וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם ניתן למחוק זכרונות מסויימים בעזרת זריקה אחת?

13.8.2015 / 11:54

תחושת ה"היי" שמלווה לקיחת סמים, היא הסיבה העיקרית לתלות שמפתחים המכורים אליהם. מחקר מצא דרך לחסום את הזכרונות האלה, כך שיעלמו לגמרי, מה שעשוי להפוך את הגמילה לקלה יותר

אלצהיימר. ShutterStock
למחוק רק חלק מהזכרונות/ShutterStock

מכורים לשעבר מנהלים בדרך כלל מאבק לא קל עם רוחות רפאים מהעבר. זיכרונות ה"היי" מימי השימוש בסמים, הם אלה שעלולים לפתות אותם לשוב לסורם, ולמרות הזמן שעובר, הם לא נעלמים מהראש. כעת, חוקרים מארצות הברית פיתחו תכשיר חדש שעשוי לטפל במכורים ומבוסס על מחיקה סלקטיבית של זיכרונות ה"היי" של הסמים.

"הצלחנו לזהות יעד שאם נחסום אותו, נוכל למחוק זכרונות הקשורים ב"היי" שבשימוש בסמים, וזאת מבלי לפגוע בזיכרונות האחרים", מסבירה פרופסור קורטני מילר, ממכון המחקר סקריפס בפלורידה. "אנחנו מקווים כי בשילוב עם שיטות גמילה מסורתיות יותר של הימנעות, נוכל להפחית משמעותית ואולי אף למנוע לחלוטין נפילה בחזרה לסמים, באמצעות העלמה של הטריגרים".

המחקר החדש, שתוצאותיו פורסמו בשבוע שעבר בכתב העת journal of Molecular Psychiatry, מדגים את ההצלחה של הזרקה חד פעמית של תרופה הנקראת בלביסטטין (blebbistatin) במניעת חזרה לשימוש בסם מסוג מתאמפטמין בחיות מעבדה. המחקר מבוסס על מחקר קודם שביצעו פרופסור מילר ועמיתיה ב-2013.

למחוק את תחושת ה"היי"

"המחקר בעצם עוסק בניסיון לספק למכורים למתאמפטמינים תרופה שתמחק את אותם זיכרונות שקשורים בשימוש בסם. הזיכרון של ה'היי' הוא בעצם מה שגורם למכורים לשעבר לרצות להשתמש בסם הזה שוב. בתחום הנוירולוגיה מנסים לגרום למכורים לסמים לשכוח את אותה תחושה", מסביר מסביר ד"ר אמיר גליק, אחראי תחום נוירולוגיה קוגניטיבית בבית החולים בילינסון.

המחקר הקודם מצא כי זיכרונות הקשורים בסמים ניתנים למחיקה בצורה סלקטיבית על ידי פגיעה בחלבון מסוג אקטין, שאחראי בין היתר למבנה המשמר זיכרונות במוח. הבעיה ביישום הגילוי המפתיע הזה בשיטות טיפול נעוצה הייתה בכך שאקטין הוא חומר חיוני לגוף אדם ופגיעה בו, אפילו באופן חד פעמי, עלולה להיות קטלנית.

אילוסטרציה. ShutterStock
הזיכרון של תחושת ה"היי" מקשה על הגמילה/ShutterStock

במחקר הנוכחי, מדווחים מילר ועמיתיה על התקדמות גדולה – מציאת נתיב בטוח להגיע באופן ספציפי לאקטין שבמוח, באמצעות החלבון מיוסין – מולקולה המעודדת יצירת זיכרונות במוח. לצורך כך השתמשו החוקרים בתרכובת בלביסטטין, שפועלת על אותו חלבון. תוצאות המחקר הראו שזריקה אחת של התרכובת חסמה בהצלחה אחסון ארוך טווח של זיכרונות הקשורים בשימוש בסמים.

צעד גדול לעבר חיים נקיים מסמים

"מה שהופך את החלבון מיוסין ליעד כה מוצלח לטיפול, הוא הוא העובדה שהזרקה חד פעמית של בלביסטטין מעלימה זיכרונות הקשורים בשימוש במתאמפטמינים", מסבירה אריקה יאנג, חברת צוות המחקר. "בדרך כלל, על תכשירים המיועדים לטיפול באקטין להיות מוזרקים ישירות למוח. אולם במקרה של בלביסטטין, התרכובת מגיעה לחלקים הרלוונטיים גם כאשר היא מוזרקת לחלקים אחרים בגוף. ומה שהכי חשוב – בריאותן של החיות שנבדקו נותרה תקינה", הוסיפה החוקרת אשלי בלואין.

"העובדה שלא היה צריך לחדור למוח עצמו, אלא שהספיקה הזרקה פריפריאלית חד פעמית כדי להגיע לתוצאות האלה היא חידוש נוסף", מסביר גם ד"ר גליק.

מה שחשוב לא פחות הוא שהחוקרים גילו כי הטיפול החדש נוגע אך ורק לזיכרונות הקשורים בשימוש בסמים ואינו משפיע על זיכרונות אחרים. הטיפול לא פגע ביכולתן של חיות המעבדה ליצור זיכרונות חדשים. הטיפול טרם נוסה בבני אדם, אך עבור מי שנאבק בהתמכרות לסמים, יתכן שמדובר בצעד נוסף לעבר חיים נקיים. "אנחנו מנסים שילוב של מספר טיפולים במכורים, גם הפסקת צריכה, גם התנהגותי ומקווים שטיפול כזה יוכל מאד לעזור לאותם מכורים להיגמל", מסביר ד"ר גליק, "זאת התקווה שלנו".

  • עוד באותו נושא:
  • זיכרון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully