וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: חוסר שינה מעלה את הסיכון לסרטן

22.7.2015 / 6:30

חוקרים גילו כי נשים שעובדות במשמרות או בשעות לא סדירות נמצאות בסיכון גבוה יותר לחלות בסרטן השד. האם נשים בקבוצות סיכון צריכות להתפטר מהעבודה, וכיצד אפשר למעזר את הסיכון?

אישה מפהקת. ShutterStock
הוכחה ראשונה לקשר בין עבודה במשמרות לסכנות בריאותיות/ShutterStock

נשים שעובדות במשמרות או בשעות לא קבועות נמצאות בסיכון גבוה יותר לחלות בסרטן, כך עולה ממחקר חדש שנערך בהולנד. החוקרים מזהירים נשים בעלות היסטוריה משפחתית של סרטן השד, כי עליהן להימנע כמה שאפשר מעבודה במשמרות. "זה המחקר הראשון שמצא באופן חד משמעי קשר בין היפוך בשעות היום והלילה לבין סרטן השד", ציינו החוקרים.

מחקרים שנערכו בעבר העלו כבר את הסברה כי קיים קשר בין עבודה במשמרות, כגון דיילות אוויר, לבין סכנות בריאותיות. הטיעון הוא כי הפרעה קבועה ל"שעון הביולוגי" של גופנו חושפת אותנו למגוון מחלות. אולם הטענה הזאת לא אוששה מעולם, שכן ייתכן שעובדי משמרות נוטים לפתח מחלות גם בשל גורמים אחרים, כמו מעמד סוציו-אקונומי, רמות פעילות גופנית נמוכות ומחסור בוויטמין D.

במחקר הנוכחי, שנערך באוניברסיטת ארסמוס ברוטרדם שבהולנד ותוצאותיו פורסמו בכתב העת Current Biology, עשו החוקרים שימוש בעכברים בעלי נטייה לפתח גידולים סרטניים בשד. החוקרים ביצעו הפרעות יזומות לשנתם של העכברים במשך שנה. החוקרים מצאו כי בעכברים שבדרך כלל הופיע אצלם גידול בתוך 50 שבועות, נצפה הגידול כשמונה שבועות מוקדם יותר, לאחר ההפרעות החוזרות ונשנות בשינה.

החוקרים מצאו גם כי משקל גופם של העכברים שסבלו מהפרעות בשינה היה גבוה ב-20 אחוז, למרות שקיבלו את אותו המזון כמו קבוצת הביקורת. "אם היה לי מכר או בן משפחה שנמצא בקבוצת סיכון לחלות בסרטן שד, הייתי עושה כל שביכולתי לשכנע אותו שלא לעבוד במשמרות", אמר אחד החוקרים בעקבות גילוי תוצאות המחקר.

"אנחנו זקוקים לדפוסי שינה קבועים"

הנושא של הפרעות שינה ותחלואה אינו זר למומחים מתחום השינה. העובדה שכ-20 אחוז מהעובדים במדינות המערב עושים זאת במשמרות, הביאה להתעניינות רבה של החוקרים בדבר ההשפעות השליליות של עבודה מסוג זה על בריאותנו.

לדברי ד"ר ריבי טאומן, מומחית לרפואת שינה ורופאה בכירה בבית החולים דנה באיכילוב, "הנושא של הפרעות שינה וסרטן נמצא עדיין בחיתוליו, אבל אנחנו כבר יודעים שכל הפרעה שגורמת לקיטוע של השינה, או כל הפרעה שגורמת למשך שינה קצר בצורה כרונית, כל דבר שפוגע בדפוסי שינה קבועים - בסופו של דבר מביאים לתחלואה".

דיילת שירות בטיסה אירופלוט דיילים מטוס. ShutterStock
יש עבודות שפשוט גובות מחיר בריאותי/ShutterStock

לדבריה, "בדרך כלל אצל עובדי משמרות, דפוסי השינה לא קבועים ומשך השינה שלהם קצר ולכן יש להם סיכוי גבוה להשמנה, להתפתחות סוכרת ותחלואה מטבולית, להתפתחות של מחלות לב ולאחרונה גם החלו לחקור את הקשר לסרטן. אנחנו זקוקים לדפוסי שינה קבועים. אחת המגיפות של העולם המערבי המודרני, היא ההפרעה בדפוסי שינה. רק לאחרונה שמים את הדעת על כך שדפוסי שינה קבועים הם חלק משינה תקינה".

על פי ד"ר טאומן, אין צורך למהר ולהתפטר מעבודה במשמרות. "יש דרכים להתמודד עם מצב כזה. חשוב לשמור עד כמה שאפשר על דפוסי אכילה ושינה קבועים ולסדר בצורה מיטבית את המשמרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully