וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החום הזה עוד יהרוג אותנו? כנראה שכן

19.7.2015 / 6:29

מחקר חדש קובע כי שינויי אקלים קיצוניים קטלניים יותר ממגיפת האיידס וגורמים למספר דומה של מקרי מוות כמו מחלות סרטן שונות. אז מה עושים?

עריכה: ניר חן

בסרטון: גל החום האחרון תפס את אירופה לא מוכנה

בתחילת החודש שטף גל חום קיצוני את אירופה ושיבש את חייהם של התושבים, שהתקשו להתמודד עם הלחות והטמפרטורות הגבוהות. בכמה אזורים בצרפת זינקו הטמפרטורות ל-40 מעלות. "גם אם זה בסך הכול 40 מעלות, זה מרגיש הרבה יותר כי אנחנו לא רגילים לזה פה", סיפרה אז צעירה ישראלית המתגוררת בפריז. "זה בלתי נסבל כי בעיקר אין מזגנים - באוניברסיטה, בחלק מהחנויות, אפילו חלק מהברים נסגרו כי אין מזגן".

לא צריך להיות חזאי כדי להבחין כי בכדור הארץ נרשמות יותר ויותר תנודות קיצוניות במזג האוויר. חורפים שחונים וחמימים, קיץ בלתי נסבל – כל אלה ילכו ויחמירו, כך על פי מומחים. מחקר חדש קובע כי שינויי אקלים קיצוניים הם קטלניים יותר ממגיפת האיידס וגורמים למספר דומה של מקרי מוות לזה של מחלות שונות, כגון סרטן הכבד, שגובה את חייהם של כ-25 אלף אמריקאים מדי שנה. "מערכות גוף כמו הלב ומערכת הנשימה אינן מספיקות להסתגל לשינויים בטמפרטורה", מסבירים החוקרים.

גל חום בצרפת, יוני 2015. AP
גל החום בצרפת. הלב ומערכת הנשימה לא מספיקות להסתגל לשינויים בטמפרטורה/AP

החוקרים ביקשו לבדוק האם קשישים ישרדו יותר חורפים מתונים ויאזנו את מספר מקרי המוות כתוצאה מקיץ קיצוני יותר. לצורך כך, הם חישבו טמפרטורות ממוצעות במדינות ניו אינגלנד בארצות הברית על פני תקופה של שמונה שנים ואיתרו את מספר בני ה-65 ומעלה שמתו באזור בשנים אלו. הם מצאו כי עלייה של מעלה אחת בממוצע בעונת הקיץ הביאה לעלייה של 1% במקרי המוות, זאת לעומת עלייה של מעלה אחת בממוצע בחורף, שהביאה לירידה של 0.6 אחוז מקרי מוות בלבד.

החוקרים מצאו עוד כי תנודות קיצוניות במזג האוויר – בין אם בחורף ובין אם בקיץ – הביאו למותם של יותר בני אדם. "זה נכון שאנשים מסתגלים", הסביר ד"ר ג'ואל שוורץ, חוקר סביבה מאוניברסיטת הארוורד, מכותבי המחקר, "אבל אם הטמפרטורה עולה ויורדת בקיצוניות – הם לא".

ומה הסיבות לכך ששינויים בטמפרטורה קטלניים כל כך? על פי ד"ר שוורץ, הסיבה לכך היא שהשינוי המהיר לא מאפשר ללב, לכלי הדם ולמערכת הנשימה בגופנו להסתגל למצב החדש. בהמשך, ד"ר שוורץ מתכנן לבצע את המחקר גם באירופה, שם מערכות מיזוג אוויר הן עדיין מצרך נדיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully