וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: בדיקה גנטית בהיריון עשויה לנבא סרטן אצל האם

15.7.2015 / 14:47

חוקרים מבוסטון גילו כי בדיקת DNA עוברי - בדיקה חדשה יחסית אשר מוצעת באופן פרטי גם בישראל - יכולה לזהות גם הימצאות תנאים למחלת הסרטן בנשים ההרות. כך זה עובד

בדיקת דם. אילוסטרציה. ShutterStock
"על נשים להיות מודעות לאפשרות הזו"/ShutterStock

בשלב מוקדם של ההיריון קיבלה דניאל בריאנט שיחת טלפון מדאיגה מהיועץ הגנטי שלה: אחת מבדיקות הדם שלה חזרה עם תוצאה לפיה העובר נושא סטייה גנטית, אשר לא תאפשר לו לחיות זמן רב אחרי הלידה. "ימים הרגישו כמו חודשים, הזמן פשוט זחל במהלך ההמתנה לתוצאות בדיקת ההמשך", סיפרה בריאנט לעיתון ה-Washington Post. לבסוף הגיעה שיחת הטלפון מהיועץ. "אני לא מבין מה קרה", הוא אמר, "אבל התינוק בסדר גמור. אין כל בעיה איתו".

החרדה פינתה מקומה להקלה, ובאוגוסט 2013 נולד לדניאל ולבעלה כריס תינוק בריא. מה שאיש לא ידע באותו הזמן והתגלה רק חודשים אחר כך, הוא שהתוצאות החריגות של בדיקות הדם של בריאנט במהלך ההיריון לא נבעו מכשל רפואי בתינוקה – כי אם בגידול סרטני שהלך והתפתח במעי שלה. בעקבות המקרה, בריאנט האמריקאית נטלה חלק במחקר שתוצאותיו התפרסמו השבוע בכתב העת Journal of the American Medical Association.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דניאל בריאנט ומשפחתה. רוצה לחסוך מנשים את הסבל שעברה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מבצעי המחקר גילו כי בדיקות גנטיות במהלך ההיריון, שנועדו לזיהוי מומים כרומוזומליים בעוברים, יכולות לזהות גם הימצאות תנאים למחלת הסרטן בנשים ההרות. המחקר עקב וניתח מקרים של שמונה נשים, ביניהן בריאנט, אשר עברו בדיקת DNA עוברי בדם האם, שתוצאותיה היו חריגות. בדיקה מעמיקה גילתה כי התוצאות החריגות לא היו בשל מומים בעובר, אלא הצביעו על מחלת הסרטן באמהות.

מחלת הסרטן אינה מאובחנת בדרך כלל אצל נשים הרות. אחת מתוך 1,000 נשים מאובחנות כחולות בסרטן במהלך ההיריון או מיד לאחר הלידה. סוגי הסרטן הנפוצים ביותר במקרים אלה הם סרטן השד , צוואר הרחם , המעי הגס והשחלות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
"החוקרים מעריכים כי כאשר תוצאות בדיקת ה-DNA מצביעות על חריגה במספר כרומוזומים, קיימים 22-44 אחוז סיכוי כי האם לוקה בסרטן"

בדיקת DNA עוברי היא בדיקה חדשה יחסית, המסוגלת לזהות תסמונת דאון בוודאות העולה על 99% וכן תסמונות אחרות. הבדיקה מומלצת בעיקר לנשים הרות הנמצאות בסיכון להפרעות כרומוזומליות אצל העובר. מדובר בבדיקה לא פולשנית, הכוללת בדיקת דם רגילה. בישראל הבדיקה לא כלולה בסל הבריאות, אך חלק מהביטוחים המשלימים של קופות החולים והביטוחים הפרטיים מסבסדים חלק מעלותה.

לצורך המחקר, שנערך במכון למחקר האם והילד ב-Tufts Medical Center בבוסטון, נבחרו שמונה הנשים מתוך 3,757 מקרים של תוצאות בדיקה חריגות בין השנים 2012-2014. נשים אלה אובחנו כחולות בסרטן במהלך ההיריון או לאחר הלידה, כ-16 שבועות בממוצע לאחר ביצוע בדיקת הדם.

בהתבסס על תוצאות המחקר, החוקרים מעריכים כי כאשר תוצאות בדיקת ה-DNA מצביעות על חריגה במספר כרומוזומים, קיימים 22-44 אחוז סיכוי כי האם לוקה בסרטן. "המסר לנשים הוא להיות מודעות לאפשרות הזאת, בבואן לבצע את הבדיקות בהיריון", מציינת ד"ר דיאנה ביאנצ'י, מנהלת מכון המחקר בבוסטון.

"חשיבות המחקר תגדל ככל שהבדיקה תהיה נפוצה יותר"

"חשוב להדגיש כי בדיקת ה-DNA העוברי לא נועדה לאבחן סרטן באמהות. יחד עם זאת, הבדיקה אכן רגישה לממצאים סרטניים בגופה של האם. דרוש מחקר נוסף בנושא, על מנת לגבש נהלים עבור רופאים לטיפול במצבים כאלה", הוסיפה ביאנצ'י. עורכי המגזין בו פורסם המחקר הוסיפו כי חשיבות תוצאותיו תלך ותגדל, ככל שבדיקות ה-DNA העוברי יהפכו נפוצות יותר.

הבדיקה לא עזרה לדניאל בריאנט, אשר בסביבתה לא ידעו לפרש את תוצאות הבדיקה שנערכה לה בהיריון, והיא נאלצה לעבור מספר אשפוזים ולסבול מבעיות בריאותיות בתקופה שלאחר הלידה. היא השתתפה במחקר על מנת למנוע מנשים נוספות מעט מהסבל שנגרם לה סביב לידת בנה. אחרי ניתוח וטיפול מונע, היא עשתה בדיקת דם נוספת, אשר תוצאותיה הראו תוצאות תקינות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully