וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנשי הזאב: התופעה הנדירה שמכסה את כל הגוף בשיער

16.6.2015 / 7:22

אומנם רק 100 מקרים של התסמונת הנדירה אותרו בעולם, אבל התופעה של אנשי הזאב הייתה כר פורה לסיפורים ואגדות רבים. מה הסיבה לשיעור היתר של האנשים הלוקים בה, ואיך מתמודדים עמה כיום?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סובלת מהתופעה, סופטרה ססופן, הנערה השעירה בעולם על פי ספר השיאים של גינס/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעוד שרבים עשויים להזדעק למראה כמה שערות חדשות במקומות לא צפויים, עבור אנשים שסובלים מהיפרטריכוזיס מדובר בגזירת גורל. התופעה שגורמת לצמיחת שיער בלתי מבוקרת על גבי אזורים נרחבים מאוד של הגוף מביאה איתה לעיתים צמיחה בלתי נשלטת של שיער פנים ארוך ועבה, מה שהוביל לכינוי הלא המחמיא "תסמונת איש הזאב".

התיאורים של אנשים הסובלים מהסתמונת ידועים כבר מאות שנים. התופעה המולדת הגורמת לצמיחת שיער מוגזמת בגוף, הובילה רבים מהסובלים ממנה לקרקסים ולמופעים שונים ושימשה השראה לסיפורים על אנשים שהופכים לזאבים. הלוקה בתסמונת הכי ידוע נקרא פיודר ז'פטיצ'ו, או בשם הבמה שלו ז'וז'ו-פני-הכלב, הובא להופיע בארה"ב על ידי האמרגן פ.ט. ברנום במהלך המאה ה-19 והפך לאטרקציה מקומית.

רק 100 מקרים בעולם כולו

בשנת 1648 הופיע התיעוד הראשון של משפחה עם היפרטריכוזיס, שמקורה היה מהאיים הקנריים. פטרוס גונזלס אחד מבניה, הובא לצרפת כמתנה לאצילים עד שהתגלגל להיות בחצרו של המלך לואי השני. הוא, שתיים מבנותיו, בנו ונכדו כולם סבלו מהתסמונת. במהלך 300 השנים הבאות, הופיעו תיאורים נוספים של התסמונת על ידי רופאים מוכרים כמו ווירשוב.

למרות זאת, היפרטריכוזיס נותר מצב רפואי נדיר מאוד, כאשר פחות מ-100 מקרים תועדו בעולם כולו. הדרך הטובה ביותר להעמיק בהבנת הפגם הגנטי עצמו הגיעה ממשפחה מקסיקנית אחת שרבים ממנה סבלו מהמחלה הנדירה. בשנת 1995 איתרו החוקרים את המיקום המשוער של המוטציה לקטע מסויים בכרומוזום X (אחד משני כרומוזומי המין ודווקא לא זה הזכרי).

ילדת זאב  נולדה במרכז הודו  למשפחה הנושאת את הגן. www.dailymail.co.uk, צילום מסך
משפחה בהודו הסובלת מהתסמונת עם התינוק החדש שנולד נושא את הגן/צילום מסך, www.dailymail.co.uk

בשל מיעוט המקרים היחסי אין חלוקה מסודרת לתופעה, אך הסובלים ממנה נחלקים לרוב לפי דפוס השיעור הייחודי להם. בנוסף הם נחלקים על פי תבנית תורשה שונה (בחלק מהמקרים מדובר במוטציה ספונטנית ויחידה אצל אחם יחיד בעוד שבחלק מהמשפחות שתוארו מדובר בהעברה תורשתית דומיננטית בין בני אותה משפחה). בחלק מהמקרים השיער מכסה את הפנים והעפעפיים, בעוד שאצל אחרים (בעיקר נשים) מדובר בטלאים של קבצי שיער באזורים שונים על גבי הגוף. הילדה התאילנדית סופטרה ססופן, הסובלת מהתסמונת, ואשר סבלה בילדותה מהשפלות ומדחייה הצליחה לזכות לעדנה מסויימת לאחר שנכנסה לספר השיאים של גינס כילדה השעירה ביותר בעולם.

איש זאב  בקרקס באנגליה. GettyImages
חסוס 'צ'וי' אקבס, חבר "במופע אימים" בקרקס באנגליה/GettyImages

עיקר הטיפול כיום בתופעה הוא טיפול קוסמטי של הסרת שיער באמצעות קרמים ייחודיים ((eflornithine או באמצעות גילוח חוזר. כמובן גם שיטות מתקדמות יותר להסרת שיער באמצעים כימיים, חשמליים ובאמצעות לייזר תוארו בשנים האחרונות. בעבר נעשה שימוש בשיטות רדיקליות יותר כמו הקרנות אשר נדחקו לאחור לאור תופעות הלוואי הקשות והסיכונים שבהם.

  • עוד באותו נושא:
  • שיער

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully