וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם המשקפיים של גוגל ישנו את עולמם של ילדים אוטיסטים?

31.7.2015 / 7:46

אוטיזם יוצר חוצץ בין הלוקים בו ובין החברה, בשל העובדה כי הוא מביא עמו לקויות בתקשורת וחוסר הבנה של מצבים חברתיים. סטרטאפ יצר ממשק שמחבר בין הגוגל גלאס לאפליקציה שמפעילה משחקים, ביניהם התאמה של אימוג'י לפרצופים אמיתיים

סרגיי ברין עם גוגל גלאס, ספטמבר 2012. רויטרס
סרגיי ברין מייסד גוגל מרכיב את הגוגל גלאס/רויטרס

בימים אלה, עובדי הסטארט-אפ Brain Power מבוסטון עולים על קרוואן ומתחילים לתור לעבור בין בתי ספר וקהילות בארה"ב כדי להדגים אפליקציות שהם פיתחו עבור משקפי גוגל. אחת מהן היא אפליקציה בה משחקים שמסייעים לילדים עם בעיות תקשורת להתאמן בזיהוי רגשות, הבנת סיטואציות חברתיות ומיקוד שיחה. דרך הקמפיין, שמזכיר קצת מסע בחירות אמריקאי, מבקשת החברה לא רק לגייס כסף לפיתוח, אלא גם לקבל פידבק ומידע מן הקהילה והילדים כדי להבין האם הם בדרך הנכונה לפיתוח תכניות שיסייעו לילדים שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי.

מדען מוח מאוניברסיטת MIT והארוורד, ד"ר נד שהין, הבין כי המשקפיים של גוגל יכולות להוות כלי לפריצת דרך בסיוע לילדים על הספקטרום האוטיסטי. השימוש המשקפיים עשוי לאפשר לילדים לתרגל זיהוי רגשות וריכוז בסיטואציות חברתיות באמצעות משחקים שהם משחקים ומאמנים אותם להבחין בחיוכים, רגשות והבעות פנים - דברים שאינם באים להם באופן טבעי. המשקפיים לא טובים רק לילדים והם מאפשרים להורים, למורים ולמטפלים לקבל דוחות מסודרים על ההתקדמות של הילד אל מול היעדים האישיים שנקבעים על יד המערכת.

תסמונת מורכבת

אוטיזם הוא טווח רחב של בעיות התפתחות, לכן הוא מכונה לרוב הפרעה על הספקטרום האוטיסטי (ADS). באתר אלו"ט - אגודה ישראלית לילדים אוטיסטים - נכתב כי "מי שמתמודד עם אוטיזם מתקשה ליזום קשרים חברתיים או לשתף פעולה וכן הוא עשוי בהבנת ניואנסים ובדיחות". עוד נכתב כי אוטיזם משפיע על האופן שבו אנשים יוצרים קשר עם אנשים אחרים ועל הדרך שבה הם מבינים את הסביבה, כך שלעיתים קרובות העולם הוא עבורם מקום מבלבל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ד"ר נד שהין. יוזם האפליקציה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חשוב לציין כי לא קיימת כיום תרופה לאוטיזם, אך טיפול מוקדם בעזרת סוגי תרפיה שונים, עשוי להביא לתוצאות משמעותיות ושיפור באורח החיים של החולים, בהווה ובעתיד.

מזהים רגשות באמצעות משחק

את התובנה של הטיפול המוקדם והיכולת לקבל פידבק מנסה ד"ר שהין לייצר בעזרת המחקר שלו. במסגרת האפליקציות השונות המתממשקות למשקפי הגוגל, מאפשרת האפליקציה דרך משחק, להשוות אימוג'ים לפרצופים אמתיים, ותגמול של תשובה נכונה בנקודה. במקרה אחר המצלמה מזהה כי עיני הילד מתחילות לסמן אובדן ריכוז ואז היא מייצרת הפרעה ויזואלית המחזירה את המיקוד לאזור ההתרחשות, וכאשר הילד מישיר מבט הוא מקבל נקודה. לאלמנטים משחקיים שכאלה יש השפעה על ילדים והם מאפשרים לחזור על פעולות ולייצר תכניות פעולה.

בשבועות הקרובים הסטארט-אפ יוצא לגיוס המונים על מנת להשלים את הפיתוח ולהתקדם אל עבר השוק, כאשר הם יהיו מצוידים בהרבה מידע שייאסף מהמסע ברחבי היבשת והתנסות בתוך הקהילות.

גוגל גלאס

המשקפיים של גוגל פרצו לחיינו ב-2012 ונחשבו לבשורה בשל היכולת לייצר ממשק המתלבש סביב העיניים ומחבר את החוויה הדיגיטלית ישירות לנקודת הממשק הבסיסית שלו – העין.

במקביל לתקוות שנתלו בו, נתפרו גם בדיחות והווי שלילי סביב המשקפיים הללו בטענה כי מדובר בהפרה דרמטית לאורח החיים שלנו. בחודשים האחרונים החלו נפוצות שמועות על גרסה חדשה והרבה יותר מעוצבת של המשקפיים, ואפליקציות כמו אלו של ד"ר שהין יכולות להפוך את המשקפיים לבשורה אמתית לילדים הנדרשים לכך.

אורי גורן הוא מנכ"ל חברת אי-פוכונדר


לכל הטורים של בריאות דיגיטלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully