וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה רופאים מפחדים לטפל בטרנסג'נדרים?

26.5.2015 / 12:15

כנס שייערך בסוף השבוע בנושא בריאות גאה ישים דגש על הקהילה הטרנסג'נדרית, ומזמין גם רופאים להשתתף: "בבית הספר לרפואה לומדים על מחלות אזוטריות, אבל על טרנסג'נדרים לא לומדים דבר"

כנס בריאות גאה. ShutterStock
הקהילה ההומו-לסבית זוכה ליותר הכרה, אבל מה עם הטרנסג'נדרים?/ShutterStock

רופא אחד הוציא נער מהארון מול הוריו. רופא אחר סירב לתת לאישה טרנסג'נדרית הפנייה לממוגרפיה. ויש רופאים שמסרבים לטפל. בעוד הקהילה ההומו-לסבית זוכה ליותר ויותר הכרה וקבלה, עבור הקהילה הטרנסג'נדרית נראה כי הדרך עוד ארוכה. כנס שייערך בתל אביב בסוף השבוע בנושא בריאות להט"בית ישים דגש על טרנסג'נדרים , ומזמין גם רופאים לקחת בו חלק: "בבית הספר לרפואה לומדים על מחלות אזוטריות שאינן קיימות כמעט, אבל על טרנסג'נדרים לא לומדים דבר".

ידע זה כוח

"בריאות טרנס הוא נושא לא כל כך מוכר בקהילה הרפואית וגם בקרב הקהילה הגאה יש חוסר ידע לגבי נושאים בריאותיים"

"הבעיה העיקרית היא בנגישות הקהילה למערכת הבריאות", אומר ד"ר גל וגנר קולסקו, ממארגני הכנס. "קיים חשש מאפליה וחוסר ידע מצד המערכת הרפואית. כל מה שקשור בתכנים של הקהילה הגאה בכלל ושל טרנס בפרט, כמעט ולא נלמד בלימודי רפואה. בריאות טרנס הוא נושא לא כל כך מוכר בקהילה הרפואית וגם בקרב הקהילה הגאה יש חוסר ידע לגבי נושאים בריאותיים".

לדבריו, "מכיוון שהתהליך שבו מתבצע שינוי המין הוא תהליך רפואי, הוא כולל בתוכו המון מידע רפואי וגם פסיכולוגי. אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שברגע שהמטופלים והמטופלות ידעו, זה יתן להם את העוצמה לבוא לתהליך ממקום יותר בטוח. בגלל שמדובר בקהילה שנמצאת בקשיים מול המערכת הרפואית, יש אצלם נטייה לחוסר אמון וחוסר ביטחון מול הצוות הרפואי. ידע זה כוח".

בין האירועים שיתקיימו בכנס יהיה מפגש עם ועדת משרד הבריאות לניתוחים לשינוי מין; הרצאה בנושא ניתוחים תחתונים לנשים טרנסג'נדריות תוך התמקדות בטכניקה המבוצעת בארץ; הרצאה בנושא טיפול רפואי בנוער טרנסג'נדרי; הרצאות שונות בנושא טיפול הורמונלי; בדיקות שד לנשים טרנסיות וגברים טרנסג'נדרים ועוד.

גל וגנר קלסקו. באדיבות המצולמים
ד"ר גל וגנר קולסקו. "קיים חשש מאפליה וחוסר ידע מצד המערכת הרפואית"/באדיבות המצולמים

"הבעיות הרפואיות הן אותן בעיות", מציין ד"ר וגנר. "ההבדל הוא באורח החיים, בשלבים השונים של החיים בארון והיציאה בארון וחיים כאוכלוסיית מיעוט, שמביאים לשכיחות גבוהה יותר של בעיות רפואיות שונות וריחוק ממערכת הבריאות. אנחנו רואים לצערנו שיש לא מעט טרנסג'נדרים שבגלל החשש מהמערכת הרפואית לוקחים טיפול רפואי באופן עצמאי. במקום זאת, אנחנו ממליצים להגיע למרפאה הגאה שבגן מאיר".

"כשהרופאה ראתה שאני רשום כנקבה – היא נהייתה ממש גועלית"

אלישע אלכסנדר, תושב תל אביב בן 40, מכיר מקרוב את הקשיים הללו. הוא גבר טרנסג'נדר, מנהל תחום טרנס במרכז הגאה וחלק מארגון "מעברים". "היה מקרה של אישה טרנס, שביקשה מהרופא שלה הפנייה לממוגרפיה, מחשש שיש לה סרטן השד. בגלל שהיא רשומה כזכר, הוא סירב. וזה למרות שמחקרים מראים שנשים טרנסיות נמצאות בסיכון מוגבר לסרטן השד, בין היתר בגלל ההורמונים".

אלישע אלכסנדר. טובה שלמוני, מערכת וואלה! NEWS
אלישע אלכסנדר. יש בורות מאד גדולה בקרב רופאים/מערכת וואלה! NEWS, טובה שלמוני
"פעם רופאים התייחסו לטיפול באדם טרנס כמחווה הומניטארית, היום מבינים שזה נושא חשוב כמו כל נושא רפואי ומקצועי אחר"

לדבריו, "יש רופאים ממש עוינים. במקרה הגרוע הם לא מוכנים לתת טיפול ובמקרה הטוב הם רוצים לעזור, אבל יש בקרבם בורות מאד גדולה בנושא. בגלל זה, ישנם טרנסים שיימנעו ככל האפשר מלגשת לרופא. אני אישית הייתי מצונן לא מזמן והלכתי לרופאה, שהייתה מאד חביבה, אבל כשהיא ראתה שאני רשום כנקבה – היא נהייתה ממש גועלית

אבל לא הכל שלילי. "בשנים האחרונות יש שינוי בגישה. אם פעם רופאים התייחסו לטיפול באדם טרנס כמחווה הומניטארית, היום מבינים שזה נושא חשוב כמו כל נושא רפואי ומקצועי אחר. אני מקווה שאם הזמן נבנה אמון בין קהילת הטרנס למערכת הרפואית. אולי גם הכנס השנה יעזור".

כנס להט"בי בסימן הקהילה הטרנסג'נדרית ייערך בימים חמישי-שישי הקרובים, 28-29 במאי, במרכז הגאה בגן מאיר בתל אביב. לפרטים נוספים ולהרשמה: 03-5252896, שלוחה 0 או במייל gaycenteril@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully