וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדריך: מה המשמעות של השמות המסובכים על תוויות המזון?

23.7.2015 / 6:32

חומרים מתחלבים, E-471, חומצה אסקורבית ופוטסיום סורבט, אם השמות האלה נשמעים לכם כמו מחלות אתם לא לבד. הדיאטנית שלנו עושה סדר אחת ולתמיד ומגלה את המשמעות מאחורי המילים המסובכות

מדבקת ערכים תזונתיים. ShutterStock
מה כל השמות האלה אומרים?/ShutterStock

בכדי לשמור על תזונה נכונה ובריאה לא חשוב רק להקפיד על ספירות קלוריות, אלא מומלץ גם לקרוא את תוויות המזון של המוצרים השונים ולהבין אותן, שכן שם נמצא מידע רב על כמות הקלוריות, השומן, המלח ומרכיבים חשובים נוספים.

במזונות מתועשים לרוב מוכנסים למוצרים תוספים הדרושים לשימור מראה המוצר והרכיבים שבו. אם גם אתם מתקשים להבין את כל הרשום ברשימת המרכיבים ולא בטוחים מה בריא ומה לא, הנה מדריך שיעשה לכם סדר בשמות המסובכים.

חומרים מתחלבים

אל תתבלבלו – למרות השם, ברוב המקרים, לחומר מתחלב אין קשר לחלב. חומר מתחלב הנקרא גם אמולסיפיר עוזר לקשר בין חומרים שאינם מתערבבים כמו שמן ומים בזכות תכונה זו: הוא מסיס במים בצדו האחד ומסיס בשומן בצידו האחר. על פי משרד הבריאות, לחומרים מתחלבים יש אפשרות ליצור מזון מופחת בשומן.

לציטין
הלציטין הוא חומר מתחלב שנכללים בו קבוצת מולקולות שומניות. הוא נמצא בחי (כגון חלמון הביצה) ובצומח (כגון סויה וזרעי חמניות) ויש לו תפקידים חשובים כגון הגנה על דופן התאים. בתעשיית המזון הוספת לציטין מאפשרת יצירת מזון בעל מרקם אחיד ויציב. ניתן למצוא לציטין בביסקוויטים, שוקולד, גלידות ועוד.

גליצריד
גליצריד של חומצות שומן הינו חומר מתחלב המסומן כ- E-471. מתחלב זה מופק ברוב המקרים משמן צמחי ולעיתים גם ממקור מהחי. את הגליצריד ניתן למצוא בדגנים, מוצרי מאפה ועוד.

חומרים מעכבי חמצון

חומרים מעכבי חמצון מונעים קלקול של שמנים כתוצאה מתגובת השמנים עם החמצן. בצורה זו נמנע הרס חלקי של הוויטמינים הנגרם מתגובת החמצן שבאויר.

קלציום דיסודיום
קלציום דיסודיום מסומן כ-E-385, הינו מעכב חמצון שאיננו טבעי, ואיננו נמצא כמסוכן לשימוש. ניתן למצוא אותו במוצרים כגון מיונז. לעיתים הוא משמש גם חומר משמר.

חומצה אסקורבית
חומצה אסקורבית היא ויטמין C והיא משמשת כמעכב חמצון טבעי המסומן כ-E-300 המוסף למוצרי פירות ומוצרים אחרים.

סוכריות גומי. ShutterStock
לפעמים הוא מסתתר תחת שמות אחרים. סוכר/ShutterStock

סוכרים

אנו מצפים למצוא סוכר במאכלים מתוקים כגון עוגיות וממתקים אבל בפועל, הסוכר מוסף גם למאכלים כגון רטבים, סלטים ואף נקניקים בתהליך הייצור והעיבוד.

ידוע כי אכילת סוכר מזיקה לחולי סוכרת אך ההמלצה של ארגון הבריאות העולמי הינה לצמצם את צריכת הסוכר בקרב כלל האוכלוסייה, כדי למנוע השמנה ותחלואה. הסוכר הנמצא במוצרים השונים לעיתים מסתתר בשמות אחרים, בשל תהליך הפקתו.

פרוקטוז
הפרוקוטוז הינו חד סוכר הנמצא באופן טבעי בפירות, דבש, וירקות שונים, אך הוא נמצא גם באופן מלאכותי במוצרי מזון תעשייתיים כגון דגני בוקר, חטיפי אנרגיה ומשקאות אלכוהוליים.

סירופ תירס
סירופ התירס מתפרק בתהליך זיקוק העמילן שבו. סירופ תירס נמצא בשימוש רב על ידי תעשיית המזון בשל הייצור הזול שלו לעומת הפקת הסוכר מקנה הסוכר.

סירופ גלוקוזה
סירופ הגלוקוזה הוא נוזל חד סוכר הנוצר על ידי פירוק עמילן. ברוב המקרים מקור העמילן הוא תירס, אך המקור יכול להיות גם תפוח אדמה או חיטה. מלבד המתקה, סירופ הגלוקוז משמש גם לריכוך המרקם ולהוספת נפח.

עוד באותו נושא

סוכר פירות מעודד צריכה של מזון עתיר קלוריות

לכתבה המלאה

שומנים

שומן צמחי מוקשה
שומן צמחי מוקשה נקרא גם שומן טראנס. שומן טראנס הוכרז כי אינו בטוח לצריכה על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) בגלל שצריכתו, אפילו במינונים נמוכים של מספר גרמים בודדים ביום עלולה לפגוע בכלי הדם ולגרום למחלות לב.

שומן טראנס נוצר באופן מלאכותי בתהליך ההופך שמן נוזלי למוצק בטמפרטורת החדר. ניתן למצוא אותו במוצרי מאפה כגון קרקרים, עוגות, חטיפים ומוצרי מזון אחרים. שימוש בשומן מוקשה מסייע להאריך את חיי המדף ולשפר את הטעם והמרקם של המזונות המכילים אותו. בישראל הצטמצם השימוש בשומן טראנס במוצרים השונים, אך עדיין מומלץ לקרוא את תוויות המזון ולהימנע ממוצרי מזון המכילים שומן צמחי מוקשה.

שמן תאוברומה
שמן תאוברומה הוא שמן צמחי טבעי המופק מפולי הקקו ונקרא גם חמאת קקאו. שמן זה משמש ליצירת שוקולד, אבקת קקאו ואפילו תרופות. תכולת השומן הרווי בחמאת הקקאו היא גבוהה ועלולה לגרום לעלייה ברמות הכולסטרול ה"רע" בדם וכתוצאה מכך לגרום למחלות לב וכלי דם. מסיבה זו ומומלץ לצמצם את צריכתהמזונות המכילים אותה.

חומרים מייצבים

לעיתים, תעשיית המזון רשאית לציין תוספים מסויימים בשם כולל. "חומרים מייצבים" הם חלק מתוספים אלו. חומרים מייצבים, בשילוב עם חומרים מתחלבים מונעים מהרכיבים להיפרד מחדש לאחר תהליך הערבוב. רוב המייצבים הינם ממקורות טבעיים כגון:

גלידה באר שבע. אפיק גבאי
מייצבים את הגלידה שלכם/אפיק גבאי

שרף חרובים
שרף חרובים הינו מייצב ממקור טבעי, המופק מפולי חרובים. התוסף מסומן כ-E-410 וניתן למצוא אותו במוצרים כגון: גלידות, רטבים, מוצרי חלב ועוד.

גואר גם
גואר גם הינו תוסף שמקורו הוא בזרעי צמח הגואר. תוסף זה משמש כחומר מייצב וגם כחומר מעבה במספר רב של מזונות כגון מאפים, ריבה, רטבים, יוגורט, גלידה ועוד. בנוסף, סיבי הגואר אינם מתעכלים ויתכן ויש להם השפעה מיטיבה על תחושת השובע, משק הסוכר בדם ועוד.

חומרים משמרים

חומרים משמרים מעכבים חיידקים או מיקרואורגניזמים המזהמים את המזון ופוגעים בבטיחותו. רוב החומרים המשמרים נמצאו כבטוחים לשימוש, אך חלקם נמצאו כחשודים בגרימת סוגים שונים של סרטן.

חומרים משמרים. ShutterStock
חלק מהחומרים נחשדים כמחוללי סרטן/ShutterStock

סודיום ניטרט
סודיום ניטרט המסומן כ- E251 הוא חומר משמר הפועל כקוטל חיידקים ופטריות וניתן למצוא אותו במוצרים שונים כגון: גבינה צהובה, נקניקים, משקאות קלים, רטבים, חומוס ועוד. למרות שהוא נמצא כבטוח לשימוש, חלק מהמחקרים מצאו אותו חשוד כחומר מסרטן.

פוטסיום סורבט
חומר משמר, המסומן כ-E-202 משמש כחומר משמר בעזרת האטה או שינוי בטעם או בצבע המזון. ניתן למצוא אותו בגבינות, פירות יבשים, ממרח חומוס ועוד. לצד מחקרים כי החומר בטוח לשימוש, קיימים גם מחקרים אשר טוענים כי צריכת חומר זה עלולה לגרום לתופעות לוואי כגון גירוי בעור, בעיניים ועוד.

צבעי מאכל

צבעי מאכל הם חומרים שמוסיפים צבע למזון או מחזירים את הצבע לקדמותו.

בטאנין
בטאנין הוא צבע מאכל אדום המתקבל ממקור טבעי - הסלק והוא מסומן כ-E-162. תוסף זה רגיש לחשיפה לאור, חום או חמצן ולכן מוסיפים אותו בדרך כלל למוצרי מזון קפואים או מוצרים הנמכרים כמוצר יבש. ניתן למצוא בטאנין בגלידות, אבקות של משקאות קלים ועוד.

אילוסטרציה. ShutterStock
מוסיפים צבע, אבל לא בהכרח בריאות/ShutterStock

טטרזין
טטרזין הינו צבע מאכל ממקורות מלאכותיים המסומן כ-E102 המקנה למזון את הצבע הצהוב. ניתן למצוא אותו במוצרים כגון ממתקים, גבינות צהובות ועוד.

בעקבות תוצאות מחקרים שנערכו באוניברסיטת סאות'המפטון ובמקומות נוספים, שמצאו כי בשילוב עם חומר משמר נוסף, הוא עלול לגרום להיפר אקטיביות בילדים, הפרלמנט האירופי לבטיחות במזון (EFSA) הגביל את השימוש בחומר זה. ההגבלה נוגעת למזונות מסויימים, הכמויות ושילובים המותרים לשימוש. בישראל, חובה לציין את הימצאותו של טטרזין במזון ובמשקה.

חומרים מחזקי טעם

מונוסודיום גלוטמט

מונוסודיום גלוטמט נותן למזון טעם נוסף המכונה אומאמי, מלבד ארבעת הטעמים הבסיסיים. תוסף זה הוא התוסף הנפוץ ביותר בעולם ונמצא כי הוא עלול לגרום לתופעות לוואי כגון כאבי ראש או בעיות נשימה לאנשים הרגישים אליו. בנוסף, חלק מהמחקרים שנעשו עליו הראו כי הוא עלול לגרום לפגיעה במערכת העצבים בקרב כלל האוכלוסיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully