וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופר פוד מקומי: המזון שמשאיר כל עדה בריאה

28.6.2015 / 7:25

מה יש בחילבה התימנית שכל כך טוב לבריאות, למה הרומנים עושים בחוכמה שהם מתבלים הכל עם שום, איזה סוד בריאותי קיים במטבח האתיופי והאם מרק עוף הוא באמת תרופה? כך נראית בריאות בצלחת של כל העדות בארץ

הכנת קובה עיראקי במרק סלק אדום. צילום: מתן שופן, מערכת וואלה!
חכמה מבית סבתא/מערכת וואלה!, צילום: מתן שופן

שאלתם את עצמכם פעם למה התימנים רזים למרות שהם אוכלים הרבה מאוד בצק? או איך הרומנים שומרים על עצמם אם הם לא אוכלים כמעט ירקות? אם בוחנים את התפריטים השונים שמרכיבים את המטבח המקומי שלנו, מסתבר שלכל עדה יש רכיב או סוג מזון שמופיע כמעט בכל ארוחה, ועוזר לנטרל הרבה מההשפעות המזיקות של הרגלי התזונה הפחות בריאים. אספנו את המיטב. פספסנו את מזון העל של העדה החביבה עליכם? ספרו לנו בתגובות.

המטבח הרומני: שום

פיצוחי שום. נמרוד סונדרס
וזה גם טעים/נמרוד סונדרס

המטבח הרומני מכיל הרבה מאוד בשר, ולא המון ירקות, אבל יש לו רכיב אחד מנצח - שום, ובשפע. שום מככב במתכונים רבים המאפיינים את המטבח הרומני, אך הוא נמצא בשימוש לאכילה ולריפוי באזורים רבים בעולם כבר אלפי שנים. שימוש בשום אף נזכר בימי התנ"ך, כחלק מרשימת המאכלים שבני ישראל רוצים לשוב ולאכול במצרים.

לשום מגוון יתרונות בריאותיים: הוא מוריד כולסטרול, משפר את לחץ הדם, מרפא זיהומים ויראליים, מאזן את רמות הסוכר בדם ועוד. החומר הנקרא אליצין הוא הראשון שנחקר ונמצא כי הוא האחראי ליתרונות הבריאותיים של השום, וגם לריח החזק שאנחנו מריחים כאשר השום הטרי נחתך. כיום, נחקרים גם מרכיבים נוספים, המכילים רכיבים כגון גופרית, שעשויים להילחם במחלות לב וכלי דם ואף למנוע סוגים שונים של סרטן.

זה לא הכל: לא תאמינו מה שום יעשה לבריאות שלכם

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

המטבח הפרסי: הרבה מאוד ירוקים

חורש כורמה סאבזי. נמרוד סונדרס
חורשט סבזי. סיר של ירוקים, ובשר/נמרוד סונדרס

המטבח הפרסי מתאפיין במבחר גדול של עשבי תיבול. הפרסים מוסיפים שפע של עלים ירוקים להכל - תבשילי עוף ובשר, אורז, חביתות, מרקים פשטידות, וגם סתם כך בצלחת הגשה במרכז השולחן.

תוספת של עשבי תיבול כגוןן פטרוזליה ושמיר, ועלים ירוקים כגון עלי סלרי, מוסיפה לתפריט היומי ויטמינים ומינרלים כגון סידן, אשלגן, ויטמין K וויטמין A. בנוסף, הם מעשירים את התפריט בנוגדי חמצון כגון לוטאין שמנטרל תהליכים הגורמים לנזק בתאים שונים בגוף וכך עשויים למנוע סוגים שונים של מחלות כגון ניוון מקולרי או גלאוקומה הגורמות לעיוורון.

מה שיותר ירוק: כל מה שטוב בעשבי התיבול

המטבח התימני: חילבה

חילבה. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
חילבה. זה יותר בריא מאיך שזה נראה/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

את המטבח התימני מאפיינים בדרך כלל מאכלים על בסיס בצק הכוללים כמויות גדולות של שמן וקלוריות, אך קיימים בו גם מרכיבים נוספים, כגון החילבה, שתורמים לבריאות. חילבה עשוי מזרעים של גרגרנית יונית טחונים בתוספת כוסברה וסחוג. נמצא כי בחילבה יש חומר פעיל הנקרא טריגונלין וכן סיבים תזונתיים שעשויים להפחית את רמות הסוכר בדם.

ויש להם גם חריף, וזה גם בריא

המטבח האשכנזי: מרק עוף עם ירקות

מרק עוף. מגד גוזני
תרופה לכל מחלה/מגד גוזני

המטבח האשכנזי מתייחס בדרך כלל למאכלים ממדינות מזרח אירופה. במדינות אלו שרר הקור במשך רוב ימות השנה, ולכן מרקים חמים היו חלק בלתי נפרד מהתפריט. מבין כל המרקים, מרק העוף הוא הפופולרי ביותר והוא מכיל בדרך כלל סוגים שונים של ירקות שורש וירקות נוספים. במרק קיים גם מרכיב פחמימתי כגון תפוח אדמה ומרכיב חלבוני דל יחסית בשומן - העוף. אם אינכם אוכלים חלבון מן החי, ניתן להכין מרק זה על בסיס ירקות בלבד.

מרק עוף נחשב מאז ומתמיד לתרופת סבתא מנצחת, ובצדק. המרק מספק כמות גדולה של נוזלים ושל ויטמינים ומינרלים כגון אשלגן ובטאקרוטן שתורמים לבריאות. מומלץ לא להסתפק בשתיית הנוזלים בלבד, אלא לאכול גם את הירקות. בצורה זו תגדילו את צריכת הסיבים התזונתיים התורמים בין היתר להגדלת תחושת השובע.

המטבח הגרוזיני: אגוזים

פיליס גלזר. נמרוד סונדרס
חצילים צלויים במילוי אגוזי מלך ועשבי תיבול. קלאסיקה גרוזינית/נמרוד סונדרס

הרבה מאוד מאכלים במטבח הגרוזיני משלבים אגוזים, בעיקר אגוזי מלך. אגוזי אלה מכילים ויטמינים, מינרלים, חלבונים, סיבים ונוגדי חמצון. בנוסף, האגוזים מכילים חומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3 שנמצא כי הן עשויות לשמור על תפקוד המוח, הלב ועוד.

מחקרים רבים בשנים האחרונות עוסקים ביתרונות הבריאותיים של אגוזים. מחקר מאוניברסיטת הרווארד שפורסם רק בחודש שעבר מצא כי מלבד כל היתרונות הבריאותיים שהם אוגרים בתוכם, אגוזי מלך גם עשויים להאט את הצמיחה של סרטן המעי הגס.

היישר מהאמזונס: הכירו את האגוזים שנחשבים למזון על

המטבח המרוקאי: כורכום

תבשיל עוף מרוקאי של אבי לוי. מגד גוזני
עוף מרוקאי/מגד גוזני

המטבח המרוקאי מגוון מאוד ונעשה בו שימוש נרחב בתבלינים, וזה בריא מאוד. אחד התבלינים הבריאים ביותר שמככבים במטבח המרוקאי הוא הכורכום שצובע מאכלים רבים בצהוב. הכורכום עשיר במרכיבים נוגדי חמצון כגון הכורכומין, שלפי מחקרים שונים עשוי למנוע סרטן, וכן למנוע את חמצון הכולסטרול בגוף וכך להפחית את הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם. בנוסף, תבלין הכורכום מכיל כמויות גדולות של אשלגן, מגנזיום וברזל.

7 סיבות בריאות להוסיף עוד כורכום לסיר

המטבח האתיופי: קמח הטף

ארוחה אתיופית מסורתית. ShutterStock
האינג'ירה תמיד במרכז הארוחה/ShutterStock

המטבח האתיופי מבוסס על ירקות, דגנים ומעט בשר. אחד המאכלים המאפיינים אותו הוא האינג'ירה, אותה מכינים מקמח הטף, דגן שקיים באזורים גבוהים באתיופיה.

הטף עשיר בברזל, זרחן וסידן והוא מכיל גם חומצה פולית הנקראת ויטמין B9 שהכרחית ליצירת תאים חדשים בגופנו. בנוסף לכל הטוב הזה, הטף לא מכיל גלוטן, ולכן מתאים לחולי צליאק.

לא רק טף: דגנים בריאים ללא גלוטן

המטבח הרוסי: כוסמת

דייסת כוסמת עם תפוחים. ShutterStock
דייסת כוסמת. תשאיר אתכם שבעים חצי יום/ShutterStock

כוסמת הוא מאכל שנפוץ ברוסיה ובמזרח אירופה להכנת דייסה או כתוספת לארוחה ומדובר בצמח ששורד בתנאים קשים ובאקלימים קרים.

הכוסמת עשירה בפחמימות, בוויטמינים ומינרלים רבים כגון ברזל, אבץ וסלניום, כמו גם בחלבון. הכוסמת היא בעלת אינדקס גליקמי נמוך הגורם לפחמימות (הסוכרים) שבה להיספג לאט בדם, ולהארכת תחושת השובע. בנוסף, היא נטולת גלוטן ולכן מתאימה לחולי צליאק ולרגישים לגלוטן.

4 הדייסות הכי בריאות שיש

המטבח ההונגרי – פפריקה

גולאש הונגרי. ShutterStock
גולאש. שפע של ויטמין A/ShutterStock

תבלין הפפריקה מופק על ידי טחינת פלפל הצ'ילי לאבקה. התבלין מאפיין את המטבח ההונגרי אך נמצא בשימוש גם במטבחים אחרים.

הפפריקה מכילה ברזל וגם ויטמין A החיוני לראייה תקינה, לתפקוד העור, לפעילות מערכת החיסון ועוד. אם אתם רוצים להתחיל להוסיף פפריקה לתפריט, כדאי שתדעו שבהונגריה ממיינים את הפפריקה לשש רמות שונות, על פי דרגות הטעם - מחריפות עדינה, ועד למצב חריף מאוד.

איך מכינים גולאש הונגרי מושלם?

המטבח העיראקי: בהרט

קובה ריז פיצרוי. נמרוד סונדרס
תרכובת תבלינים שמופיעה כמעט בכל תבשיל עיראקי/נמרוד סונדרס

במטבח העיראקי נעשה שימוש נרחב במגוון תבלינים, אך ללא ספק התבלין הכי מאפייין את המטבח העיראקי הוא הבהרט.

בהרט הוא למעשה תערובת עשירה ברכיבים רבים ביניהם ציפורן, פלפל אנגלי, הל, כמון, קינמון ועוד. רכיבים אלו מכילים ויטמינים ומינרלים כגון ברזל, מגנזיום ונוגדי חמצון רבים. בנוסף, לחלק ממרכיבי הבהרט שנחקרו, יש יתרונות בריאותיים למרכיבים נוספים. דוגמה לכך הוא הקינמון שעשוי לגרום להפחתה ברמות הסוכר בדם אצל חולי סכרת סוג 2.

בהרט יעזור לכם להוריד את הכרס?

המטבח ההודי: עדשים

עדשים. נמרוד סונדרס
לא משנה איזה עדשים תבחרו - זה בריא/נמרוד סונדרס

אחד המאכלים המאפיינים את המטבח ההודי הוא נזיד עדשים הנקרא דאל. את התבשיל ניתן להכין מעדשים שחורות, ירוקות או כתומות - כולן בעלות ערך תזונתי רב. בעדשים ניתן למצוא לצד הפחמימה כמות גדולה של חלבון, ברזל, אשלגן, ויטמינים מקבוצת B ועוד.

כך עדשים יעזרו לכם להוריד את רמות הסוכר בגוף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully