וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שילוב של שתי תרופות הצליח לכווץ גידולי מלנומה בכ-60%

1.6.2015 / 11:16

סרטן העור הקטלני ביותר גובה את חייהם של עשרות אלפי אנשים ברחבי העולם כל שנה. מחקר בינלאומי חדש נוטע תקווה גם אצל אלה שנמצאים בשלב מתקדם יחסית של המחלה, ורותם לשם כך את המערכת החיסונית

סרטן. ShutterStock
ממשיכים להיאבק/ShutterStock

שילוב של שתי תרופות לסרטן יכולות לכווץ גידולים בכמעט 60 אחוזים אצל אנשים עם מלנומה מתקדמת, כך על פי מחקר בינלאומי חדש שהוצג במפגש של איגוד האונקולוגיה הקלינית בארה"ב.

מלנומה נחשבת לסרטן העור הקטלני ביותר, והיארעותה עלתה בהתמדה בשנים האחרונות בשל שילוב של גנטיקה, אקלים והרגלי החשיפה לשמש. המחקר, שנערך על 945 אנשים, מצא כי שילוב של התרופות Ipilimuma ו-וnivolumab הצליח לכווץ אצל 58 אחוזים מהנבדקים את הגידולים בכשליש, בממוצע זמן של כשנה.

המחקר, שפורסם בכתב העת המדעי New England Journal of Medicine, מבוסס על אימונותרפיה - שיטת טיפול שמעודדת את המערכת החיסונית להגיב נגד הסרטן. אימונותרפיה היא שדה מחקר שמתפתח במהירות בשנים האחרונות, ולפי מחקרים אחרונים נושא תוצאות מרשימות.

ד"ר ג'יימס לרקין, אחד מחוקרי הסרטן המובילים בבריטניה, אמר ל-BBC כי "על ידי מתן תרופות אלה ביחד, למעשה המערכת החיסונית של החולה מקבלת בלם נוסף, כך שהיא מסוגלת לזהות גידולים שלא זיהתה בעבר, או שהצליחו לחמוק ממנה ולהשמיד אותם". לדבריו בכל מחקרי העבר שיעורי ההצטמקות של גידולים לא עברו את 50 האחוזים, כך שהתוצאות במקרה הזה מעודדות ביותר.

תופעות לוואי קשות וטיפול יקר

אבל למרות התקוות לעתיד, חשוב לציין כי שילוב התרופות Ipilimuma ו-וnivolumab גורם לתופעות לוואי לא פשוטות עבור הרבה מאוד מן החולים, והן כוללות הקאות, שלשולים ועייפות. ליותר ממחצית מהנבדקים במחקר היו תופעות לוואי בטיפול משולב בהשוואה לכרבע שטופלו רק ב-ipilimumab, שהיא הטיפול האימונתרפי הראשון שאושר על-ידי מנהל התרופות האמריקאי. בנוסף, עלות התרופות נאמדת במאות אלפי שקלים לשנה.

כעת, זיהוי החולים עם הסיכויים הטובים ביותר להחלים מהסרטן האלים הוא המפתח החשוב במאבק נגד המלנומה ובעתיד, אולי גם נגד סוגי סרטן אחרים.

עוד בוואלה! בריאות:
מחקר: רוב מקרי הסרטן הם תוצאה של "מזל רע"
הפיתוח החדשני שיהפוך את הטיפול בסרטן ליעיל יותר
מחקר מטריד: חשיבה מעודדת צמיחה של גידולים סרטניים בראש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully