאמר חושפני של מתמחים בגניקולוגיה חשף תמונה מטרידה מאוד של הדברים שקורים למטופלות מורדמות. אל זה הצטרפה רק השבוע תמונה מזעזעת של רופאה שהצטלמה עם מטופלת מורדמת. מה זה אומר על מידת הביטחון שלנו ברגעים הכי אינטימיים?

סלפי מחדר הלידה. טוויטר, צילום מסך
מצטרף לדיון/צילום מסך, טוויטר

תמונה של רופאה שהצטלמה במהלך טיפול באישה בהיריון בזמן שהיא מסמנת באצבעותיה את הסימן V מסעירה את הרשת בימים האחרונים, ובצדק. התמונה המזעזעת של הרופאה ממלזיה, שצולמה כשיד אחת שלה מונחת על איבריה הפרטיים של האישה והשנייה, כאמור, מסמנת את סמל הניצחון, מעלה מספר שאלות קשות, בהן מה זה אומר על האמון שאנחנו נותנים ברופאים שלנו בסיטואציות הכי אינטימיות, האם מדובר בהפרה של האתיקה הרפואית וכמה מקרים כאלה באמת קורים ואינם מדווחים?

למרבה הצער, לא מדובר במקרה יחיד ויוצא דופן. רק לפני שבועיים התפרסם מאמר עם תיאורים גרפיים ושאינו פשוט לקריאה של פרופסור אנונימי לרפואה שעורר הדים רבים בקרב הקהילה הרפואית ומחוצה לה. המאמר, שכותרתו "סודות המשפחה שלנו", עוסק בגילויים של סטודנטים לרפואה שהעידו על התנהגות בלתי הולמת של גניקולוגים בחדר הלידה או בבדיקות פולשניות אחרות שאליהן היו עדים.

המאמר מתאר שיעור שעוסק באתיקה. במהלך השיעור, דוד, אחד מהמתמחים שנוכח בכיתה, סיפר כי היה חלק מניתוח כריתת רחם של אישה, כאשר בזמן הכנה לניתוח, כשהמטופלת הייתה מורדמת, ואיבריה הפרטיים נמרחו בחומרים סטריליים, הרופא הביט בו ואמר: "אני בטוח שהיא ניהנת מזה". בתגובה הוא סיפר שהוא צחק. כשנשאל על ידי כותב המאמר למה הגיב כך, הוא התפרץ ואמר "כן, אני צחקתי, אבל מה אני אמור לעשות? האם אי פעם היית במצב כזה?".

חדר לידה. ShutterStock
חשופות לחלוטין/ShutterStock

כותב הטקסט מתאר איך הוא עוצר לרגע ומחליט לחשוף גם הוא סיפור שחווה בשנה השלישית שלו בבית ספר לרפואה. המקרה שהוא מתאר התחיל בדימום מאסיבי של יולדת אחרי לידה והסתיים כשהרופא הפסיק את הדימום והציל את חייה. ואולם, רגע אחרי שהציל את חייה של היולדת כשידו עדיין בתוכה והיא מורדמת, הוא ביצע מעין ריקוד ניצחון שכולל הרמת ידיים ושירה. המתמחה ההמום, גם ממה שראה עד לפני רגע וגם מהתנהגות הרופא המיילד, מתחיל גם הוא לצחקק ולהזיז את רגליו, עד שהמרדים צועק לכיוון שניהם "תפסיקו עם זה כבר, חלאות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"ההחלטה לפרסם את הטקסט לא הייתה קלה"

הביקורות לטקסט הקשה הזה ולאמינותו לא איחרו להגיע. גניקולוגים ורופאים אחרים תהו "למה שמישהו יכתוב את זה? ולמה שכתב עת מכובד כמו Annals of Internal Medicine יפרסם דבר כזה? האם הם מחפשים רייטינג?". התשובה הייתה כי למרות האנונימיות של כותב המאמר, מדובר בסיפורים שקורים גם בחיים.

"אלה דוגמאות קיצוניות, אבל אין שום סיבה להאמין שאלה לא היו אירועים אמתיים", הסבירה ד"ר כריסטין לייני, העורכת הראשית של כתב העת כשנדרשה לענות מדוע הטקסט פורסם, ומדוע הוא פורסם בעילום שם. "כשאמרתי לצוות העורכים שלי שמונה 15 אנשים שירימו יד אם הם חושבים שאירועים כאלה לא התקיימו, אף אחד לא הרים את ידו", סיפרה לניו יורק טיימס. ההחלטה לפרסם את הטקסט לא הייתה קלה, לדבריה, אבל הימנעות מפרסומו הרגישה במובן מסוים, כמו להיות שותפים להתנהגויות כאלה.

לא רק תפוח רקוב אחד

ואם אותם רופאים עדיין שואלים את עצמם אם דברים כאלה באמת קורים בעולם האמיתי, הסיפור של הרופאה המלזית הוא כמובן לא היחיד. רק לפני חודשיים אדם מווירג'יניה זכה בחצי מיליון דולר בבית המשפט לאחר שרופאים לעגו לו בזמן שהיה מורדם כהכנה לבדיקת קולונוסקופיה. האיש, ששמו נותר בעילום שם, החליט להקליט את הרופאים כדי שיזכור את כל ההוראות שהם נותנים לו אחרי הטיפול שכן צפה שיהיה מטושטש. לאחר שעבר את הטיפול וכשהיה בדרכו הביתה, הוא גילה שהוא הקליט את כל מהלך הבדיקה, וכי הרופאה המרדימה, ד"ר טיפני אינגהאם בת ה-42, ושאר צוות המנתחים לעגו לו ברגע שהוא נרדם.

בהקלטה הרופאה נשמעה אומרת לו כי "אחרי חמש דקות של שיחה איתך בזמן ההכנות לניתוח, רציתי לתת לך אגרוף בפנים כדי לישר אותך קצת ולהפוך אותך לגבר". כאשר אחת מהעוזרות ציינה כי לאיש יש פריחה על הגוף, הזהירה אותה הרופאה הראשית לא לגעת בו, ואמרה שהיא עלולה לקבל "עגבת על הזרוע או משהו", ואז הוסיפה, "זה כנראה שחפת בפין, כך שאת תהיי בסדר".

  • עוד באותו נושא:
  • רופאים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully