וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טרנד חדש: מריחת התינוק בנוזלים האינטימיים של האם

2.7.2015 / 9:30

זה נשמע כמו עוד טרנד בריאות הזוי, אבל מאחורי המגמה החדשה הזו - ששוטפת בימים אלה את אוסטרליה - עומד היגיון רפואי מבוסס. איך מבצעים " זריעה" ולמה? בדקנו עם מומחה ישראלי

אמא מחזיקה תינוק. ShutterStock
הכל בשביל בריאות התינוק/ShutterStock

האם הייתם שוקלים למרוח את תינוקכם שזה עתה נולד בשכבה סמיכה של חיידקים שמוצאם בנרתיק האם? רובכם ככל הנראה לא היה מעלה זאת בדעתו, ואולי אפילו נגעל קצת מהרעיון. אבל מתברר שבאוסטרליה מדובר בטרנד חדש, ואימהות רבות שתינוקן נולד בניתוח קיסרי, מבקשות למרוח אותו בנוזל הווגינאלי שלהן, מיד לאחר הלידה.

על הטרנד החדש – המכונה Seeding (בעברית, "זריעה") – בישר השבוע Daily Mail Australia. "נוזלי האם נמרחים על פה התינוק, הפנים והגוף באמצעות מטלית", נכתב שם. "התקווה היא שדרך מריחת התינוקות בחיידקים, הם יפתחו מערכת חיסונים חזקה יותר".

אם אוסטרלית חסידת השיטה היא לאה לינאם, אם לרוזי בת הארבעה חודשים שנולדה בניתוח קיסרי. "אני מניחה שהרבה נשים ייגעלו מהעניין", סיפרה לאתר האוסטרלי Body and Soul, "אבל אני גם מאמינה שאם נשים יידעו כמה זה חשוב עבור מערכת החיסון של התינוק, הן יעשו זאת יותר".

לידה בניתוח קיסרי. ShutterStock
תינוקות שנולדים בניתוח קיסרי נחשפים לסביבה חיידקית פחות טובה/ShutterStock

האם האימהות האוסטרליות יודעות מה הן עושות? מתברר שכן. הסיבה: תינוקות הנולדים בניתוח קיסרי (ובאוסטרליה מדובר באחד מכל שלושה תינוקות) נחשפים לסביבה חיידקית שונה – ואולי טובה פחות – מזו שאליה נחשפים תינוקות שנולדים בלידה רגילה, מהסוג הווגינאלי. האימהות מפצות על כך באמצעות Seeding.

עוד באותו נושא

ארגון הבריאות העולמי: ניתוח קיסרי - רק כשאין ברירה

לכתבה המלאה

בקרוב בישראל?

"הערך של המריחה בנוזל הווגינלי טרם הוכח מחקרית, אך אני בהחלט מבין את הרציונל"

האם טרנד ה-Seeding יגיע גם לכאן? אם תשאלו את פרופ' עידו שולט, מנהל היחידה לרפואת האם והעובר בבית החולים רמב"ם – התשובה היא בהחלט כן. "שמעתי על נשים שביקשו למרוח את התינוק בנוזל שלהן", הוא מספר. "הן ככל הנראה קראו על הנושא ברשת".

בשנים האחרונות, מסביר פרופ' שולט, עולם הרפואה מכיר יותר ויותר בתרומתם של החיידקים לגוף האדם. "לאחרונה נעשה ברור שהגוף הוא בית גידול לחיידקים, ולחלקם תרומה מכרעת לבריאות האדם. לכל אדם יש את הסביבה החיידקית הייחודית לו, כעין 'טביעת אצבע חיידקית'".

מה היתרון של לידה וגינלית בהקשר זה, בהשוואה לניתוח קיסרי?
"תינוקות שעוברים דרך תעלת הלידה נחשפים לחיידקי הנרתיק, וזו אוכלוסיית החיידקים הראשונה שמתאחסנת בגופם. לסביבת הנרתיק, שבה חיידקים ואנטיגנים (מולקולות המעוררות תגובה חיסונית הגורמת ליצירת נוגדנים, ה"ו), יש כל מיני יתרונות, אחד מהם הוא חיזוק מערכת החיסון. תינוקות שנולדים בניתוח, נחשפים לחיידקים מסוג אחר, והם ככל הנראה לא טובים לנו כמו חיידקי הנרתיק.

"מחקרים שהשוו בשנים האחרונות בין תינוקות שנולדו בלידה רגילה לבין כאלה שנולדו בניתוח, הראו שהילדים שנולדו בניתוח, סבלו יותר מאלרגיות והשמנה, עד לגיל בית הספר. ייתכן שהסיבה לכך היא צורת הלידה. חיידקים משחקים תפקיד משמעותי בתחום השמירה על המשקל".

היית ממליץ אם כך לנשים שילדו בקיסרי, למרוח את התינוק בנוזל הווגינלי שלהן?
"הערך של המריחה טרם הוכח מחקרית, אך אני בהחלט מבין את הרציונל".

האם ישנם סיכונים או זיהומים שיכולים להתעורר כתוצאה מהתהליך?
"זה עוד לא מספיק נבדק, ולכן אף אחד לא יודע. רופאים הם שמרניים בהמלצותיהם ולא יזדרזו להמליץ על Seeding".

פרק זמן קצר שבו ניתן להרוויח מ-Seeding

אבל המחקר בנושא מתפתח, והתוצאות מצדדות בתומכות ה-Seeding. מחקר מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת ניו יורק, הראה כי החיידקים שהפסיד התינוק שנולד בניתוח קיסרי, עשויים "לחזור" אליו חלקית אם יעבור Seeding.

"ייתכן כי יש פרק זמן קצר מיד לאחר הלידה, שבו תינוקות יכולים להרוויח מ-Seeding", אמרה לאתר Body and Soul ד"ר מרינה גלוריה דומינגז-בלו, פרופסור לרפואה מאוניברסיטת ניו יורק. "לא ניתן לשקם את החשיפה החיידקית של התינוקות ב-100% – וזה הגיוני אם מביאים בחשבון את זמן החשיפה הממושך לחיידקים במהלך לידה – אבל ניתן לעשות משהו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully