וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מדעי: המזונות הטבעיים שישמרו לכם על העור

יעל דרור

19.7.2015 / 6:23

אתם רגילים להימרח במקדם הגנה ולהצטייד במשקפיים ובכובע רגע לפני שאתם יוצאים אל השמש הישראלית הקופחת. אבל האם ידעתם שחלק מהמזונות מן הצומח עשויים גם להגן עליכם, מבפנים?

אילוסטרציה. ShutterStock
עוד מקדם הגנה מהשמש/ShutterStock

שמירה על בריאות העור חשובה תמיד, אך בימי הקיץ היא חשובה במיוחד בשל החשיפה לקרינת שמש מסוכנת. חשיפת העור לקרינת UV גורמת בעור לדלקתיות, אדמומיות, פוגעת בגמישות העור, מעודדת היווצרות קמטים ואף עלולה להוביל לסרטן העור. ההנחיות להגנה מפני קרינת UV כוללות מריחה של קרם הגנה, שימוש בכובע, משקפי שמש, בגדי ים חוסמי קרינה והימנעות מחשיפה לשמש בשעות המסוכנות. אבל האם זה מספיק, ואולי למזון שאנו אוכלים יכולה להיות השפעה על התמודדות העור עם נזקי הקרינה גם כן?

המזון שאנו אוכלים מכיל מגוון רחב של חומרים בעלי פוטנציאל בריאותי, במיוחד במזונות מן הצומח המכילים חומרים נוגדי חמצון חזקים. דוגמה לכך הם, הקרטנואידים, הפוליפנולים והפלבנואידים הנמצאים בתוך מערכת הגנה של הצמח ומגינים עליו מפני פגיעת קרינת האור. מצד אחד האור חשוב מאד לתהליכי הפקת האנרגיה בצמח (פוטוסינתזה), אבל מצד שני גם הצמח זקוק להגנה מפני הקרינה שעלולה להיות מסוכנת והרסנית לתאיו.

הנה 4 מזונות צמחיים בעלי פוטנציאל לשמירת בריאות העור והגנה מפני קרינת UV:

תה ירוק

תה ירוק. ShutterStock
כדאי לשלב בתפריט באופן קבוע/ShutterStock

התה הירוק ידוע כמשקה בעל סגולות מרפא במשך אלפי שנים,ובעשורים האחרונים מחקרים מדעיים אף הוכיחו חלק גדול מהתכונות הרפואיות שיוחסו לו. אחד היתרונות החשובים של התה הירוק שהוא עשיר מאוד בחומרים נוגדי חמצון ממשפחת הפוליפנולים. לחומרים אלו מייחסים תכונות בעלות פוטנציאל בריאותי גדול מאד עבור האדם ולאחרונה הצטברו עדויות הגורסות כי לפוליפנולים הנמצאים בתה הירוק יש אפקט מגן על רקמת העור מפני קרינת UV. העדויות מדברות על כך כי הפוליפנולים הנמצאים בתה הירוק מסוגלים לעכב ולהפחית תהליכי הזדקנות של העור בשל פגיעה של קרינת UV, כגון כתמי שמש, קמטים, פגיעה בגמישות העור, דלקתיות של העור ותופעות נוספות.

סקירת מחקרים שהתפרסמה ב-2015 במגזין Critical reviews in food science and nutrition בחנה את המחקרים שנאספו בשנים האחרונות בהקשר להשפעת התה הירוק ומניעת פגיעה קרינת UV בתאי העור. המאמר סקר את המנגנונים בהם פועלים הפוליפנולים הנמצאים בתה הירוק למניעת סוגים שונים של פגיעות עור, והגיע למסקנה שלמרות שעידין דרושים מחקרים קליניים נוספים, שילוב קבוע של שתיית תה ירוק בתפריט היומי, עשוי לספק הגנה נוספת מפני נזקי השמש ושמירה על גמישות ובריאות העור.

עוד באותו נושא

8 מאכלים שגורמים לכם להיראות זקנים

לכתבה המלאה

שוקולד

שוקולד. ShutterStock
חשוב לבחור את השוקולד הנכון/ShutterStock

פולי הקקאו הנקטפים ישירות מהעץ עשירים מאד בנוגדי חמצון מסוג פלבנואידים, שהם בעלי תכונות אנטי דלקתיות ויכולת הגנה על רקמות רבות בגוף מפני נזקי חמצון. עם זאת, לרוע המזל ברוב המקרים, בתהליכי יצור השוקולד התעשייתיים רמת הפלבנואידים עלולה לרדת בצורה דרסטית.

במחקר שהתפרסם ב-2009 במגזין Journal of cosmetic dermatology journal נבדקה השפעת שוקולד מריר עשיר במיוחד בפלבנואידים על נזקי העור בעת חשיפה לקרינת UV. משתתפי המחקר חולקו ל-2 קבוצות באופן אקראי, כאשר קבוצת המחקר קיבלה שוקולד עשיר בפלבנואידים וקבוצת הביקורת קיבלה שוקולד דל בפלבנואידים. משתתפי המחקר קבלו 20 גרם של שוקולד ליום במשך 12 שבועות. מצב העור של משתתפי המחקר נבדק בתחילת וסוף המחקר, בעזרת בדיקת אדמומיות העור: The minimal erythema dose (MED).

תוצאות המחקר הראו כי בקבוצת הביקורת בלבד חל שינוי מובהק בערכים שהתקבלו בדיקת ה-MED. מסקנות החוקרים היו שצריכה קבועה של שוקולד עשיר בפלבנואידים העניקה הגנה לרקמת העור מפני הקרינה. עם זאת, מציינים החוקרים כי חשוב לשים לב שלא כל שוקולד מכיל רמה גבוהה של פלבנואידים ולכן לא כל סוגי השוקולדים הנמכרים כיום על גבי מדפי החנויות, יוכלו להעניק הגנה מסוג זה.

שקדים

שקדים. ShutterStock
עשירים בנוגדי חימצון/ShutterStock

שקדים נחשבים למאכל בריא וחשוב המספק יתרונות תזונתיים רבים, במיוחד בשל נוכחותם של שני סוגי נוגדי חמצון העשויים לספק לעור הגנה בעת חשיפה לקרינת UV - אלפא- טוקופרול (Tocopherol) ופוליפנולים (Polyphenols).

במחקר שהתפרסם בשנת 2013 במגזין הרפואי Journal of photochemistry and photobiology. B, Biology נבדק פוטנציאל ההגנה של שני נוגדי החמצון האלו, על העור בעת חשיפה לקרינת UV. החוקרים בדקו מדדים שונים של פגיעה ונזק בעור בעת חשיפה לקרינה והגיעו למסקנה כי לאלפא- טוקופרול ופוליפנולים יש יכולת הגנה מסוימת מתונה או מקומית בעת חשיפה לקרינת UV.

עם זאת מדובר כרגע במחקר ראשוני המעיד על הפוטנציאל הגדול של נוגדי החמצון הנמצאים בשקדים, אך עדיין אין הנחיות ספציפיות לגבי כמות השקדים המומלצת לצריכה יומית, במטרה להשיג את מידת ההגנה המרבית על העור.

רסק עגבניות

גספצ'ו של רות אוליבר. נמרוד סונדרס
עדיף להגיש חם, אבל גם קר זה טוב/נמרוד סונדרס

הליקופן הוא נוגד חמצון חזק מאד ממשפחת הקרטנואידים והוא נמצא בכמות גדולה בעגבניות. זמינות הספיגה של הליקופן בגוף עולה מאד כאשר חותכים ומחממים את העגבניות, כמו למשל ברסק עגבניות, קטשופ, רוטב עגבניות ותבשילים נוספים המבוססים על עגבניות. על מנת לשפר את ספיגת הליקופן בגוף חשוב לשלב שמן.

בשנת 2006 התפרסם מאמר במגזין המדעי Photochemical & photobiological sciences שבחן מספר מחקרים קלינים, שהראו כי צריכת מזונות עשירים בליקופן למשך 10-12 שבועות היו בעלי פוטנציאל הגנה מפני פגיעות עור הקשורות לחשיפה לקרינת UV.

בשנת 2011 התפרסם מחקר נוסף במזין הרפואי The British journal of dermatology שבחן את ההשפעה של רסק עגבניות עשיר בליקופן על העור בעת חשיפה לקרינת UV בהקשר להיווצרות אדמומיות לא תקינה של העור ,נזק ל-DNA המיטכונדיראלי ועוד שינויים ברקמת העור.

במחקר שארך 12 שבועות השתתפו נשים בגילאי 21-44. הן חולקו באופן אקראי לשתי קבוצות, כאשר קבוצת המחקר צרכה בכל יום 55 גרם רסק עגבניות (16 גרם ליקופן) ביחד עם שמן זית, קבוצת הביקורת צרכה רק את השמן זית. בתחילתה ובסופה של תקופת הניסוי נבדק העור של המשתתפות ונלקחו דגימות עור שנחשפו לקרינת UV בתנאי מעבדה, כשהמטרה הייתה לבחון את ההשפעה של צריכה גבוהה של ליקופן על מדדים בריאותיים שונים של תאי העור. מסקנות המחקר היו כי צריכה קבועה של רסק העגבניות במשך 12 שבועות, העניקה הגנה אקוטית וכנראה גם ארוכת טווח, למניעת פגיעות עור בעקבות חשיפה לקרינת UV.


יעל דרור היא דיאטנית קלינית (M.Sc)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully