וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקרר או לא? כל השיטות להשאיר את הירקות שלכם בריאים

24.4.2017 / 15:34

מה קורה לחצילים כשהם בקירור הרבה זמן, למה צריך לשטוף את הירקות רק לפני האכילה ואיך הכי טוב לאחסן תבלינים? התזונאית שלנו חושפת את כל השיטות הכי בריאות לשמור על הירקות שלכם

ירקות במקרר. ShutterStock
קר לי ברגליים/ShutterStock

פירות וירקות מכילים ויטמינים, מינרלים ומרכיבים נוספים ואכילתם הכרחית לשמירה על הבריאות הכללית שלנו. הקיץ שמתקרב ואיתו הימים החמים אומנם גורמים לרובנו לאחסן את הפירות והירקות במקרר, אבל לא לכולם זה מתאים. איזה ירקות ופירות רגישים לקור ולמה כדאי להשאיר חלק מהם על המדף?

עגבניות

עגבניה. ShutterStock
להכניס למקרר רק כשהן בשלות/ShutterStock

אכילת עגבניות תורמת לצריכת מרכיבים חיוניים כגון ויטמין C שמחזק בין היתר את מערכת החיסון ומגביר את הספיגה של הברזל בגופנו. את העגבניות יש לאחסן במקרר רק כשהן בשלות, בטמפרטורות לא נמוכות מדי, מפני שכשמאחסנים אותן בטמפרטורות מתחת ל-12 מעלות צלזיוס, עלולים להיווצר כתמים שחורים על הקליפה, וכתמים אלה מעידים על נזק.

אם קניתם עגבניות לא בשלות שצבען נע בין כתום לאדום בהיר, לא מומלץ להכניס אותן למקרר בכלל. יש להשאירן על המדף (רחוק מקרני השמש) עד שיבשילו ויהפכו לאדומות ורק אז להכניס למקרר. לפני האחסון במקרר מומלץ להסיר את עלי הגביע הירוקים של העגבניה שנוטים להתייבש לפצוע ולזרז את תהליך הרקבון של העגבניות הנמצאות בסמוך אליהן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

בזיליקום

עציץ בזיליקום. ShutterStock
לשמור בצנצנת עם מים/ShutterStock

את רוב עשבי התיבול הטריים ניתן לאחסן במקרר, אך עלי הבזיליקום רגישים מאוד לקור ומשחירים במהירות בטמפרטורות נמוכות, ולכן מומלץ להשאיר אותם בטמפרטורת החדר. הצורה המועדפת לאחסון מחוץ למקרר היא לא בתוך שקית פלסטיק סגורה, כמו שרובנו עושים, אלא בצנצנת עם מים, מכוסה בשקית פלסטיק מחוררת, במקום מואר.

הבזיליקום מכיל נוגדי חמצון רבים ביניהם הלוטאין, שלו תפקיד חשוב בשמירה על בריאות העין. בנוסף, הוא עשיר בוויטמיני A ו-K, בחומצה פולית ובמינרלים כגון אשלגן, סידן ומגנזיום ומכיל חומרים נוגדי חמצון חשובים כגון לוטאין וגם פיטוכימקלים חשובים המסייעים למניעת סרטן.

מה שיותר ירוק: היתרון הבריאותי של עשבי התיבול

בטטה

בטטה. ShutterStock
לשמור מחוץ למקרר/ShutterStock

הבטטה מספקת לגופנו אנרגיה ממקור של פחמימה (סוכרים) אך היא מכילה כמות גדולה של סיבים, שמאיטים את הספיגה של הסוכר בדם. הצבע הכתום של הבטטה הוא הבטאקרוטן אשר משמש מקור עיקרי לויטמין A.

את הבטטה יש לאחסן מחוץ למקרר, בטמפרטורת החדר. אחסון במקרר יגרום לפגיעה בקליפה ואף לטעם לוואי.

בננות

בננות. AP
הבננה עלול לגרום להשחרת הקליפה, להופעת כתמים ולרקבון/AP

יש לבחור בבננות בשלות, אך לא בשלות מדי, ולאחסן אותן בטמפרטורת החדר ולא במקרר. קירור הבננה עלול לגרום להשחרת הקליפה, להופעת כתמים ולרקבון. חשוב לדעת כי בבננה בשלה כמות העמילן יורדת ואילו כמות הסוכרים הפשוטים עולה - מה שמקל על תהליכי העיכול ומגביר את הזמינות של חלק מהויטמינים והמינרלים.

הבננה עשירה באנרגיה (כ-80 קלוריות ליחידה בינונית) ובמרכיבים חיוניים אחרים כגון אשלגן שנחוץ להתכווצות שרירים ולהעברת מידע עצבי.

חצילים

פרוסות חצילים. ShutterStock
נהיים מרים אחרי קירור ארוך/ShutterStock

החצילים - שמקורם באזורי הודו וסרי לנקה - רגישים לקור, אבל גם אינם יכולים להחזיק מעמד זמן רב מחוץ למקרר ולכן מומלץ לקנות חצילים בסמוך לזמן הבישול. אחסנה ארוכה של החצילים במקרר עלולה לגרום לנזק בקליפת החציל ולהגברת טעמו המר. בנוסף, בזמן הקניה יש לבחור בחציל בגודל בינוני וקל במשקל, בעל צבע שחור-ארגמן מבריק. כך יפחת הסיכון שטעמו של החציל יהיה מר.

מלפפונים

מלפפונים. ShutterStock
מאבדים מים בקור/ShutterStock

המלפפונים דלים בקלוריות, עשירים במים ובסיבים ובוויטמינים רבים, ביניהם ויטמין K שאחראי לתהליכי קרישת הדם בגופנו.

המלפפונים רגישים לקור ולכן מומלץ להגביל את את אחסונם במקרר למספר ימים בלבד. הטמפרטורה הנוחה לירק זה הינה מעל 10 מעלות צלזיוס. במקרר הביתי, הטמפרטורה בדרך כלל נמוכה מזו, ולכן נגרם נזק המתבטא בהיווצרות פצעים מיקרוסקופיים על קליפת המלפפון. פגיעת שלמות הקליפה גורמת לירק לאיבוד מים והוא מתרכך. אריזת המלפפונים בשקיות פלסטיק סגורות אך לא אטומה תעכב את הופעת השקעים והתרככות הירק.

אפרסק, נקטרינה ושזיפים

נקטרינות. ShutterStock
חכו שיבשילו ואז תכניסו למקרר/ShutterStock

אפרסקים, נקטרינות ושזיפים תורמים לגופנו ויטמינים ומינרלים רבים כגון ויטמין C, ויטמין A ונוגדי חמצון רבים אשר יכולים למנוע נזק חמצוני לתאי הגוף. פירות אלו עלולים להיפגע גם הם עקב קרור בטמפרטורה נמוכה.

במקרה של קרור יתר, המראה החיצוני שנשאר תקין עלול להטעות שכן הקרור עלול לפגוע במרקם ובטעם. תהליך הקרור עלול לעצור את התקדמות הבשלת הפרי ולכן אם הפרי עדיין קשה ולא בשל, מומלץ להשאירו מחוץ למקרר בטמפרטורת החדר למשך יום או יומיים ורק אז להכניסו לקירור.

כללים לאחסון נכון של פירות וירקות במקרר

1. הקפידו על מקרר נקי: כאשר מאחסנים את הפירות והירקות במקרר, יש להקפיד על נקיון מגירות המקרר (רצוי פעם בשבוע) ולהניח נייר סופג בתחתיתן כדי לספוג את עודפי הלחות הנוצרים כתוצאה מנשימת הפירות והירקות.

2. לשטוף רק לפני האכילה: אל תשטפו את הפירות והירקות לפני הכנסתם למקרר, אלא רק לפני השימוש. במידה וקיים לכלוך כגון בוץ או חול, מומלץ לשטוף אך חשוב לייבש היטב לפני שמכניסים למקרר.

3. לא לחתוך: אחסנו את הירקות והפירות בשלמותם. כאשר חותכים את הירקות והפירות, הם מאבדים ויטמינים ומינרלים. אם אתם מעדיפים את הפירות והירקות כבר חתוכים ומוכנים לאכילה, עדיף לחתוך לחתיכות גדולות ככל האפשר. ככל ששטח הפנים גדול יותר, הם יאבדו פחות מהרכיבים הבריאותיים.

4. לשמור על איוורור: כשמאחסנים פירות וירקות במזווה, אין לארוז אותם בשקיות פלסטיק על מנת למנוע ריקבון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully