וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוף לזיעה? כדור קטן עשוי להחליף את הצורך בכושר

29.7.2015 / 6:19

האם בעתיד נוכל ליטול גלולה שתחקה את ההשפעות של פעילות גופנית - בלי שנצטרך לקום מהספה? אם תשאלו את החוקרים מאוניברסיטת סאות'המפטון - כן, אבל רק אם אתם שמנים

צילום מסך

בסרטון: איך נשים שרפו קלוריות לאורך ההיסטוריה?

חולמים להיכנס לכושר מבלי לעשות פעילות גופנית? חוקרים מבריטניה מספקים הצצה לאפשרות שבעתיד נוכל ליטול גלולה שתחקה את ההשפעות של פעילות גופנית, מבלי שנצטרך לקום מהספה. לדברי החוקרים, התכשיר, שנוסה עד כה רק על בעלי חיים, יוכל לשפר את בריאותם של מי שסובלים ממחלות כמו השמנת יתר וסוכרת.

חוקרים מאוניברסיטת סאות'המפטון דיווחו כי הצליחו לבודד מולקולה שמטעה את תאי הגוף לחשוב שאזלה להם האנרגיה, כך שהם נאלצים לפצות על כך באופן שמדמה פעילות גופנית.

אישה עושה כושר. ShutterStock
כשהתאים עושים כושר, אתם יכולים לנוח/ShutterStock

המולקולה, המכונה "תרכובת 14", עושה זאת על ידי כך שהיא מעוררת שרשרת תגובות בתא. תרכובת 14 מעכבת את התפקוד של אנזים בשם ATIC, שמשחק תפקיד מרכזי בשחרור אינסולין, המווסת את רמת הסוכר בדם.

פעולה זאת מובילה לבניית ZMP – הרגולטור העיקרי של חילוף החומרים בתא. אותו ZMP מטעה את תאים וגורם להם לקבל את הרושם כי אזלה להם האנרגיה. בעקבות כך, מופעל חיישן האנרגיה של התאים – AMPK. התאים מפצים על כך באמצעות עדכון רמת הגלוקוז וזירוז חילוף החומרים – שינויים שקורים בגוף במהלך פעילות גופנית, המובילה לירידה במשקל.

בשבחי העצלות: גם הגלולה נגד השמנה מתקרבת בצעדי ענק

הכניסה לשמנים בלבד

במחקר, שתוצאותיו פורסמו השבוע בכתב העת journal Chemistry and Biology, נתנו המדענים את "תרכובת 14" לשתי קבוצות של עכברי מעבדה. קבוצה אחת האכילו בדיאטה רגילה ואילו הקבוצה השנייה קיבלה דיאטה רווית שומן, שהביאה להשמנה מהירה ופגעה בסבילות של העכברים לגלוקוז – סימן ראשון לסוכרת.

אישה שוכבת על ספה. ShutterStock
הפעילות הגופנית האהובה עלינו/ShutterStock

התוצאות היו מפתיעות – בקבוצת הדיאטה הרגילה, המשקל נותר קבוע ורמת הסוכר בדם לא עלתה. אך בקבוצת דיאטת ההשמנה, מנה אחת של תרכובת 14 הפחיתה את רמת הסוכר בדם לרמה רגילה. בתום שבוע שבו קיבלו את התרכובת על בסיס יומי, איבדו העכברים כחמישה אחוז ממשקל גופם.

"המולקולה הזאת מצליחה להוריד את רמת הסוכר בדם ובאותו הזמן להביא לירידה במשקל", ציין פרופסור פלינו קגמפנג, מומחה בפיזיולוגיה אינטגרטיבית וחבר בצוות המחקר. "אך נראה כי ההשפעה הזאת חלה רק כאשר המטופל סובל מעודף משקל". בשלב הבא תיבחן תרכובת 14 על בני אדם, אך ככל הנראה מוקדם עדיין לבטל את המנוי לחדר הכושר.

עד שהכדור החדש יאושר:
כל מה שאתם חייבים לדעת על ספינינג
5 תרגילים פשוטים לבטן שטוחה
כמה ספורט אתם באמת צריכים לעשות בשבוע?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully