וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחלה שגורמת לגוף להתחיל לגדול מחדש

29.6.2015 / 8:00

הפרשה לא נורמאלית של הורמון גדילה גורמת למחלה אקרומגליה בה חלקים בגוף ממשיכים לגדול, אף שתהליך הגדילה שלו בעצם נפסק. מה גורם לזה והאם ניתן להפסיק את גדילת הרקמות?

הארי ווילסון. House of Horrors, צילום מסך
האיברים לא מפסיקים לגדול. הארי וילסון/צילום מסך, House of Horrors

שחקן הקולנוע האמריקני הארי וילסון שנפטר כבר בשנת 1978 זכה לליהוקים רבים והשתתף בלמעלה מ-200 סרטים, דווקא אודות למחלה בה לקה. מהסרטים הידועים שבהם שיחק נכללים "הקוסם מארץ עוץ" ותפקיד אחת המפלצות בגירסה של פרנקנשטיין משנת 1958. הפנים הייחודיות שלו עם האף, הסנטר והמצח הבולטים הם ככל הנראה התוצאה של אקרומגליה, מחלה של בלוטת יותרת המוח שגורמות לחלקים מסויימים בגוף לחזור ולצמוח גם לאחר שהגוף כבר אמור היה להפסיק לגדול.

אקרומגליה (Acromegaly) היא מחלה שגורמת לחלקים מסוימים של הגוף לגדול יותר מהרגיל, כאשר היא מתרחשת לאורך פרקי זמן שונים, לעתים קרובות אף במשך שנים ארוכות. לרוב המחלה נגרמת על ידי גידול לא סרטני בבלוטת יותרת המוח - שממוקמת בבסיס המוח ואחראית על ייצור והפרשה של הורמונים רבים, ביניהם "הורמון הגדילה", אותו צריכות רקמות הגוף כדי לגדול.

מתי בעצם הגוף מסיים לגדול?

כאשר ההפרשה של ההורמון תקינה האדם גדל באופן נורמלי עד הגיל שבו נפסקת הגדילה. ההורמון ממשיך להיות מופרש גם לאחר סיום הגדילה אך בכמות קטנה הרבה יותר. עד שרובנו מגיעים לגיל 30, רמות הורמון הגדילה שלנו הן כבר כ-20 אחוזים מרמות השיא שלהם בילדות, ואחרי גיל 30 ימשיכו הרמות שלו לרדת בכ-12 עד 15 אחוזים כל עשור, ולעתים קרובות הרבה יותר. מדובר באחד המנגנונים שקשורים לתהליך ההזדקנות של הגוף ולירידה ביכולת ההתחדשות שלו.

אך מה קורה כאשר הגוף סיים לגדול אך פתאום מתחיל להפריש כמויות גדולות של הורמון גדילה בגלל אקרומגליה? התסמינים העיקריים של אקרומגליה כרוכים בצמיחה עודפת של חלקים מסוימים של הגוף. בפנים ובראש בולטים בעיקר גדילה של האף, השפתיים, האוזניים והמצח. הלשון והלסת התחתונה יכולות גם הן לגדול, והרווחים בין השיניים עלולים להפוך לרחבים יותר. הגרון יכול לגדול ולהתרחב מה שעלול לגרום לצרידות או לבעיות בנשימה בזמן השינה. הידיים והרגליים בעיקר כפות הידיים והרגליים גדלים באופן משמעותי. רבים מהאנשים שסובלים מאקרומגליה שמים לב תחילה כי הטבעות או הנעליים שלהם אינם עולים עליהם יותר.

אילוסטרציה. ShutterStock
הרבה חולים שמים לב תחילה כי הנעליים לא עולות עליהם יותר/ShutterStock

בשל צמיחה של סחוסים בקצות העצמות לעיתים קרובות יסבלו החולים הללו מתסמינים של דלקת מפרקים. שריר הלב יכול לגדול בצורה מוגזמת, מה שעלול לפגוע בתפקודו. בנוסף המחלה מעלה את הסיכון לעלייה בלחץ הדם, סוכרת וגידולים במעיים וברחם. ראוי לציין כי הגידול עצמו בבלוטת יותרת המוח יכול בעצמו ליצור פגיעה בראייה בשל מיקום הבלוטה יחסית לתעלות עצבי הראייה במוח.

איך מאבחנים את המחלה?

החשד העיקרי מגיע מהמאפיינים הקליניים הייחודיים של המחלה ושילוב של כמה תסמינים אופיניים יחדיו. בהמשך מבצעים בדיקות דם כדי לבדוק את רמת הורמוני הגדילה בדם.
אם בדיקת דם מראה שיש לאדם יותר מדי הורמון גדילה, השלב הבא הוא לרוב הדמיה מוחית כדי לראות את בלוטת יותרת המח ולבחון האם יש בה גידול.

קיימים מספר טיפולים למחלה שכוללים ניתוח להסרת הגידול (לרוב מבוצע דרך האף), תרופות לדיכוי הפרשת ההורמון שגם יכולות להקטין את גודל הגידול לפני הניתוח ולעיתים טיפול בקרינה ישירה לגידול. עבור נשים עם אקרומגליה שמעוניינות להיכנס להיריון חשוב להקפיד על מעקב מסודר אצל אנדוקרינולוג בקביעות לפני ובמהלך ההיריון.

לעוד תופעות מוזרות של הגוף שאתם לא מכירים

  • עוד באותו נושא:
  • מחלות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully