וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מלמדים את הילדים מה זה כסף?

נעמה ויסבורט

21.7.2015 / 12:48

רוצים להפוך את הילדים שלכם מצרחנים לצרכנים נבונים? תתחילו לשתף אותם בכלכלת הבית ובהחלטות הפיננסיות. הם ירוויחו כלים להתנהלות נכונה בעתיד, ואתם תראו שגם הם יכולים לתרום

דמי כיס קופת חיסכון. ShutterStock
להכניס אותם לעניינים כבר בגיל צעיר/ShutterStock

כסף זה דאגות של גדולים? לא בטוח. הדעה הרווחת כיום היא שילדים לא צריכים להיות מעורבים בכלכלת הבית, ובטח ובטח שלא בתהליכים שעשויים לרמוז על מחסור כלשהו, אבל אפשר וכדאי גם אחרת. כאשר אנו בוחרים לא לערב את הילדים בנושאי כספים, אנו בעצם מונעים מהם למידה חשובה ומשמעותית, להווה אבל גם לעתיד.

כאשר מדובר בבית שעומד בפני תהליך של שינויים פיננסיים, יש אף חשיבות גדולה יותר לשתף את הילדים. חשבו על זה - כשהילדים יבואו אליכם עם "תקנו לי" ו"בא לי" ו"למה לחבר שלי יש כזה ולי לא?" אתם ממילא תצטרכו להסביר להם למה אי אפשר, או למה זה לא מתאים כרגע. אם תשתפו אותם, אתם תגלו שקל יותר לעבור את השינויים האלה יחד - כמשפחה, והילדים ילמדו להתנהל נכון בעצמם, ירכשו את הכלים הנכונים להתנהלות כלכלית נבונה ויגדלו להיות עצמאיים כלכלית ולא תלויים בכם.

אז איך גורמים לקטנטנים לקחת חלק בשינויים בכלכלת המשפחה בצורה שמתאימה לגילם ולתפיסתם? הנה 6 טיפים שיכולים לעשות הבדל גדול בבית שלכם, בדרך של למידה בכיף:

1. קצבת ילדים

העיקרון הבסיסי ביותר בכלכלת הבית הוא לא להוציא יותר כסף ממה שמכניסים. את העיקרון הזה אפשר להקנות לילדים כבר מגילאי 4-5.

מומלץ להמחיש ולהנגיש להם את העקרון הזה באמצעות תרגיל מהנה: קחו את הילדים לשוק, לקניון או לסופר, ותנו להם 5-10 שקלים (רצוי במטבעות של שקלים בודדים, שימחישו להם טוב יותר את ההיבט הכמותי). הסבירו שזו המשכורת שלהם, בדיוק כמו זו שאתם מקבלים מהעבודה, ואמרו להם שהם יכולים לקנות עם הסכום הזה מה שהם רוצים. עזרו להם להבין מה המחיר של כל דבר שהם רוצים לקנות, ובכל פעם שיניחו פריט בסל (לדוגמא: מסטיק שמחירו 2 שקלים), עצרו וספרו יחד איתם כמה כסף נשאר להם ביד.

כשהכסף ייגמר ועמו הבילוי המשותף, חזרו הביתה והסבירו להם שמוצרים כמו אוכל ובגדים עולים גם הם כסף, ולכן ניתן לקנות אותם רק בסכום שאתם מרוויחים ולא מעבר לכך.

ילדה עושה חישובים עם חשבוניה. ShutterStock
חינוך פיננסי מגיל צעיר/ShutterStock

2. דמי כיס

ילדים גדולים יותר, בני 6 ומעלה, כבר יכולים לקבל דמי כיס קבועים. שוחחו עם הילדים על גובה דמי הכיס ועל הדברים שאתם מצפים שהם יקנו לעצמם באמצעותם, לעומת הדברים שאתם תקנו להם בלי שום קשר לדמי הכיס. זוהי השקעה בטוחה בחינוך הפיננסי של הילדים, והגדרת גובה הקצבה וייעודה תעזור גם לכם בשמירה על התקציב הביתי הכולל.

3. חיסכון לטווח ארוך (בערך)

למדו את ילדיכם להציב לעצמם יעדים ולחסוך כדי להגשים אותם. ילד בן 6 לדוגמה, יכול להציב לעצמו יעד כמו רכישת כדורגל, בעוד שילד בן 12 יכול לחסוך לכרטיסים למשחק העונה.

כדי למנוע תסכול, חשוב שהיעד יהיה ריאלי - בין חצי שנה לשנה של חיסכון. בנוסף, סכמו עם הילד על חיסכון של חלק מכל סכום שהוא מרוויח או מקבל (למשל, 20% מיועדים לחיסכון). ממה חוסכים בגיל הזה, תשאלו? האפשרויות רבות: דמי כיס, מתנות יום הולדת, ואפילו עבודות ומטלות כמו כיסוח הדשא של השכן, שטיפת מכוניות בשכונה, מכירת לימונדה ועוד.

משפחה מטיילת תכנון חופשה. ShutterStock
אם תסבירו להם שהחופשה המשפחתית תלויה גם בהם, הם יעזרו/ShutterStock

4. משפחה שחוסכת יחד, נופשת יחד

שתפו את הילדים במתרחש בכלכלת הבית והגדירו יחד איתם את היעדים אליהם אתם רוצים להגיע כמשפחה. אפשר למשל לספר להם שאתם מעוניינים לחסוך לטובת נופש משפחתי בחופש הגדול, או לשתף אותם בצורך להחזיר הלוואה. חשוב שתסבירו לילדים למה היעד חשוב לכם ותרתמו אותם לטובתו. תתפלאו, אבל אתם עוד עשויים לשמוע אותם אומרים לכם משהו כמו: "אבא, אמא, אנחנו חוסכים לנופש המשפחתי. לא צריך מסעדה היום, נאכל בבית". מרגישים איך החיוך מתפשט מאוזן לאוזן?

5. צרכנות נבונה

הילדים שלנו בדיוק כמונו, נולדו לתוך תרבות הצריכה. הם רוצים הכל, כל הזמן, הם רוצים את זה חדש והם בעיקר רוצים זה עכשיו! אחד התפקידים שלנו כהורים, הוא לעזור להם להבין מהו הצורך האמיתי שלהם.

כשהם אומרים למשל שהם רוצים סמארטפון, ולא סתם כל אחד, אלא את האייפון החדש - שאלו אותם למה הם רוצים דווקא אותו? ולא, "כי לכולם יש", זו ממש לא תשובה מספקת, דרשו מהם להתאמץ קצת יותר. סביר להניח שהם יגידו שהם רוצים אייפון כדי לדבר עם החברים, שהם רוצים לעשות שימוש באפליקציות מסוימות, לצלם במהירות ועוד. גלו הבנה לצרכים ואל תשללו אותם, עברו יחד איתם על רשימת הצרכים וחפשו אלטרנטיבות זולות יותר שעונות עליהם. סביר להניח שתמצאו חלופות איכותיות לא פחות וזולות בהרבה.

6. משפחת סופר על

"אם תפחדו לדבר עם הילדים שלכם על כסף הם ילמדו שכסף זה דבר מפחיד או משהו שועדיף להדחיק"

קניות בסופר הן הזדמנות מצוינת ללמד את הילדים על השוואת מחירים וצרכנות נבונה, מאחר שהסוגים והמותגים השונים של אותו מוצר מאפשרים לילדים ללמוד את הנושא בקלות.

קחו לדוגמא סוכר - רוב הסיכויים שהסוכר של כל החברות השונות יהיה מתוק באותה המידה. הציגו לילדים את המותגים השונים ולמדו אותם להשוות בין גודל/משקל שקית הסוכר למחירה. בדקו גם את סוגי האריזות השונים (למשל ההבדל במחיר בין סוכר בקופסת פלסטיק לבין סוכר בשקית נייר), והחליטו יחד מה מתאים לכם לרכוש.

כל הורה יכול וצריך למצוא את הדרכים שלו לשוחח ולשתף את ילדיו בנושאים פיננסיים. נכון שאף אחד לא רוצה להעביר תחושת חרדה כלכלית או מחסור, אך מצד שני, אם תפחדו לדבר עם הילדים שלכם על כסף הם ילמדו שכסף זה דבר מפחיד או משהו שלא צריך להתעסק איתו ועדיף להדחיק.

אפשר למצוא את דרך הביניים שתצליח לתווך לילדים נושאים כלכליים בצורה מותאמת, נגישה וחינוכית. תופתעו לגלות שישנן לא מעט דרכים לעשות זאת. יום אחד, כשיפתחו להם קרן השתלמות או איזה פק"מ עם כל הכסף שחסכו, הם עוד יודו לכם על זה.

הכותבת היא יועצת לכלכלת המשפחה המתמחה בשילוב ילדים בתהליכים כלכליים

  • עוד באותו נושא:
  • ילדים
  • כסף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully