וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אני רק שאלה: למה יש בלאגן במערכת העיכול בזמן מחזור?

4.9.2015 / 7:52

המדור שחוסך לכם את החיפוש המיותר (והמלחיץ) בגוגל. והפעם עידן גורן, הרופא שלנו עונה על שאלה שהרבה נשים היו רוצות לדעת את התשובה אליה, אבל מתביישות לשאול

כאבי מחזור כאבי בטן. ShutterStock
מגיע פעם בחודש/ShutterStock

אם ימי המחזור עצמו אינם תענוג גדול, הבעיות שמתלוות אליהן במערכת העיכול הופכות אותם לעיתים לקשים הרבה יותר. מסתבר שבעיות עיכול ושלשולים, מהן סובלות חלק מהנשים בתקופה זו, עלולים להיגרם על ידי אותם שינויים גופניים שגורמים להתכווצויות הרחם בזמן המחזור. למה זה קורה והאם יש דרך להקל על התופעה?

שלשולים בזמן מחזור חודשי הם בעיה שכיחה יחסית שמופיעה במקביל לכאבי המחזור. הגורם המדיוק לתופעה אינו מובן לחלוטין, אך ככל הנראה קשור לפרוסטגלנדינים - אותם חומרים כימיים שמופרשים בגוף ושגורמים לרחם להתכווץ. מדובר על חומרים דמויי הורמון שבדרך כלל מעורבים במנגנון הכאב ובדלקת, אך גם מעוררים את התכווצויות שריר הרחם. רמות גבוהות יותר של פרוסטגלנדינים גורמים בהתאמה לכאבי מחזור חמורים יותר.

אישה יושבת בשירותים. ShutterStock
מופיע בדרך כלל בשלושת הימים הראשונים של המחזור/ShutterStock

מחקרים בבעלי חיים ובבני אדם הראו כי הפרוסטגלנדינים משפיעים על מאזן המלחים והנוזלים במעיים וגם מעודדים את התכווצות שרירי המעיים. התכווצויות הקשורות לחומרים אלה, כמו גם הופעת שלשולים מתרחשות בדרך כלל בשלושת הימים הראשונים של המחזור החודשי. למרות זאת, קיימת תופעה הפוכה אצל מיעוט מהנשים שדווקא עלולות לסבול מעצירות במהלך ימי המחזור. עבור עד 8 אחוזים מהנשים בגיל הפוריות, אותו שינוי בהרגלי היציאות יכול להוות חלק ממכלול של תסמינים כדוגמת שינויי מצב רוח, עייפות ולחץ שעלולים לפגוע בשגרת החיים ומכונים PMS - תסמונת קדם וסתית.

עוד באותו נושא

למה מתנפחת לנו הבטן?

לכתבה המלאה

כיצד אפשר להתמודד עם התופעה?

ההכרה בכך שבימי המחזור מופיעים שלשולים היא הצעד הראשון והחשוב ביותר כדי להתמודד עם התופעה. אפשר להקדים ליטול כדור נגד שלשול (כמו סטופיט או אימודיום) בעיקר אם יש צפי לשהות ארוכה מחוץ לבית או במקום העבודה. אם השלשול מופיע רק מדי פעם או שאינו מפריע לשגרת החיים, אפשר גם לא לעשות נגדו כלום. אם אתן סובלות משלשולים, בייחוד בימי הקיץ החמים, חשוב להקפיד על שתייה מספקת של נוזלים כדי למנוע התייבשות. תוספת של סיבים תזונתיים בימים אלה עשויה לעזור להפוך את היציאות לפחות נוזליות וכך לסייע בהטבה של התסמינים.

נטילת תרופות נוגדות דלקת (כמו אדוויל ונורופן) יכולה להקל על תופעות המחזור ולעיתים גם על השלשולים ועל הכאבים. נטילת גלולות למניעת היריון כדי למנוע ביוץ עשויה גם היא לעזור למנוע חלק מאותם הסימפטומים.

חשוב לשים לב לכל חריגה מהכאב או השלשול המוכר. אם הכאב הופך חמור, מופיע חום גבוה או שמופיע דם בצואה, ייתכן ויש סיבה אחרת לתסמינים. מצבים כמו אנדומטריוזיס עלולים במקרים נדירים לגרום להופעת דם ביציאות בימי המחזור. בכל מקרה כזה יש לפנות לבדיקת רופא.


לעוד שאלות במדור

רוצים לשאול את ד"ר גורן שאלה? כיתבו לנו למייל או לעמוד הפייסבוק שלנו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully