וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: 1 מ-3 קשישים נשאר רעב במהלך אשפוז בבית חולים

20.7.2015 / 8:31

23% מרגישים שכבודם נפגע במהלך שהייה בבית חולים. הממצאים המטרידים הללו אומנם פורסמו באנגליה ולא אצלנו, אבל הם מציבים מראה עגומה לעולם הרפואה הציבורית

אלימות נגד קשישים, התעללות בקשישים, אלימות, פגיעה בקשישים. GettyImages
"זה מאוד מדאיג, אם כי לא כל כך מפתיע"/GettyImages

אחד מכל שלושה קשישים נשאר רעב במהלך אשפוז בבית החולים – כך עולה ממחקר שנערך באנגליה ופורסם לאחרונה. המחקר מצא כי ככל שגיל החולה המאושפז עלה וככל שהיה מוגבל יותר, כך גדלו סיכוייו לסבול מהזנחה בבית החולים. מומחים כינו את תוצאות המחקר "מטרידות" ו"מפכחות", לגבי איכות הטיפול לו זוכים קשישים בסוף חייהם במערכת הבריאות הציבורית בממלכה.

על פי תוצאות המחקר, שנערך על בסיס נתונים שנאספו בבית הספר לכלכלה של לונדון, 38 אחוז מהנשאלים שהיו זקוקים לעזרה בהאכלה דיווחו כי לא קיבלו את העזרה הזאת. הנתון הזה גדל ככל שעלה גיל הנבדקים. כך, בקרב בני ה-80 ומעלה, לא פחות מ-45 אחוז ממי שלא יכלו לאכול בכוחות עצמם נותרו במקרים מסוימים רעבים.

עיוורים, לקויי ראייה וחירשים מוזנחים יותר

נתון מעציב נוסף שעולה מהמחקר מצביע על כך שעיוורים, לקויי ראייה וחירשים היו בעלי הסיכוי הגבוה ביותר לסבול מהזנחה מהסוג הזה. נשים הוזנחו יותר מגברים. המחקר, שמתבסס על סקר שנערך בקרב 60 אלף מאושפזים בבתי חולים ברחבי אנגליה בין השנים 2012 ו-2013, מצא כי ככלל, 23 אחוז מהנשאלים דיווחו כי חשו שכבודם נפגע במהלך שהייתם בבית החולים.

בבית הספר לכלכלה ציינו כי זהו המחקר המקיף ביותר שנערך באנגליה בקרב צרכני מערכת הבריאות הציבורית וכי "הממצאים מטרידים ביותר". "זה מאוד מדאיג, אם כי לא כל כך מפתיע, שככל שהחולה פגיע יותר, כך גדל הסיכון כי לא יזכה לטיפול, כפי שכולנו מייחלים לו בסוף חיינו", אמרה מנהלת של אחת העמותות הגדולות בבריטניה לטיפול בקשישים.

חדר מיון תל השומר. ראובן קסטרו
חולים מאושפזים במסדרונות בחדר מיון בבית חולים שיבא בתל השומר/ראובן קסטרו

ומה קורה בישראל? מחקר כזה טרם נערך כאן, אולם בדו"ח מבקר המדינה האחרון שעסק במערכת הבריאות נכתב כי "כבוד החולה וזכויותיו אינם נשמרים כראוי, פעמים רבות בשל תנאי האשפוז שאינם מאפשרים לתת את הטיפול הראוי וההולם לחולה".

בפרק שעוסק בבריאות, מקדיש המבקר חלק נכבד לתנאי האשפוז הלקויים, לצפיפות ולמחסור בכוח אדם ברפואה הציבורית. "אשפוז בתנאים כאלו אינו מאפשר לשמור על פרטיות, פוגע בכבוד החולה ומגביר את חשיפת החולה לסיכונים מיותרים, ביניהם הידבקות בזיהומים", נכתב בדו"ח.

  • עוד באותו נושא:
  • קשישים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully