וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההפרעה הנפשית המוזרה ביותר שאתם לא מכירים

3.6.2015 / 15:00

אומנם מדובר בתופעה נדירה מאוד, אך אלה הסובלים ממנה רואים בחלק מאיברי גופם הבריאים כמיותרים. מה הגורם לתופעה המוזרה, ואיך המוח שוב מתעתע בחלק מאיתנו?

גוף האדם. ShutterStock
של מי הגוף הזה בכלל?/ShutterStock

מצבים רפואיים שונים יכולים להשפיע על האופן בו אדם תופס את עצמו ואת גופו. אחת המחלות הנדירות והמרתקות אשר משפיעות בצורה ביזרית על האופן בו אדם מתייחס לאברים מסויימים בגופו היא "הפרעת זהות שלמות הגוף".

"הפרעת זהות שלמות הגוף" (Body Integrity Identity Disorder) היא הפרעה פסיכולוגית שבה אדם יבקש לקטוע איבר מסויים בגופו, לא בשל צורך רפואי אלא מתוך אמונה כי קטיעה של האיבר היא מצב אידיאלי עבורו. חוקרים מתחום הפסיכיאטריה, הפסיכולוגיה והנוירולוגיה אשר חקרו את התופעה המוזרה הזו, העלו תאוריות רבות באשר לגורמים לה. חלקם מאמינים כי מקור הבעיה הוא בכך שהמוח אינו מסוגל לייצר דימוי מלא ומדוייק של הגוף. במקרה זה, המוח רואה איבר מסויים כפוגע בגוף וכעצם זר שאינו חלק ממנו ומכאן נובע הרצון שלו להסירו.

לקטוע איבר, למרות שהוא בריא

כמובן שאין מדובר על מצב בו אדם אינו מרוצה מאוזניו או אפו ומבקש לבצע ניתוח פלסטי על מנת לשפר חלק זה או אחר בגופו, אלא מצב קיצוני בו היכולת של אדם לתפוס את גופו אינו תואם למצב הפיזי של גופו בפועל. ההפרעה אינה שכיחה כלל והיא לרוב באה לידי ביטוי בכך שהמטופל יביע רצון לקטיעה של חלק מסויים בגופו, למרות שמבחינה רפואית אין מדובר באיבר חולה או פגוע. מכיוון שקטיעת איברים ללא סיבה רפואית אינה אפשרית, מתועדים בספרות הרפואית מקרים בהם אנשים הסובלים מההפרעה גרמו לעצמם נזק גופני באותו איבר ממנו הם מעוניינים "להיפטר".

רגליים של אישה. ShutterStock
תפישת גווף מוטעית/ShutterStock

סיבות מדויקות להפרעה טרם נמצאו בשל אופייה, מורכבותה ובעיקר בשל היותה נדירה. אז מה בכל זאת גורם להפרעה זו? ישנה תיאוריה הטוענת כי ההפרעה מתפתחת בגיל הילדות על רקע של חוויות קשות וטראומטיות. תאוריה אחרת גורסת כי מי שכילדים רואים אדם קטוע איברים ומוצאים בגוף קטוע דוגמא עליה יבססו בהמשך את הדימוי של הגוף האידיאלי, עלולים לפתח את ההפרעה. אחרים טוענים כי ייתכן והרצון לזכות ביותר תשומת לב ואהבה מהסביבה על ידי יצירת נכות היא הגורם לתופעה.

רוב החוקרים מניחים כי מדובר במצב נפשי שהוא הפרעה פסיכיאטרית, שמקורה ככל הנראה בצד הימני של המוח. ההנחה מבוססת על כך שאחד המאפיינים הייחודיים של חציו הימני של המוח הוא יצירת התמונה הכוללת כך שאם צד שמאל של המוח מאפשר לנו לזהות עץ יחיד ביער, צד ימין יאפשר לראות את היער בכללותו. החוקרים גם קושרים בין "הפרעת זהות שלמות הגוף" לבין ההפרעה סומטו-פאראפרניה (somatoparaphrenia) שהיא מצב בו קיימת מחשבת שווא על כך שאיבר מסויים בגוף אינו שייך לגוף. בכל מקרה, המצב התמוה הזה נשאר על פי רוב תעלומה לרפואית, והרבה יותר מחקר יידרש כדי להבין באופן מלא את הגורמים לה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully