נושאים חמים

זה מוכח: המאכלים שבאמת עוזרים להוריד את הכרס

כרס היא כבר ממזמן לא רק מפגע אסתטי. היא עלולה לגרום למחלות לב, סוכרת ואף סרטן. אז איך מורידים אותה בעזרת שינויים קטנים בתזונה? הדיאטנית שלנו מצאה 5 מאכלים שיעשו את העבודה

צילום: עידו שחם

בסרטון: דרך נוספת לבדוק אם אתם סובלים מהשמנה בטנית

השמנה בטנית - השומן שמצטבר באזור הבטן, או בשפה העממית כרס - היא סוג ההשמנה המסוכן ביותר. במחקרים רבים נמצא כי תאי השומן הבטני משתתפים בתהליכים דלקתיים ובעמידות לאינסולין, ועלולים לגרום למחלות לב, לסוכרת ואף לסוגים שונים של סרטן.

הדרך המדויקת למדוד את השומן הבטני, הנקרא גם שומן ויסרלי, היא בעזרת בדיקת CT או MRI, אבל גם מדידת היקף הבטן יכולה להעיד אם אתם סובלים מהתופעה. תוצאה גבוהה מ-88 ס"מ לנשים ו-102 ס"מ לגברים, תעיד על השמנה בטנית.

מכיוון שהשמנה בטנית מסוכנת לבריאות, ומכיוון שהיא נפוצה למדי, בשנים האחרונות מחקרים רבים עסקו בשאלה איך ניתן להעלים אותה (מלבד כושר, כמובן). אספנו בעבורכם את הדרכים הכי טעימות.

קינמון

קינמון (ShutterStock)
מאזן את רמות הסוכר (צילום: shuttesrstock)

הקינמון יכול להפחית השמנה בטנית בעזרת איזון רמות הסוכר בגוף, הפחתת העמידות לאינסולין וגם על ידי זירוז חילוף החומרים של רקמת השומן הבטני.

במחקר שנערך ביפן ופורסם בשנת 2012 נמצא כי המרכיב סינמלדהיד (Cinnamaldehyde), הנותן לקינמון את הטעם, עשוי להיות יעיל בהפחתת שומן בטני. המחקר בדק שתי קבוצות של עכברים, שלשתיהן ניתנה דיאטה עשירה בסוכר ובשומן. לאחר חודש, נמצא כי הקבוצה שקיבלה סינמלדהיד איבדה שומן בטני בעוד שבקבוצת הביקורת לא נצפתה ירידה בשומן הבטני.

קינמון גם יכול להפחית היווצרות שומן בטני אצל חולי סוכרת סוג 2 על ידי איזון רמות סוכר בדם ושיפור הרגישות של הרקמות בגוף לאינסולין. בצורה זו, מופחתת הפרשה גבוהה של אינסולין בגוף וחלה ירידה בהיווצרות שומן בטני. במחקר שפרסמה האגודה האמריקאית לסוכרת נמצא כי קינמון שיפר את רמות הסוכר בצום בחולי סוכרת סוג 2.

את הקינמון ניתן להוסיף לתה, לדגני הבוקר או לדייסת הקוואקר, ואף לרטבים כמו רוטב עגבניות.

לא רק לכרס: כל מה שבריא בקינמון

שעועית ותפוח

שעועית שחורה (נמרוד סונדרס)
שעועית שחורה - חצי דרך לפתרון (צילום: נמרוד סונדרס)

כדי להפחית את השומן הבטני אפשר לערוך כמה שינויים פשוטים בתפריט היומי. אם תאכלו מדי יום תפוח וכוס שעועית למשל, הסיכוי שהשומן הבטני יפחת יהיה גדול יותר.

במחקר שכלל 1,114 משתתפים והתפרסם במגזין Obesity בשנת 2011 נמצא כי הוספה של סיבים תזונתיים מסיסים ממקור של פירות, ירקות ושעועית בכמות של כ-10 גרם ביום הפחיתה את כמות השומן הבטני ב-3.7 אחוזים. אפשר להשיג כמות זו על ידי אכילת תפוח אחד וכוס שעועית. המנגנון המדוייק לשאלה כיצד הסיבים המסיסים מפחיתים את השומן הבטני עדיין לא ברור.

האם תפוח ביום ירחיק מכם את הרופא?

שמן זית ואגוזים

אגוזי מלך (ShutterStock)
לא הכמות, האיכות (אילוסטרציה: shutterstock)

נראה כי להרכב השומן שאנו אוכלים יש השפעה לא רק על רמות הכולסטרול בדם והסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם, אלא גם על השאלה היכן השומן יאוחסן בגוף. מחקר שנערך בשבדיה ופורסם בשנת 2014 על ידי האגודה האמריקאית לסוכרת מצא כי חומצות שומן רב בלתי רוויות הקיימות בשמן זית, אגוזים, זרעים ועוד, מונעים מהשומן להצטבר באזור הבטן.

במחקר השתתפו 39 גברים ונשים, ולכולם ניתנה תוספת קלורית זהה לתפריט, שכללה כמות דומה של פחמימות וחלבונים אך היתה שונה בהרכב השומן. הקבוצה שצרכה שומן רב בלתי רווי העלתה יותר מסת שריר וצברה פחות שומן גוף. לעומת קבוצת הביקורת אשר צברה שומן באזור הבטן.

וגם: אגוזי מלך עשויים למנוע סרטן

תפוזים וגמבות

תפוזים (ShutterStock)
גם ויטמין C יעיל במלחמה נגד הכרס (צילום: ShutterStock)

בפעם הבאה שתוסיפו לימון או גמבה לסלט או שתיהנו מכוס מיץ תפוזים סחוט, תדעו שאתם פועלים להורדת הכרס. לוויטמין C - המתפקד כנוגד חמצון - יש תפקיד חשוב בהגנה על התאים בגופנו מפני נזקים והוא עשוי גם לגרום לחמצון רקמות השומן ובכך להפחית שומן בטני. אחד ההסברים לכך תפקידו של הוויטמין בבניית קרניטין, מולקולה הנדרשת לחמצון שומן. ירידה ביכולת הגוף לחמצן את השומן עלולה לגרום להשמנה.

במחקר שפרסמה האגודה האמריקאית לתזונה קלינית נמצא קשר בין חומצה אסקורבית (ויטמין C) והשמנה בטנית. המחקר בדק 19,068 גברים ונשים ומצא כי למשתתפים עם השמנה בטנית גבוהה נמצא ריכוז נמוך של חומצה אסקורבית בדם. במחקר נוסף שפורסם במגזין תזונה ומטבוליזם נמצא כי ויטמין C עשוי להועיל בחמצון השומן גם בזמן פעילות גופנית, אצל אנשים בריאים.

לא רק נגד כרס: ויטמין C טוב לשיניים שלכם

תה ירוק

אילוסטרציה (ShutterStock)
תורם לחילוף חומרים (צילום: shutterstock)

הוספת תה ירוק לתפריט שלכם תורמת מאוד לבריאות. בתה ירוק יש מרכיבים רבים, ביניהם פוליפנולים שמשפיעים על גופנו ועשויים בין היתר לתרום לזרוז חילוף החומרים ואף לגרום לירידה במשקל. במחקרים שבדקו את הירידה הספציפית בשומן הבטני, נמצא כי המרכיב העשוי לתרום לכך הינו קטכין, שמתפקד כנוגד חמצון.

דוגמה להשפעת תה ירוק על הירידה בשומן הבטני נראתה במחקר שנעשה ביפן ופורסם במגזין Obesity. במחקר זה השתתפו 107 אנשים שסבלו מעודף משקל והשמנה. בתוצאות נצפתה ירידה בשומן הבטני אצל גברים ונשים אשר צרכו במשך 12 שבועות תה ירוק. בנוסף, נצפתה גם ירידה במדדים נוספים כגון רמות הכולסטרול הרע LDL.

הסיבות הכי בריאות לשתות תה