וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא עוצרים באדום: כמה בשר אדום בריא לאכול?

25.5.2015 / 7:01

בשנים האחרונות הבשר האדום סובל מירידה במוניטין. אבל למעשה מדובר במרכיב חשוב בתזונה שלנו, שצריכה נכונה שלו תספק לנו שפע של חלבון, ברזל וויטמינים – אל תוותרו עליו

זוגלובק. בועז לביא,
רוצים ליהנות מכל העולמות? המשיכו לקרוא/בועז לביא

גם אתם חושבים שלא כדאי לאכול בשר בקר? בטוחים שהוא עמוס בשומן ובכולסטרול? מצד שני, אתם ודאי זוכרים שסבתא ואמא סיפרו לכם שהוא עשיר בברזל ובויטמין B12. מבולבלים?

אז בואו נעשה סדר בדברים, אחת ולתמיד: האמת היא, שדברים הללו נכונים באופן חלקי – וזה מאוד תלוי באיזה נתח של בשר מדובר. בשר בקר הוא למעשה מרכיב חשוב מאוד בצלחת היומית שלנו. אם אוכלים ממנו בתבונה, קרי, מגוונים ומשלבים אותו נכון בתפריט השבועי, למשל עם מוצרי פסטרמה בקר - ניתן ליהנות מכל העולמות.

למה חשוב לשלב בשר בקר בתפריט היומי?

• מכיוון שהוא מהווה מקור מצוין לחלבון הזמין לגוף, ולכן מתאים לילדים ולבני נוער לצורך גדילה תקינה ולספורטאים לצורך בניית שריר.

• כי הוא המקור הטוב ביותר לברזל בתפריט. הברזל מסייע להעברת חמצן תקינה בגוף ולכן הוא דרוש לכל פעילות יומיומית. הברזל שנמצא בבשר אדום זמין במיוחד לספיגה בגופנו. והוא חשוב במיוחד עבור מי שסובלים מאנמיה ובעיקר כשאר מדובר בילדים, מתבגרים, נשים ונשים הרות ומניקות.

• כי הוא מקור חשוב לויטמין 12B. המחסור בויטמין זה שכיח למדי בקרב האוכלוסיה בישראל. מחסור בויטמין זה מתבטא בעייפות, חולשה, ירידה בזיכרון וביכולת הקוגניטיבית, נשירת שיער, נימול בקצוות האצבעות ובמצבים חמורים גם פגיעות נוירולוגיות. אכילה של בקר רזה מספקת מנה יומית יפה של הויטמין החשוב הזה. חשוב להדגיש שעוף לא מכיל כמות מספקת של 12B ולכן, חשוב כל כך לצרוך דווקא בשר בקר בתפריט שלנו.

• בשר אדום הוא גם מקור מצוין לאבץ ולויטמינים מקבוצה B. אלה חשובים לשמירה על הגוף במצבי סטרס, החלמה ממחלות, הגלדת פצעים, שמירה על השיער וייצור תאי זרע אצל גברים.

• בשר בקר הוא חלבון מצוין לשילוב בארוחה שלאחר הפעילות הגופנית, ביחד עם פחמימה מלאה. בשעה שלאחר האימון, תזונאים ממליצים לשלב פחמימה עם חלבון, לבניית שרירים ושריפת אנרגיה.

זוגלובק. דן לב
נתחי בקר רזים ניתן למצוא למשל בפסטרמה בקר/דן לב

אז מה זה בכלל בקר רזה?
ההגדרה המקצועית לנתח בשר רזה היא נתח המכיל פחות מ-10 גרם שומן, עד 4.5 גרם שומן רווי ועד 95 מ"ג כולסטרול ל-100 גרם. כעת בואו נראה איך כל אחד יכול לתרגם את זה לצלחת שלו.

זוגלובק. דן לב
בחרו נתחי בקר רזים והעדיפו שיטות בישול ללא שמן/דן לב

איך אוכלים נכון בשר בקר?

• מומלץ לשלב בשר בקר בתפריט בין פעם לפעמיים בשבוע. עם זאת, קחו בחשבון שבשר בקר אינו מומלץ לסובלים מרמות כולסטרול גבוהות או מחלות לב, וקבוצות סיכון אלה צריכות להמעיט בצריכתו במיוחד.

• נתחי בשר בקר רזה תוכלו למצוא גם בפסטרמה בקר: כתף בקר, רוסטביף, קורנביף. מוצרים אלה מכילים רק 3%-4% שומן ודלים בקלוריות. תוכלו למצוא מגוון של מוצרים אלה באריזות מוכנות במקררי הסופרים או במעדניות, לפי משקל, ולהשתמש בהן כדי לגוון את התפריט השבועי שלכם בצורה בריאה:
לדוגמה, ניתן לאכול פסטרמה בקר כחלק מסנדוויץ' חם או קר, להוסיף אותה לסלטים ואפשר גם להכין תבשילי קדירה שונים ולחסוך בזמן הבישול הארוך המאפיין תבשילים מסוג זה בדרך כלל, ועוד.

• אם אתם קונים נתח לבישול, העדיפו בשר טרי (לא קפוא או מיושן), מכיוון שאז הוא גם דל במלח באופן יחסי והרבה יותר טעים.

• כאשר קונים בשר בקר טרי, ניתן לבחור נתחים רזים במיוחד. נתחים רזים הם: כתף, פילה, פילה מדומה, צוואר, מותן, כנף העוקץ.

• חשוב להרחיק שומן נראה לעין לפני התחלת הבישול. אם אתם רואים אזורי שומן לבנים בנתח שלכם, הסירו אותם באמצעות סכין.

• בבואכם להכין את המנה, העדיפו שיטות בישול שאינן דורשות שימוש בשמן, כמו: צלייה, אידוי ובישול.

תזונה בריאה ומאוזנת מעולם לא היתה קלה יותר. למתכונים מהירים וטעימים לחצו כאן

הכותבת היא דיאטנית קלינית M.Sc. ויועצת לתשלובת זוגלובק

ליאורה חוברה
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully