וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיטה חדשה תסייע בזיהוי סרטן המעי הגס

12.5.2015 / 11:45

כשליש מהאנשים שנמצאים בסיכון לחלות בסרטן המעי הגס לא נבדקים בבדיקות הסקר המוקדמות, לרוב בשל חשש. שיטה חדשה שפיתחה קופת החולים מכבי תסייע לרופאים ולחולים לאתר את אלה שנמצאים בסיכון גבוה על ידי סריקת בדיקות דם

בדיקת דם. אילוסטרציה. ShutterStock
בדיקת דם פשוטה שתזהה אנשים בסיכון/ShutterStock

אחד הגורמים החשובים ביותר במלחמה בסרטן הוא האבחון המוקדם. במקרה של סרטן המעי הגס, אנשים רבים נרתעים מלבצע את בדיקות הסקר לאבחון המחלה, הכוללים בדיקות צואה וקולונוסקופיה. פיתוח חדש של מכבי שרותי בריאות מאפשר לזהות מבוטחים בעלי סיכון גבוה לסרטן המעי הגס מעל גיל 50, באמצעות סריקה של בדיקת דם פשוטה. במכבי מקווים שבקרוב תאפשר הבדיקה גם לזהות סוגי סרטן נוספים.

סרטן המעי הגס הוא השני בשכיחותו בישראל ומדי שנה מאובחנים כ-3,000 חולים חדשים ו-1,300 בני אדם מתים מהמחלה. כרבע מהחולים מאובחנים בשלב מאוחר של המחלה, מה שפוגע בסיכויי ההחלמה שלהם באופן משמעותי. בסל הבריאות נמצאת בדיקת דם סמוי בצואה, המומלצת לביצוע אחת לשנה מעל גיל 50. באוכלוסיות עם גורמי סיכון מומלץ לבצע קולונוסקופיה, בדרך כלל אחת לחמש שנים מגיל 50.

אילוסטרציה. ShutterStock
השני בשכיחותו בישראל. סרטן המעי הגס/ShutterStock

הבדיקה החדשה של מכבי, הנקראת "קולון סקור", מיועדת למבוטחים מעל גיל 50, שלא ביצעו בדיקת דם סמוי בשנה וחצי האחרונות או קולונוסקופיה בעשור שעבר. ספירות הדם של מבוטחים אלה ייבדקו אוטומטית על ידי קולון סקור והמערכת תתריע בפני הרופא המטפל לגבי המטופלים שלו שהמערכת זיהתה כי הם נמצאים בסיכון לחלות במחלה. מטופלים אלה יופנו במהלך מזורז לבדיקת קולונוסקופיה, לצורך אבחנה סופית.

עוד באותו נושא

"הרוצח השקט" לא הורג רק גברים

לכתבה המלאה

בעתיד - יזהה סוגי סרטן נוספים

את המערכת פיתחו מכבי וחברת מדיאל, והיא כבר קיבל אישור מהרשויות באירופה וממשרד הבריאות בישראל. בימים אלו היא נמצאת בהליכי רישום ב-FDA בארה"ב. "אם גילינו מספיק מוקדם את סרטן המעי הגס, הוא יכול להפוך לאנקדוטה שבקושי זוכרים אותה", אמרה פרופסור ורדה שלו, מומחית ברפואת משפחה במכבי שרותי בריאות. "אבל שלושים אחוז מהחולים עדיין לא נסקרים באופן שגרתי. עבורם נועד הכלי הזה, שמפעיל אלגוריתם מוקדם על הבדיקות השגרתיות ומזהה סיכון גבוה לסרטן המעי הגס".

"אנחנו ארגון הבריאות הראשון בעולם שמכניס כזה כלי לשימוש ונציל אלפי אנשים בשנה", ציין מנכ"ל מכבי, רן סער. "אנחנו עוסקים בטיפול בחולים, אבל אנחנו גם בחזית המחקר העולמי ומתכוונים להיות שם. המערכת תיכנס לשימוש מלא בעוד שלושה חודשים. אני מזמין את עמיתנו מהקופות האחרות להשתמש בכלי הזה". בשלב הבא, חוקרים במכבי האם ניתן למצוא קשרים דומים בין הנתונים גם בסוגי סרטן נוספים, בין היתר בסרטן הריאות ובסרטן הדם.

לפניות לכתבת מור שמעוני: mor.shimony@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully