וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיבות לכאבי בטן אצל תינוקות

16.7.2015 / 8:38

אין כמעט תינוק שלא בוכה ומראה סימנים של חוסר נוחות בחודשים הראשונים לחייו. זה מטריד ומדיר שינה מעיניי כולם, אבל מדוע בעצם הם סובלים ממיחושים? מדריך לכאבי הבטן ותופעות שכיחות לפי גיל התינוק

אילוסטרציה. ShutterStock
יש לעקוב אחר תופעות הבכי והכאב בגילאים השונים ולראות האם הן מתקשרות למזון ולהאכלה/ShutterStock

הלב נכמר נוכח תינוק רך שצורח, מתכווץ ונע באי נוחות. חוסר האונים שלו וחוסר האונים שלנו להבין בדיוק מה כואב ואיפה (גזים? עצירות? הבטן? אולי משהו אחר?) מעצימים את הטרגדיה, אבל הבשורה הטובה היא שזה עובר. כלומר, עובר עד שמתחילים כל מיני מיחושים אחרים כמו שיניים, אבל בואו לא נקדים את המאוחר.
אז כדי לעשות סדר הרי לכם מדריך המחלק אותם בהתאם לגיל התינוק:

גיל לידה עד 4 חודשים - קוליק

ההגדרה של קוליק מתיייחסת לתינוק בריא הבוכה במשך למעלה מ- 3 שעות ביום, יותר מ- 3 ימים בשבוע, למשך לפחות 3 שבועות. לא כל התינוקות סובלים מקוליק, אבל כ-20%מהם מאובחנים כסובלים מתופעה זו,, והסבל רב. בדרך כלל זה מתחיל כשלושה שבועות אחרי הלידה – פתאום הגוזל הרך והישנוני מתחיל באופן פתאומי לבכות בשעות מסוימות בצהרים או בערב (או במשך כל היום, אם יש לכם פחות מזל) וקשה מאוד להרגיע אותו אם בכלל. הוא מקפל את רגליו לעבר הבטן, מאגרף את כפות ידיו ולעיתים אפשר גם להרגיש שהבטן קשה ומכווצת. הבכי חזק וחוזר על עצמו בדרך כלל כל יום או כמה פעמים בשבוע, לכמה שעות והרבה פעמים בשעות קבועות. אם הדפוס הזה נמשך ואין בעיות בריאותיות אחרות – ייתכן שמדובר בקוליק.

בהתחלה זה מבהיל כי זה נראה שמשהו לא בסדר עם התינוק שממאן להירגע, אבל ככה זה עם תינוקות בחודשים הראשונים לחייהם. תקופה לא קלה. ובאמת רופאי ילדים מספרים שמגיעים אליהם הרבה הורים עם תינוקות לא נינוחים, שחושבים שהילד חולה, אבל בדרך כלל למרות עוצמות הבכי מדובר בגיל הזה בתופעה נורמלית. סיבת התופעה אינה ידועה, אך בחלק מהתינוקות נראה כי היא יכולה להיות קשורה לרעב, בליעת אויר לקיבה ולמעי, האכלת יתר ואלרגיה למזון.

מכיוון שהסיבות לקוליק אינן ידועות, אין לתופעה טיפול מוגדר ויעיל, אך ניתן לנסות ולהקל על התינוק בכמה דרכים. השכבת התינוק כשבטנו על ירך המטפל, ועיסוי גב תחתון של תינוק, אמבטיה חמה או כרית מחוממת או בקבוק מים חמימים עטוף במגבת, שינוי בשגרת ההאכלה, והקפדה על הוצאת אויר מעת לעת בזמן ההזנה, יש להימנע מאכילת יתר או חסר, נדנוד קל על ידי ישיבה עם התינוק בכסא נדנדה, נסיעה באוטו כשהתינוק שוכב בכסא בטיחות תוך כדי השמעת מוסיקה נעימה והקטנת גירויים על ידי כניסה לחדר שקט וחשוך. אימהות מיניקות יכולות לנסות לשנות את התפריט להוריד מזונות מסוימים ולראות אם יש לכך השפעה. גם את זה אפשר לנסות וללמוד בשיטת הניסוי והטעייה.

בכל אופן, תופעת הקוליק - עדיין חידה מדעית, אינה תלויה בסוג המזון שהתינוק אוכל, אבל אם התינוק ניזון מפורמולה אפשר להתייעץ עם הרופא על החלפתה כי קיימים תמ"לים שמותאמים יותר לתינוקות הסובלים מאוד מאי נוחות, גזים, קוליק ומקשיי עיכול, כמו סימילאק קומפורט.

אמא מחזיקה תינוק בוכה - עבור מגזין סימילאק. ShutterStock
בכי בגלל גזים יכול להיות ממושך, חזק ומבהיל, אבל הכאב נורמלי/ShutterStock

ריפלוקס סמוי

ריפלוקס הינו עלייה של תוכן הקיבה לוושט, עם או בלי מעבר לחלל הלוע והפה. כלומר, בחלק מהמקרים תוכן הקיבה עולה לוושט ויוצא כפליטה לחלל הפה ומחוצה לו, ולעיתים תוכן הקיבה עולה לוושט וחוזר לקיבה מבלי שזה יעלה וייצא כפליטה. האחרון נקרא ריפלוקס סמוי.

באופן כללי, ריפלוקס הינו תופעה נורמלית ושכיחה, אשר נגרמת כתוצאה מחוסר בשלות של השסתום בין הקיבה לוושט בתינוקות. ברוב המקרים אין כל מקום לדאגה. רוב התינוקות עולים יפה במשקל ולא יגלו סימני מצוקה.

הריפלוקס הסמוי (החזר מזון מהוושט) הוא קשה יותר לזיהוי ואפשר בקלות לבלבל אותו עם גזים. הריפלוקס הסמוי עלול להסב כאבים חזקים לתינוק ותחושת צרבת ולכן פעמים רבות כל הנקה/האכלה מלווה בבכי וחוסר שקט. אם אתם חושדים שייתכן שזו הסיבה שילדכם סובל מומלץ להגיע לרופא מומחה גסטרו-ילדים שיוכל להעריך את המצב ולהציע טיפול.

במקרה שהחשד יתברר כנכון יתכן והרופא ימליץ להקפיד על כללי האכלה והשכבה נוקשים יותר וכן יתכן וימליץ לשנות את סוג התמ"ל (תרכובת המזון לתינוקות) שהתינוק צורך, לתמ"ל המותאם למצב כזה כדוגמת סימילאק Spit-up Relief. המכיל עמילן אורז להסכמת הפורמולה בקיבה. , ואולי אף לקבל טיפול תרופתי, בהתאם לחומרת המצב

עוד באותו נושא

איך מזהים עצירות ושלשול אצל תינוקות?

לכתבה המלאה
בקבוק חלב ואביזרי תינוקות. ShutterStock
החלפת פורמולה רצויה רק אחי התייעצות עם רופא/ShutterStock

4 חודשים – שנתיים-שלוש – שיניים

בגיל הזה כשנראה שסוף סוף הגזים חלפו, מתחיל סיפור חדש. בקיעת שיניים. כמו הגזים גם במקרה של שיניים רב הנסתר על הגלוי.. בכל מקרה אם יש ירידה בתיאבון, שינויים באכילה וחוסר שקט (שיכולה להיראות כמו כאבי בטן)– ואתם לא מבינים מה עובר על התינוק שלכם ייתכן שאכן "זה שיניים" ושזה זמני. ניתן להציע לתינוק נשכן קר ולראות אם זה מקל עליו. כמובן שיש להתייעץ במקרה שהתינוק מגלה סימני מצוקה, כדי לשלול גורמים אחרים.

שיני תינוקות. Jandrie Lombard, ShutterStock
גם השיניים יכולות לעשות עניינים/ShutterStock, Jandrie Lombard

4-6 חודשים – מעבר למוצקים

הזנה בלעדית בחלב אם או בתרכובת מזון לתינוקות (תמ"ל) מספקת את כל צרכי התינוק עד גיל 6 חודשים. לאחר מכן, כאשר התינוק מראה נכונות, אך לא לפני גיל ארבעה חודשים, מומלץ להתחיל בשילוב הדרגתי של מזונות מוצקים, תוך המשך ההנקה או ההזנה מתמ"ל. כשחושפים את התינוק למזונות משלימים לפני גיל 6 חודשים, החשיפה תעשה בכמויות מזעריות. לאחר גיל 6 חודשים כמויות המזון תגדלנה בהדרגה, עד להגעה לכמות המתאימה לארוחה. רק כשתבחינו בסימני מו?כנו?ת מצד התינוק – תוכלו להתחיל להציע דגימות ראשונות של אוכל לתינוקות, בנוסף לחלב כמזונו העיקרי.

מטרת הטעימות היא לאפשר את המעבר ממזון נוזלי למזון מוצק הנחוץ למטרות תזונתיות והתפתחותיות של התינוק ולא להחליף את חלב האם או תרכובת המזון לתינוקות.
בין גיל 4 חודשים לחצי שנה התזונה העיקרית של תינוקכם מתבססת על חלב אם או תמ"ל.

החשיפה למוצקים מסמנת שלב משמעותי בהתפתחות התינוק ובתזונה שלו ובעצם פותחת בפניו עולם שלם. ההתרגשות נוכח הטעמים והמרקמים החדשים יכולה להיות גדולה (ויכולה גם להיות מועטת, אבל זה סיפור אחר), אבל מבחינת הקיבה של התינוק ומערכת העיכול מדובר בשינוי שדורש הסתגלות והתאמה. אם התינוק ינק באופן בלעדי או ניזון מתמ"ל הכניסה של ירקות ופירות לחייו ומזונות נוספים עשויה לעורר כאב בטן או אי נוחות. בנוסף, קיימת אפשרות לתגובה אלרגית, לכן החשיפה למזונות חדשים צריכה להיות מבוקרת ואיטית (לנסות כמה ימים רק מרכיב אחד, לבחון את התגובה, ואז להוסיף מרכיב נוסף).

6 חודשים – מעבר שלב בפורמולה

התמ"לים השונים על המדף מיוצרים בשלבים בהתאם לגיל כל שלב מותאם לצורכי התינוק באותו גיל מבחינת התפתחות, אבל המעבר ביניהם יכול להיות מלווה ב הסתגלות מערכת העיכול של התינוק לפורמולה החדשה. אם התינוק סובל מכאבי בטן לא ברורים, שימו לב אם התופעות סמוכות למעבר לשלב מתקדם יותר בפורמולה. אם ידוע כי התינוק רגיש אפשר לעשות את המעבר באופן הדרגתי.

הכתבה הוכנה בשיתוף עם סימילאק.

מערכת וואלה! NEWS בשיתוף עם סימילאק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully