וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חסר תקדים: צעירה נקייה מ-HIV כבר 12 שנים, בלי תרופות

21.7.2015 / 11:59

על פי המומחים שהציגו את המקרה הנדיר, מדובר בהפוגה ולא בריפוי, אבל הגיל הצעיר של הנערה משאיר מקום לאופטימיות. לפני כשנתיים אירע מקרה דומה בתינוקת, אך ההפוגה שלה נפסקה אחרי שנתיים

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

בסרטון: הדיווח הראשוני על התינוקת "שנרפאה" מ-HIV

נשאית HIV בת 18 נמצאת במצב של הפוגה - למרות שלא לקחה שום תרופה נגד הנגיף כבר 12 שנים. המקרה הנדיר שלה הוצג על ידי רופאים בכנס הבינלאומי של אגודת האיידס בקנדה. מדובר במקרה הראשון של הפוגה לזמן כה ארוך בקרב חולה צעיר, ומומחים אומרים כי יש צורך במחקרים גדולים כדי לקבוע מדוע חלק מהחולים מצליחים לשלוט בנגיף לאחר הפסקת טיפול ואחרים לא.

האישה הצעירה נולדה בשנת 1996, והודבקה בנגיף ה-HIV על ידי אמה, ככל הנראה לקראת סוף ההיריון או במהלך הלידה. בגיל שלושה חודשים היא כבר החלה לקבל תרופות, אבל משפחתה החליטה להפסיק את הטיפול כשהיא הייתה כמעט בת שש. עשר שנים מאוחר יותר, רמות הנגיף בדם שלה נמצאו נמוכות מדי כדי להימדד. הרופאים אומנם טוענים כי מדובר על עדות חזקה שהתחלת טיפול מוקדם נגד הנגיף היא בעלת יתרונות חזקים, אבל מזהירים כי זה עתיד להשתנות.

מבחנות דם נשלחות לבדיקות HIV. הונדורס, דצמבר 2009. AP
כנראה לא סוף הסיפור/AP

לפני שנתיים תואר מקרה דומה של ילדה בארה"ב שנקראה בשם "תינוקת מיסיסיפי" שהרופאים החלו לטפל בה באופן אינטנסיבי 30 שעות לאחר לידתה. לאחר כחודש של טיפול תרופתי הרופאים מצאו כי התינוקת הייתה בהפוגה מהנגיף שנמשכה שנתיים גם לאחר שהפסיקה לקחת תרופות. בסופו של דבר המחלה חזרה, מה שגרם לאכזבה וצער קשים אצל בני משפחתה.

מדובר במקרים נדירים ביותר

"סביר שהילדה הצרפתית הייתה במצב של הפוגה לתקופה כל כך ארוכה, כי היא קיבלה שילוב של תרופות אנטי ויראליות קרוב מאוד לזמן ההדבקה", הסביר ד"ר אסייר סיאז סיריון ממכון פסטר לחקר האיידס בצרפת. "עם זאת, מקרים אלה הם עדיין נדירים מאוד".

תינוק ניובורן. GettyImages
טיפול זמן קצר לאחר הלידה יעיל במיוחד/GettyImages

ד"ר סיאז סיריון הוביל בעבר מחקר על 14 חולים מבוגרים שהמחלה נכנסה למצב הפוגה אצלם למשך תקופה לאחר שהפסיקו את הטיפול. חולה אחד אף החזיק במצב זה במשך 13 שנים. לדברי החוקרים ברגע שההפוגה מהנגיף ארוכה יותר, כך הסיכוי להגיע לתוחלת חיים ממוצעת עולה.

הווירולוגית פרנסואז ברה סינוסי, זוכת פרס נובל לרפואה 2008 על גילוי ה-HIV כגורם לאיידס, התראיינה לרשת החדשות BBC והסבירה כי אכן יש צורך במחקרים גדולים נוספים. "אנחנו צריכים לחקור ולגלות מקרים נוספים כדי לנסות ולחזות אם ניתן לזהות פוגה במחלה". לדבריה למרות שהמקרה של "תינוקת מיסיסיפי" היה מאכזב מאוד, המדע לומד מהמקרים השליליים כמו גם מהחיוביים, וזו הדרך בה הוא בעצם מתפתח.

  • עוד באותו נושא:
  • איידס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully