וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כתום בשביל לישון? כך צבעים משפיעים לכם על המוח

11.5.2015 / 7:45

אם אתם מתקשים להירדם בלילות, חשיפה לצבעים מסוימים יכולה לסייע לכם. אלו משקפיים מומלץ להרכיב, מאיזה צבעים עדיף להימנע, ולמה אור השמש הוא בדיוק מה שאתם צריכים

משקפי שמש כתומים. ShutterStock
כתום הוא השחור החדש/ShutterStock

השפעת הצבעים על המוח ועל התנהגות האדם הוא נושא שלא צמח מתורות רוחניות או משיטות אלטרנטיביות אלא נחקר רבות כבר במאה שעברה. כל צבע הוא גל אור שונה מבחינת התדר והאורך שלו, והוא משפיע באופן שונה דרך רשתית העין על מערכת העצבים שלנו. איתי דפנה, אופטומטריסט ברשת אופטיקנה, מסביר כיצד משפיעים צבעים על העיניים ועל המוח, ובאילו צבעי עדשות משקפיים הכי כדאי להשתמש.

אור כחול יקשה עליכם לישון, כתום דווקא ירדים

מחקרים הראו כי אור כחול מעכב את ייצור המלטונין בגוף - הורמון שעוזר לנו להירדם. "האור הכחול קיים בכל מסך לד שאנו נחשפים אליו: טאבלטים, מחשבים, סמארטפונים", אומר דפנה, "לכל צבע יש אורך גל שונה, הגלים הקצרים הם צבעי כחול, סגול, והגלים הארוכים יותר הם כתומים ואדומים, שמעודדים את הפרשת המלטונין, ולכן רצוי להיחשף אליהם לפני השינה, אפשרות אחרת היא להימנע מחשיפה לאלקטרוניקה מוארת בשעות הלילה".

מחקר שוויצרי עקב אחרי 13 נערים, והראה שכאשר הבנים הרכיבו משקפיים כהים כתומים, הידועים גם ביכולתם לחסום צבעים כחולים, בשעות הערב במשך שבוע, הם הרגישו "באופן משמעותי יותר ישנוניים" מאשר כשהם הרכיבו משקפים רגילים. כמו בני נוער אחרים בגילם, הנערים הסתכלו במסכים לפחות כמה שעות בממוצע לפני לכתם לישון.

מחקר אחר שכלל 20 מבוגרים בגילאים 18-68 מצא כי אלה שהרכיבו משקפים בגוון ענבר לשלוש שעות לפני השינה שיפרו את איכות השינה שלהם במידה ניכרת ביחס לקבוצת ביקורת שהרכיבה עדשות בגוון צהוב כהה, שחסמו אור אולטרה סגול בלבד.

אישה שוכבת במיטה ומשתמשת בסמארטפון. ShutterStock
עדיף להיפרד מהמסכים לפני השינה/ShutterStock

מומחים מציינים כי אנשים מבוגרים עשויים להיות פחות מושפעים מקרינה של אור כחול, וזאת משום ההצהבה של עדשת העין בנוסף לשינויים אחרים שמתרחשים בעין עם ההתבגרות, המאפשרים לסנן כמויות גדלות והולכות של אור כחול. דברה סקין, פרופסורית לנוירואנדוקרינולוגיה מאוניברסיטת Surrey באנגליה, מציינת שטלוויזיות עם תאורת LED אחורית הן מקור נוסף של אור כחול, אם כי בגלל שאנו צופים בהם לרוב מרחוק לעומת מסכים קטנים כמו סמארטפונים, הם עשויים להיות פחות בעלי השפעה.

האור הכי מומלץ: אור השמש

לדעת מומחים, במהלך שעות היום מומלץ להיחשף לאור הכחול, והחשוב ביותר הוא להיחשף לאור השמש, המכיל אורכי גל שונים, ולמעשה זה מה שהמוח שלנו מכיר ויודע. במחקר שנערך לפני כשנתיים ושפורסם בכתב העת לביולוגיה נוכחית, הוכח עד כמה האור בלילה משפיע על חיינו וגופנו. משתתפי המחקר חנו בהרים במשך שבוע, ללא אורות בלילה, וגופם החל להתכונן לשינה כשעתיים מוקדם יותר מהרגיל.

על מנת לשפר את איכות השינה בלילה, מומלץ לא להכביר בשימוש במסכי אלקטרוניקה בערב. ראשית עדיף להשתמש במסך קטן ולא גדול, לעמעם את המסך ולמקם אותו רחוק ככל האפשר מהעיניים, ובכלל להפחית את כמות הזמן המוקדשת לקריאה במכשיר.

איזה משקפיים כדאי להרכיב?

ומהם צבעי עדשות המשקפיים המומלצים? "יש עדשות שדרכן נראה טוב יותר כמו לדוגמה עדשות אפורות, שהן יותר ניטרליות או טבעיות לעומת עדשות חומות שדרכן נראה הכול בצבעי חום או אדמדם. עדשות כחולות במשקפיים הן פחות מומלצות כיוון שהן סופגות יותר את קרינת הUV- וכך העיניים שלנו חשופות לקרינה יותר חזקה. עדשות ירוקות גם הן טובות להרכבה במשך היום. ולראייה בלילה מומלץ משקפיים עם עדשות בגוונים בהירים כמו גוונים כתומים", אומר דפנה.

מערכת וואלה! בשיתוף אופטיקנה
  • עוד באותו נושא:
  • משקפי שמש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully