וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרפורמה בבריאות הנפש יוצאת לדרך: מי זכאי לקבל טיפול?

1.7.2015 / 8:58

היום יועברו שירותי בריאות הנפש ממשרד הבריאות לאחריות קופות החולים. היכן ינתן טיפול? לאן פונים במקרה של מצוקה נפשית מידית? אילו שירותים כלולים בסל? כל מה שרציתם לדעת על הרפורמה

צילום: באדיבות ערוץ 10, עריכה: ליאור קירשנר

היום (רביעי) תיכנס לתוקפה רפורמה בתחום בריאות הנפש, והאחריות לבטח את שירותי בריאות הנפש תועבר ממשרד הבריאות לקופות החולים. משמעות המהלך עבור הציבור היא יצירת כתובת אחת לאספקת כל השירותים, הן של הגוף והן של הנפש – קופות החולים. לקראת השינוי הגדול שיחול בתחום, כמה שאלות ותשובות שינסו לעשות סדר ברפורמה:

עוד על הרפורמה בבריאות הנפש:
ביקורת חריפה על הרפורמה בבריאות הנפש: "נולדה בחטא"
הרפורמה בבריאות הנפש: כמה יעלה לכם טיפול פסיכולוגי בקופת החולים?
הרפורמה הראשונה של ליצמן: העברת בריאות הנפש לקופות החולים

בית החולים לבריאות הנפש גהה, מאי 2015. ראובן קסטרו
מרכז בריאות הנפש גהה/ראובן קסטרו

מי זכאי לקבל טיפול נפשי?
אין שינוי בזכאות לטיפול. כל תושב שזקוק לכך לפי שיקול דעת מקצועי, בכל גיל – זכאי לקבל שירותי בריאות נפש. קופות החולים מחויבות לספק טיפול נפשי לכל מבוטח.

למי פונים כדי לקבל טיפול?
על מנת לקבל טיפול נפשי ניתן לפנות לרופא המשפחה או למוקד קופת החולים שאליה שייכים.

היכן יינתן הטיפול?
הטיפול יינתן במרפאות בריאות נפש של קופות החולים, במרפאות משרד הבריאות או במרפאות נוספות שעמן התקשרה הקופה. נוסף על כך, קופות החולים יוכלו להציע שירות על ידי מטפלים עצמאיים, שלא במרפאה לבריאות הנפש, בהתאם להפניית קופת החולים שאליה שייכים.

למי ניתן לפנות במקרה של תחושת מצוקה נפשית וצורך בטיפול מידי?
במקרה של מצוקה נפשית וצורך מידי בטיפול ניתן לפנות לגורם המטפל או לרופא המשפחה. אם אינם זמינים, או במקרי חירום, ניתן לפנות לחדר מיון פסיכיאטרי, הקיים בכל מרכז לבריאות הנפש ופעיל 24 שעות ביממה, ללא צורך בהפניה וללא כל תשלום או השתתפות עצמית. כמו כן, ניתן לפנות לחדרי המיון של בתי החולים הכלליים, שבהם נמצאים יועצים פסיכיאטריים, והתשלום הוא בהתאם לכללים המקובלים בפנייה לחדר מיון בבית חולים כללי.

אילו שירותי בריאות נפש כלולים בסל?
בסל נכללים שירותי אשפוז פסיכיאטרי בבתי חולים פסיכיאטריים או במחלקות פסיכיאטריות בבתי חולים כלליים וכן שירותי המרפאה שלהלן:
• שירותי אבחון, הערכה, ייעוץ וטיפול פסיכותרפי, התערבות במשברים, טיפול אישי, משפחתי או קבוצתי, מעקב, תמיכה וביקורי בית במידת הצורך.
• טיפול יום במרפאה.
• מתן חוות דעת פסיכיאטרית או תעודה רפואית על מבוטח, לאחר בדיקה במרפאה, על פי הוראת פסיכיאטר מחוזי או על פי צו בית משפט בהליך פלילי, לפי חוק טיפול בחולי נפש.
• שירות למבוטח המקבל שירות במרפאה לצורך סיוע בהגשת בקשות לוועדת שיקום אזורית לפי חוק שיקום נכי נפש ובכלל זה הכנת חוות דעת לוועדה.

האם יוגבל מספר הטיפולים הניתנים בבריאות הנפש?
מספר הטיפולים בבריאות הנפש אינו מוגבל. כל אדם יקבל טיפול נפשי לפי שיקול הדעת המקצועי של מטפליו ועל פי צרכיו ומצבו.

כיצד יטופל מטופל ותיק לאחר הרפורמה?
מטופל ותיק ימשיך להגיע לאותה מרפאה, אלא אם הופנה על ידי קופת החולים שאליה שייך למרפאה אחרת המתאימה לצרכיו. אם המטופל מעוניין להמשיך במרפאה שבה טופל עד אותו מועד, הוא יבקש זאת מקופת החולים. אם המטופל מסתייג מהחלטת קופת החולים, הוא יוכל לפנות לנציבת קבילות הציבור לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, בטלפון *5400.

האם המידע בתחום בריאות הנפש עובר לקופת החולים?
לאחר העברת האחריות לקופות החולים יועבר מידע באופן סדיר ממסגרות הטיפול לקופות החולים, כמקובל וכנהוג בכל תחומי הרפואה והטיפול שבאחריות קופות החולים, אשר מחויבות לכל כללי הסודיות והפרטיות של המבוטחים שלהן, בהתאם לכללי החיסיון של מידע רפואי בישראל.

אם מטופל אינו מעוניין שמידע על אודותיו יעבור לקופת החולים – עליו לבקש זאת. יש לקחת בחשבון כי אי-העברת המידע עשויה לפגוע באפשרותו של המטופל להמשיך ולקבל טיפול באותה מסגרת טיפולית לאחר כניסת הרפורמה לתוקפה.

האם יש חשש לפגיעה בפרטיות ובסודיות הרפואית עקב חשיפת המידע לקופות החולים והאפשרות להעברת מידע לצבא?
נכון להיום, קופות החולים מנהלות מידע רגיש ביותר ועושות זאת בהתאם להוראות הדין בדבר חובת שמירת הסודיות, הפרטיות והאתיקה הטיפולית. מידע מועבר לצבא בהתאם להוראות חוק שירות ביטחון והתקנות.

אם לא קיבלתי לדעתי את הטיפול המגיע לי – למי ניתן לפנות?
ניתן לפנות למנהל המסגרת הטיפולית, להנהלה המחוזית או הארצית בקופת החולים, או לנציבות קבילות הציבור לחוק ביטוח בריאות ממלכתי במשרד הבריאות.

דרכי פנייה לנציבות קבילות הציבור במשרד הבריאות:
טלפונים: 5400*, 08-6241010.
פקס: 02-5655981
דוא"ל: kvilot@moh.health.gov.il

כמו כן, משרד הבריאות יקיים חדר מצב לשאלות הציבור בנושא הרפורמה בטלפון 5400*.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במסיבת עיתונאים להכרזה על כניסת הרפורמה לתוקף שיבח ראש הממשלה ושר הבריאות, בנימין נתניהו את פעולתו של סגן השר יעקב ליצמן ואמר כי הרפורמה היא בשורה חברתית אמיתית של צדק ושוויון. "לכולם יש נפש שעלינו לדאוג לסייע לבריאותה. מדינת ישראל תמיד עשתה זאת ובשנים האחרונות הבנו שצריך להעביר משאבים", אמר נתניהו. "כסף תמיד קל לתת, אבל קשה למצוא. הבנו שצריך לקחת ממקומות אחרים לטובת הפריפריה".

סגן השר ליצמן אמר כי מדובר ביום היסטורי. "אני שמח שראש הממשלה מראה שמערכת הבריאות חשובה לו", אמר ליצמן. "זאת הפעם הראשונה שאנחנו משווים את הנפש והגוף. הפעם הראשונה שבה נאפשר גם בפריפריה, במגזר הערבי ובמגזר חרדי, יותר טיפול בבריאות הנפש". לדבריו, כבכל רפורמה צפויות בעיות, אך בכוונתו לפתור אותן. "אין בכוונתי לאפשר שום פיטורים. צריך כוח אדם. אני קורא למי שרצה להשבית, אין שום סיבה בעולם", הוסיף בהתייחסו למחאת איגודי הפסיכולוגים והעובדים הסוציאליים בבריאות הנפש, המתנגדים לרפורמה.

אתמול הודיעו האיגודים כי ינקטו היום עיצומים נגד הרפורמה. עם זאת, לעיצומים לא צפויה להיות השפעה על הטיפול עצמו. בהודעה משותפת הצהירו הארגונים כי יקבלו מטופלים ללא התחייבות כספית של קופות החולים - טופס 17 - כפי שהיה נהוג עד כה, בטרם כניסת הרפורמה לפועל.

ממשרד הבריאות נמסר: "משרד הבריאות נמצא בהליך של משא ומתן עם האיגודים המקצועיים. בתי החולים והמרפאות יעבדו כרגיל, ולא תהיה שום פגיעה בחולים".

לפניות לכתבת: mor.shimony@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully