וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רופאים מזהירים: מקרי האסתמה צפויים להתגבר עם החזרה ללימודים

26.8.2015 / 16:00

החזרה ללימודים אומנם מבורכת אבל היא עלולה להביא איתה גם תופעות כמו העברה של חיידקים בין תלמידים. איגוד רופאי האלרגיה מוציא היום אזהרה להורים ומסביר למה הטיפול במחלה גם משפיע על ההישגים בלימודים

אסתמה. ShutterStock
תקופה של שגשוג של מחלות ויראליות/ShutterStock

החופש הגדול תיכף נגמר ושנת הלימודים החדשה בפתח. אבל בכך לא הסתיימו הדאגות של ההורים. איגוד רופאי האלרגיה מוציא היום אזהרה לפיה בשבועות הקרובים צפויה להתגבר אסתמה אלרגית אצל ילדים, כאשר האלרגן השכיח ביותר הוא קרדית האבק. אף שמדובר באלרגן רב שנתי, התסמינים הקשורים אליו חמורים במיוחד בעונת הסתיו, שמתחילה בסביבות ספטמבר ובה גם קיימת עלייה ניכרת במחלות ויראליות.

"עם החזרה לבית הספר והעלייה בשכיחות הווירוסים נגרמת עלייה ניכרת מאד בהתקפים של אסתמה", מסביר פרופ' אילן דלל, מנהל מיון ילדים בבי"ח וולפסון, ורופא מומחה לאלרגיה ולאימונולוגיה קלינית. "אסתמה אלרגית קיימת גם אצל מבוגרים, אבל בחודשי הסתיו רואים את זה בעיקר בילדים. הם חוזרים מהחופשים לבתי הספר, אז יש צפיפות של הרבה ילדים יחד, כמו הרבה מחלות ויראליות מתחילות לשגשג בתקופה הזאת. יש גם עלייה ניכרת בצמיחה של קרדית אבק הבית – הגורם הנפוץ ביותר לאסתמה אלרגית".

באיגוד מסבירים, כי כדי למנוע את שורת התופעות שנלוות לאלרגיה צריך כל ילד הסובל מאחד מהתסמינים הבאים לעבור הערכה אצל רופא אלרגיה מומחה כדי לאבחן את מצבו ולהתאים לו את הטיפול הטוב ביותר. התופעות השכיחות הן: ילדים ש"מחסלים" גלילים של נייר טישיו, ילדים ש"כל הזמן מצוננים", נזלת כרונית, אף סתום, עיטושים מרובים, גרד באף, בלוע ובעיניים, כחכוח בגרון והרגשת ליחה.

להיבדק בתחילת שנת הלימודים

באיגוד ממליצים להורים לילדים עם אסתמה לגשת לבירור אלרגי, רצוי בתחילת שנת הלימודים. בין הטיפולים ניתן למצוא פיקוח סביבתי והרחקת הגורם האלרגני, טיפול תרופתי מתאים שיכול לכלול תכשיר אנטיהיסטמיני, ספריי לאף על בסיס סטרואידלי ועוד. באיגוד מדגישים כי טיפות האף הרגילות לשימוש בהצטננות אסורות לשימוש ממושך ועלולות להזיק. במקרים מתאימים ניתן להמליץ גם על חיסונים כנגד הגורמים האלרגנים הרלוונטים.

ילדים בכיתת לימוד. ShutterStock
משפיע גם על הביצועים הלימודיים/ShutterStock

"אנחנו חושבים שחשוב להכיר את התופעה הזאת", מוסיף פרופסור דלל. "הטיפול בתופעה הוא לא רק טיפול באסתמה אלא גם בנטייה האלרגית. טיפול משולב גורם לכך שאנו משיגים שליטה בתסמינים של אסתמה ושל נזלת אלרגית. הפעולה הזאת מביאה לשיפור ניכר באיכות החיים של הילד, בתפקוד שלו, בשינה שלו, בערנות ובביצועים הלימודיים".

כיצד משפיע הטיפול על נושאים כמו ביצועים לימודיים? על פי איגוד רופאי האלרגיה, נמצא קשר ישיר בין נזלת כרונית לבין הפרעות שינה, ירידה בתפקוד היומיומי וירידה בהישגים בעבודה ובלימודים. בילדים ומבוגרים הסובלים מנזלת אלרגית נצפתה גם ירידה בתפקוד קוגניטיבי. בנוסף, דווח על הפרעות התנהגותיות וירידה בכישורים חברתיים במבוגרים ובילדים, הסובלים מנזלת אלרגית. 28% מהילדים "האלרגים" בגילאים ארבע עד שבע סובלים מאי-שקט ומהפרעות התנהגותיות בעונת הפריחה, בהשוואה ל-6% מהבריאים.

  • עוד באותו נושא:
  • אסתמה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully