וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם קרם ההגנה שלכם באמת שומר על העור?

18.6.2015 / 15:15

קניתם את קרם ההגנה עם המספר הכי גבוה שיש, אבל האם אתם יודעים מה זה באמת אומר? לפי סקר חדש כנראה שלא. אז באיזה קרם הגנה ממליצים רופאי העור להשתמש?

בחורה בבגד ים מורחת קרם הגנה. ShutterStock
לא יודעים הרבה על השמש/ShutterStock

אתם אולי יודעים שהמשמעות של מקדם הגנה גבוה (SPF) היא הגנה יותר טובה על העור, אבל האם אתם בכלל יודעים מה המושג הזה אומר? על פי סקר חדש שהתפרסם ב- JAMA Dermatology, רק 43% מאנשים יודעים את ההגדרה של המושג sun protecting factor, או כפי שאתם מכירים אותו SPF. עוד מצא הסקר כי מרבית האנשים לא מבינים הרבה ממה שכתוב על התווית של הקרם הגנה.

חוקרים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת נורת'ווסטרן ביקשו לבחון את הידע של אנשים על קרם ההגנה, ולשם כך הם סקרו 114 אנשים שהגיעו למרפאת העור בקיץ 2014. אף ש- 93% מהם רכשו בקבוק של קרם הגנה בשנה שעברה, רובם לא הבינו מה בדיוק כתוב על התווית.

ד"ר רופל קונדו, אחת מעורכות המחקר ורופאת עור באוניברסיטת נורת'ווסטרן ביקשה להסביר למגין TIME מה הם הדברים החשובים באמת שאתם צריכים לדעת על מקדם ההגנה שלכם.

צמד מילים שעושות את ההבדל

"אנשים חושבים ש-SPF אומר הכל", הסבירה ד"ר קונדו. לדבריה, גורם ההגנה מפני השמש מודד את היכולת של קרם הגנה לסנן קרני UVB - הקשורות לכוויות שמש וסרטן העור. אבל SPF רק מודד את קרני ה-UVB, וזה לא נותן מדד על הגנה מפני קרני UVA, שיכולות לחדור למשל דרך חלון זכוכית בקלות. כמו קרני ה- UVB, גם קרניים אלה קשורות לסיכון מוגבר לסרטן העור, אבל בניגוד ל- UVB, הן אינן מסוננות על ידי האוזון. נכון שקרני ה-UVA אינן גורמות לכוויות שמש, אבל "זה באמת מוביל לשיזוף ולהזדקנות, כי זה חודר עמוק יותר לתוך העור ובעל השפעה רבה יותר על הקולגן ששומר על האלסטיות על העור", מסבירה ד"ר קונדו.

לדבריה יש רק דרך אחת לדעת אם קרם ההגנה שלך מציע כיסוי נגד קרני UVA: צמד המילים "ספקטרום רחב". רק 34% מהאנשים במחקר נקבו בצמד המילים האלה כגורם משפיע על הקניה שלהם של קרם הגנה, אבל לדבריה של ד"ר קונדו אלו הן שתי המילים החשובות ביותר לחפש על תווית קרם הגנה. "ללא צמד המילים "ספקטרום רחב" סביר להניח כי קרם ההגנה שלכם סבירה אינו מציע כיסוי מפני קרני UVA. רוב המרכיבים הפעילים מגינים נגד קרינת UVB, אבל הרבה פחות מהם מציעים כיסוי לקרני UVA, ורק קומץ מציע את שניהם", הסבירה.

אילוסטרציה. pashapixel, ShutterStock
באיזה קרם אתם משתמשים?/ShutterStock, pashapixel

באופן אישי, קונדו מעידה כי היא משתמשת בקרם הגנה עם מקדם הגנה SPF 30 עם תחמוצת האבץ שמגנה גם מפני קרני UVA ו-UVB.

אז מה זה SPF?

אז מה המשמעות האמיתית של המספרים הצמודים ל-SPF? אנשים במחקר דרגו את המדד הזה כגורם העיקרי לכך שהם העדיפו לקנות קרם הגנה אחד על פני אחר, אך רק 43% מהם ידעו למה בעצם נועד ה-SPF.

ההגדרה האמיתית של SPF למעשה אומרת שאתם יכולים לשהות בשמש פי 30 מהזמן שהייתם יכולים לשהות ללא קרם הגנה, מבלי שצבע העור שלכם ישתנה. כל עוד אתם מורחים מספיק ממנו ובזמן. אם חשבתם כמו רבים מהמשתתפים במחקר שזה אומר ש-SPF 15 מספק מחצית מההגנה מזו של ה-30, אין זה כך, ובעצם ההבדל ביניהם בסינון הקרניים עומד על כ-2 אחוזים בלבד מסבירה קונדו. רופאי עור ממליצים להשתמש בקרם הגנה עם מקדם 30, כי הוא זמין ונפוץ.

בשורה התחתונה קונדו ממליצה לקנות קרם הגנה SPF 30 עם צמד המילים "ספקטרום רחב" שעמידים במים. את הקרם לדבריה יש למרוח כל כמה שעות מחדש ולהשתמש בכמות נדיבה.

  • עוד באותו נושא:
  • שמש
  • קרינה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully