וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תדעו אם הילד שלכם סובל מלקות שמיעה

25.5.2015 / 10:53

שמיעה לא תקינה עלולה לפגוע בכישורי התקשורת והשפה של הילד בגילאים צעירים ובהמשך החיים. אילו סימנים יכולים להעיד על לקות שמיעה אצל ילדים ולמה חשוב שבתור הורים תשימו אליהם לב?

אילוסטרציה. ShutterStock
איך מבחינים?/ShutterStock

לקות שמיעה מוגדרת כירידה זמנית או קבועה בסף השמיעה התקין ובאובדן היכולת לקלוט צלילים. ליקוי זה יכול להיות מולד או נרכש במהלך החיים ונוצר כאשר חלק ממבנה האוזן איננו מתפקד כראוי. אפרת קרז קלינאית תקשורת ואודיולוגית בכירה באופטיקנה מסבירה על סוגי לקויות השמיעה ומהם הגורמים להן.

מהם הגורמים ללקות שמיעה?

לקות שמיעה מולדת: יכולה להיגרם מסיבות התפתחותיות ברחם כמו מחלת אדמת בתקופת השליש השני או השלישי בהיריון, שהיא התקופה שבה מתפתחת מערכת השמיעה של העובר. מצוקה עוברית, חבלות בזמן לידה או צוואר רחם המזוהם בCMV- יכולים גם הם לגרום ללקות שמיעה. בנוסף, עיוותים מולדים במערכת השמע כמו בעור התוף, באוזן, תעלה סגורה או היעדר אפרכסת.

לקות שמיעה נרכשת: הגורם השכיח הוא דלקות אוזניים כרוניות, נוזלים באוזן או זיהומים הגורמים לירידה בשמיעה. חשיפה לגורמים סביבתיים שונים כמו: רעש חזק, פגיעות הדף וטיפולים כימותרפיים. ובנוסף, חבלות באוזן כמו נפילות או קריעת עור התוף כתוצאה מחדירת חפץ חד.

לקות השמיעה הנרכשת יכולה להיות טרם רכישת השפה או לאחריה. כאשר הלקות נוצרת לפני רכישת השפה, החשש להתפתחות שפה ודיבור שאינם תקינים גדול יותר מאשר לקות הנוצרת לאחר רכישת השפה.

מהם סוגי לקויות השמיעה?

לקות עצבית: כאשר מקור הפגיעה הוא באוזן הפנימית או בעצב השמיעה.

לקות הולכתית: כאשר הירידה בשמיעה נובעת מפגיעה בהולכת הצליל, כלומר, הפרעה באוזן החיצונית או התיכונה.

לקות מעורבת: כאשר יש פגיעה עצבית מסוימת ובנוסף יש מרכיב הולכתי המחריף את חומרת לקות השמיעה, כך שיש פער בין סף השמיעה של הנבדק בפועל לסף השמיעה הפוטנציאלי של עצב השמיעה.

אילו סימנים יכולים להעיד על לקות שמיעה אצל ילדים?

עד גיל חצי שנה: כאשר מושמע רעש חזק ופתאומי כמו טריקת דלת, נפילת חפץ כבד והתינוק אינו נבהל, ממצמץ או פורץ בבכי.

גיל חצי שנה עד שנה: כאשר מורגשת ירידה פתאומית בכמות המלמול והפקת קולות של התינוק, או כאשר מושמע גירוי או קוראים בשם התינוק והוא אינו מפנה את ראשו למקור הקול.

גיל שנה עד שנתיים: כאשר הילד אינו מפתח שפה ודיבור כמצופה לגילו, כמו למשל אי אמירת מילים ראשונות ולקראת גיל שנתיים לא מתחיל לצרף מילים למשפטים בני שתי מילים לפחות, מדובר בנורת אזהרה.

מגיל שנתיים ומעלה: כאשר הילד מדבר בקול רם או צועק בשגרה, וכאשר הוא נוטה לבקש מאחרים להגביר את הקול. בנוסף, כאשר הילד מגביר את הטלוויזיה ומתקרב אליה באופן קיצוני. אם יש לו לקות שמיעה חד צדדית הילד יעדיף שידברו אליו מהצד התקין ולא הלקוי.

גילאי גן או בית ספר: כאשר טווח הקשב והריכוז של הילד בגן או בביה"ס קצרים מאד, בעיקר בעת הקשבה לסיפור או לשעת ריכוז בגן. כאשר הילד שואל הרבה פעמים "מה?" ומבקש מהדובר לחזור מספר פעמים על הנאמר. אם אתם נתקלים בצורך לקרוא לילד מספר פעמים בשמו עד שהוא מגיב. וכאשר הילד מתמקד באופן חריג בשפתי הדובר על מנת להבין את הנאמר.

עוד באותו נושא

כך תזהו בעיות שמיעה אצל הילד שלכם

לכתבה המלאה
אילוסטרציה. ShutterStock
אם הילד סובל מדלקות אוזניים כרוניות, מומלץ לפנות לרופא ילדים/ShutterStock

"חשוב להדגיש כי לכל ילד יש קצב התפתחות משלו, ולעיתים כאשר לדוגמא ילד מאחר לפתח שפה הדבר לא יעיד בהכרח על לקות שמיעה", מסבירה קרז. "ליקוי בשמיעה עשוי להשפיע על מספר תחומי התפתחות: התפתחות תקשורתית (החל מהחיוך החברתי הראשון ועד יחסי חברות בגילאי הגן וביה"ס), רכישת שפה, מובנות הדיבור, מימוש הפוטנציאל הלימודי, פיתוח כישורים חברתיים, התפתחות רגשית, דימוי ובטחון עצמי, יכולת קשב וריכוז ועוד", אומרת קרז. "במרבית המקרים , הראשונים להבחין בלקות השמיעה הם ההורים, קרובי משפחה, המטפלת או הגננת. כאשר מתעורר חשד כלשהו כי לילד יש ירידה בשמיעה או אם הילד סובל מדלקות אוזניים כרוניות, מומלץ לפנות לרופא ילדים, רופא משפחה, או רופא אף אוזן גרון על מנת שהילד יופנה לבדיקת שמיעה".

כיום קיימים מגוון סוגי מכשירי שמיעה לילדים. בלקות קלה עד בינונית חמורה, שמים לילד מכשיר שמיעה מאחורי האוזן, עם אוזנייה המותאמת לפי מידותיו. ואילו כאשר מדובר בלקות שמיעה חמורה-עמוקה, ובהתאם להנחיה הרפואית, יישקל שיקום באמצעות שתל כוכלארי, המדמה את תפקוד עצב השמיעה, ומורכב מאלקטרודות חשמליות. למכשירי שמיעה עבור ילדים מתאימים מערכת FM כך שהילד יקבל קלט נגיש ואיכותי במסגרת המערכת החינוכית (מורים, גננות וסייעות).

מערכת וואלה! בשיתוף אופטיקנה
  • עוד באותו נושא:
  • שמיעה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully