וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסיכולוגיה בגרוש: כך הפך מייקל אורן משגריר למנתח אישיות

ספרו החדש של מייקל אורן לא מעליב רק את נשיא ארה"ב, אלא גם את הקהילה הפסיכיאטרית. ד"ר אילן רבינוביץ' מתארח באולפן וואלה!NEWS ומסביר מדוע הספר החדש של השגריר לשעבר מוזיל את הקהילה המקצועית שלו, וגם את כותבו

צילום סטילס: ראובן קסטרו, עריכה: ניר חן

כדי לשבת על כסא הפסיכיאטר נדרשות שבע שנות לימוד רפואה, אחר כך שנת סטאז', בהמשך ארבע שנים וחצי של התמחות בפסיכיאטריה במקום מוכר ומעבר בחינות. בהמשך, רצוי גם ללכת ללימודי המשך. גם אחרי שעוברים את כל השלבים האלה, החלב עדיין ניגר על שפתי המומחה הצעיר, ונדרשות שנים רבות של ניסיון כדי לבנות גב מקצועי שיאפשר לו לנתח פרופילים אישיותיים של אנשים.

מייקל אורן, ח"כ טרי ושגריר ארה"ב בעברו, קיצר את התהליך במחי ספר אחד, שבו הפך מהיסטוריון לבעל יכולת מקצועית לניתוחים פסיכודינמיים. ספרו "בעלת ברית: המסע שלי ברחבי השסע הישראלי-אמריקאי", שיצא השבוע וכבר הפך לרב מכר באמזון, פתח חשבון בין אורן לבין הקהילה הפסיכיאטרית-פסיכולוגית. הטענה היא שהוא מוריד את המקצוע שלנו לזנות, מוזיל אותו, ואולי בעצם בעיקר את עצמו. האם אני הייתי מעז להרצות באחת האוניברסיטאות הכי חשובות בעולם בתחומי היסטוריה או מדעי המדינה? פסיכולוגיה בגרוש תמיד חוזרת כבומרנג אל הכותב ומוזילה אותו, וחבל.

ח"כ מייקל אורן, כנס הרצליה, יוני 2015. ראובן קסטרו
מייקל אורן. פסיכולוגיה בגרוש תמיד חוזרת כבומרנג אל הכותב ומוזילה אותו/ראובן קסטרו

בעבר מאד הערכתי את אורן על כישוריו האקדמיים-דיפלומטיים, ועל היותו שגריר שיצר קשרים בממשל בוושינגטון. אבל הערכתי אליו נמוגה לאיטה עם כל דף נוסף שקראתי בספרו.

אהבתי את הקונטרה שנתן לו רביב דרוקר החכם במאמרו בעיתון "הארץ". שם הסביר, תוך שהוא משתמש באותה בפסיכולוגיה בגרוש שהוא היטב להדגים, שאורן בן ה-16 נדחה על ידי בנות קיבוץ גן שמואל, שראו בו יהודי גלותי וחלש, והוא עדיין מנסה להוכיח להן שטעו על ידי תקיפת מנהיג העולם החופשי. זה היה מצחיק אם זה לא היה נוגע בציפור קיומנו.

עוד באותו נושא

אילן רבינוביץ' מציג: המרשם של מירי רגב להצלחה

לכתבה המלאה

ניתוח שטחי, רדוד ופשטני

"כמו פרה שנותנת חלב ואז בועטת בכד, כך פגע אורן בנשיא ארה"ב ובמערכת היחסים שלנו עם הידידה הגדולה שלנו בעולם"

לפי ניתוחו "המלומד" של אורן, ממשל אובמה הוא עוין לישראל, אבל חשוב לזכור כי אותו אובמה הציל דיפלומטים ישראליים שהיו נצורים בשגרירות בקהיר, מימן את כיפת ברזל, עצר את הניסיון הפלסטיני לזכות בהכרה במועצת הביטחון וסיפק תחמושת לישראל במבצע צוק איתן. הניתוח בספרו של שגריר ישראל בארה"ב בעבר, זה שמתהדר בתמונת משפחתו בחדר הסגלגל עם הנשיא, הוא ניתוח שטחי, רדוד, פשטני, לא נכון ולא תואם את המציאות.

כמו פרה שנותנת חלב ואז בועטת בכד, כך פגע אורן בנשיא ארה"ב ובמערכת היחסים שלנו עם הידידה הגדולה שלנו בעולם. עבור האמריקאים מוסד הנשיאות נחשב לקדוש, ולכן פגיעה בנשיא משמעותה פגיעה במוסד הנשיאות ובאומה האמריקאית כולה.

אורן טוען בספרו כי ההתרפקות הנואשת של אובמה הצעיר על בני הזוג המוסלמים שנטשו את אמו, גרמה לו רצון לקשר עז ולחיבוק העולם המוסלמי. מדובר בהסבר השטחי ולא מקצועי. באותה מידה של פסיכולוגיה בגרוש, ניתן לומר שאובמה הזנוח נוטר טינה לגברים המוסלמים הללו ולדתם.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה מודיע על חידוש היחסים עם קובה, 1 ביולי 2015. רויטרס
אובמה. הניתוח של אורן לא נוגע במציאות/רויטרס

אני לא מעוניין להפוך את מייקל אורן לבר פלוגתה שווה מקצועי ולדון איתו בניתוחו הפסיכודינמי של נשיא המעצמה הגדולה בתבל. אין לו את הידע והכלים לכך. אני רק יכול לקוות שברור לקוראים שמשרד ראש הממשלה משתמש באנשי מקצוע מנוסים מאד כדי לבנות פרופיל מהימן של אובמה, כמו שמנגד, הבית הלבן משתמש בקולגות אמריקאיות שלי כדי לפענח את המתרחש במוחו של ראש ממשלת ישראל, לצפות את מהלכיו ולזהות נקודות חולשה שהממשל ישתמש בהם לצרכיו.

בעיה של כימיה

אורן שוגה בטיעוניו והבעיה האמיתית היא לא בהתנגדותו של אובמה לישראל וליהדות תוך העדפת האיסלם, אלא בעיה הנובעת משוני אישיותי, אישי מהותי בין אובמה לנתניהו, שוני שיוצר בעיית אמון וקושי ביחסי עבודה נטולת כימיה וחיבה אישית.

הודעתו של כחלון, יו"ר מפלגת כולנו, שאורן הוא חבר כנסת מטעמה, על כך שדבריו אינם מדעתו, ושתיקתו הרועמת של נתניהו אינן מספיקות. האם ראוי שהאיש שכדי לעשות לביתו ולזכות בתמלוגי ענק מהוצאת הספרים מוכן לפגוע ביחסי ישראל, יעמוד בראשות ועדת המשנה של ועדת חוץ וביטחון? נדמה שבכנסת הזו הכל אפשרי, והמציאות עולה על כל דימיון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully