וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוב השקר הזה: למה ילדים משקרים להורים שלהם?

10.5.2015 / 8:30

בשלב כזה או אחר, כנראה שגם הילד שלכם יסתכל לכם בעיניים וישקר מבלי למצמץ. ולא, זה לא יהיה נעים. אבל חשוב שתדעו למה זה קורה ואיך נכון להגיב. מדריך אמיתי מאוד להורים

ילד עם ילקוט בית ספר. ShutterStock
הטריגר לשקר הוא לעיתים קרובות שיעורי הבית/ShutterStock

שקרים זה נושא שמטריד הרבה מאוד הורים. כשהורה מגלה לראשונה שהילד שלו משקר לו, התחושה לעיתים קרובות נעה בין חוסר אמון שהילד אכן משקר, הרגשה של בגידה, תהייה האם "משהו לא בסדר אצלו" או חשש שמא "הוא הולך להיות עבריין סדרתי". ואולם, לא תמיד שקרים של הילדים הם נורות אזהרה מטרידות, וחשוב להבחין בין סוגי השקר השונים.

ילדים משקרים מגיל צעיר מאוד - בגיל בית ספר יסודי, 7 עד 12, והם עושים זאת בשל כמה סיבות:

1. כדי להימנע מקבלת עונש. השקר הוא דרך התמודדות מכיוון שהם משיגים בעזרתו, להבנתם, יתרון על פני ההורים. בגילאים הללו כאשר ילד משקר, זה בעצם סימן שהוא יודע להבחין בין טוב לרע ושהקוד המוסרי כבר הופנם אצלו, וזה סימן מעודד מאוד.

2. כדי לקבל תשומת לב. עם גילוי השקר ההורים מיד מסבירים, כועסים, נואמים, מטיפים, ובכל מקרה משקיעים במצב לא מעט אנרגיה.

3. בגלל מצוקה אמיתית. כאן תפקיד ההורה הוא למצוא את האמת הפנימית של הילד שמסתתרת מאחורי השקר. בגיל בית ספר שקרים רבים עוסקים בהכנת שיעורי בית. חשוב שתבחנו אם השקר אינו מסתיר מצוקה נוספת שהילד לא מצליח לדבר עליה - האם הוא נכשל במבחן? האם הוא אינו עומד בציפיות שלכם? האם הוא חושש לאכזב אתכם? חשוב להבין את הסיבה שבגללה הילד משקר, על מנת להגיב אליה בצורה נכונה ויעילה.

איך מגיבים לשקר?

ראשית, יש להדגיש בפני הילד את החשיבות שבאמירת אמת ואת העובדה שאם ישקר, התגובה שלכם תהיה חמורה הרבה יותר מאשר אם יאמר את האמת. נכון, ייתכן מאד שתכעסו על ההתנהגות שלו כשתדעו את האמת, אבל הכעס והתגובות שיבואו בעקבות חשיפת שקר יהיו הרבה יותר רציניות, כך שלא משתלם לילד לשקר.

ילד עם שעון. ShutterStock
תנו לילד קצת ספייס/ShutterStock

לעתים קרובות ציפיות ההורים הן מוגזמות ויוצרות מצבים בעייתיים עבור הילדים. כצעד ראשון יש לקבוע גבולות להורות: אתם צריכים להחליט עד כמה אתם מתערבים בכל נושא, מתוך כוונה לתת לילד לקחת אחריות. אתם יכולים להחליט, לדוגמה, שאם הילד ביצע מטלה לבית הספר שהיה צריך לעשות או לא, זו האחריות שלו. בנוסף, שימו לב לא לתפוס את נישת "האח הגדול", שם העין פקוחה כל הזמן והיא רואה הכל ואי אפשר לחמוק ממנה, כזו שחודרת לכל תחום בחייו של הילד, משום שעין כזו עלולה לסרס וגם ליצור התקוממות נגדה באמצעות עוד שקרים.

ככל שנוריד לחץ מהילד, וככל שנעביר אליו בהדרגה אחריות להחלטותיו, הוא יחוש יותר בטוח וירגיש שאין צורך להסתיר כדי לשמור על ההורים מאכזבה. ככל כשהתגובה לשקר תהיה חמורה הרבה יותר מהתגובה לאמת - כך השקרים ייעלמו בהדרגה מחייכם. כמובן, שזה לא יקרה בן יום. ילד שלמד שהשקרים משרתים אותו, לא יזנח אותם מהר, אבל זו הדרך שיש לצעוד בה. זכרו, שבכל פעם שילדכם יאמר לכם את האמת ביוזמתו, יש לציין את זה באמירה חיובית ואוהדת.

קרן יטיב היא יועצת משפחתית בכירה ומאבחנת ציורי ילדים, מומחית בגיל הרך, והבעלים של מרכז הפיל הצבעוני - המרכז לטיפול במשפחה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully