וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שביל באמצע: 6 עובדות על השיער שלכם שאתם חייבים להכיר

ד"ר אלכס גינזבורג

7.5.2015 / 11:00

האם חפיפת השיער מדי יום באמת גורמת לנשירה? מה קשר בין שיער שמנוני וקרחת? האם צבע לשיער אכן מזיק? ומה עם החלקה? מיתוסים שאתם חייבים להכיר בנושא שיער, נשירה והתקרחות

גבר מסתכל במראה. ShutterStock
כרטיס ביקור שאף אחד לא רוצה להיפרד ממנו/ShutterStock

שיער הוא אחד מכרטיסי הביקור הכי חשובים שלנו מכיוון שהוא מהווה מסגרת לפנים ויש לו חלק חשוב ובולט בהופעה שלנו. זו הסיבה שרבים מאתנו משקיעים רבות בטיפוח ובמראה השיער, לפחות עד שהוא נושר.

האמת המצערת היא שתהליכים שונים בגוף גורמים להידלדלות השיער עם הגיל, לירידה בעוביו ובצפיפותו ולקרחות בעור הקרקפת. התופעה מאפיינת בעיקר גברים אך במקרים מסוימים היא אינה פוסחת גם על נשים. מכיוון שהתקרחות היא תופעה נפוצה, בעיקר בישראל, נפוצו עם השנים לא מעט מיתוסים ועובדות לא מדויקות לגבי התופעה. הנה כמה מהן:

חפיפה ושימוש בקונדישנר גורמים לנשירה

לא נכון. אף שכל אחד מאתנו שמע סיפור על מכר שחפף פעם בשבוע וראשו היה מלא שיער גם בגיל 60, אין כל קשר בין חפיפה לבין נשירת שיער. חפיפה בשמפו ובמרכך אינה חודרת מתחת לעור, ולכן לא משפיעה על הנשירה. חפיפה כן מפרקת חשמל סטטי שגורם לשיער שכבר ניתק מהעור לרדת מן הקרקפת, אך אינה מגבירה נשירה של שיער המושרש בקרקפת.

צביעת השיער מעודדת נשירה

לא נכון. צבע לשיער, בין אם הוא מכיל אמוניה ובין אם לאו, אינו חודר לעור הקרקפת. בעקבות זאת, אין לו כל השפעה על חוזקם של שורשי השיער. מנגד, חשוב לזכור כי צביעה עלולה לפגוע באיכות השיער ובמראהו. יש לציין כי טיפולים אגרסיביים יותר בשיער (כמו החלקה) או איסוף השיער באופן הדוק מאוד עלולים לגרום לנזקים לשיער ולתלישת שיער מן הקרקפת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אישה חופפת שיער. ShutterStock
אפשר לחפוף בשקט/ShutterStock

שימוש בתכשירי עיצוב שיער גורמים לנשירה

נכון רק חלקית. מריחה של תכשירים דוגמת וקס או ג'ל על השיער עלולה להוביל לסתימה של נקבוביות העור ולנזק לקרקפת. לכן, חשוב להקפיד על מריחה של תכשירים אלה על קצוות השיער בלבד. בשימוש נכון על קצוות השיער אין כל השפעה לשימוש בתכשירים אלה על נשירת שיער.

שמנוניות בשיער גורמת לנשירתו

לא נכון. במרבית המקרים מקריחים סובלים משיער שמנוני למראה ולמגע, מפני שההורמון הגברי שמשפיע על ההתקרחות גורם גם ליתר פעילות של בלוטות החלב, וכתוצאה מכך לשמנוניות בשיער. יחד עם זאת, אין בשמנוניות עצמה כדי לגרום לנשירה, וטיפול בשמנוניות של השיער לא תוביל להפסקת נשירה.

תוספי תזונה. ShutterStock
בצעו בדיקות דם לפני שאתם ממהרים לקרחת תוספים/ShutterStock

נשירת שיער נגרמת בגלל מחסור באבץ

לא נכון. מחסור באבץ כגורם לכל נשירת שיער זו סברה לא מדויקת שעלולה אף לגרום לנזק בלתי הפיך. עובדתית, לרוב האנשים הסובלים מהתקרחות יש רמות אבץ תקינות. אם ייטלו תוסף אבץ למרות שהרמות תקינות, הם עלולים להשיג אפקט הפוך ודווקא לעודד נשירה. מומלץ לבצע בדיקות דם ולברר אם באמת ישנו מחסור באבץ לפני שממהרים ליטול תוספים.

חייבים ליטול כדורים כדי לטפל בהתקרחות

לא מדויק. למרות שאחוזי ההצלחה בטיפול בכדורים הם יחסית גבוהים, קיימים כיום תכשירים נוספים שיעילותם מוכחת בעצירת הנשירה ואף בעידוד צמיחת שיער חדשה. תכשירים אלה מבוססים על חומר פעיל בשם מינוקסידיל, שניתן לרכוש ללא מרשם רופא, ושלאחרונה אף יצא בגרסה חדשה של קצף, לו פחות תופעות לוואי ונוחות שימוש גבוהה יותר. לאחרונה אישר ה-FDA את השימוש בחומר זה, בריכוז של 5%, גם לנשים.

יש לציין עוד כי שמפואים המבטיחים לעצור את נשירת השיער אינם נחשבים לטיפול בהתקרחות בעת חפיפת השיער בשמפו אין חדירה שלו לעור הקרקפת, ולכן אין לשמפו מכל סוג השפעה על נשירה או אי נשירה של שיער.

עוד בנושא:
האם התרופה להתקרחות קרובה מתמיד?
גבר, בוא נדבר על הקרחת שלך
האצות שישמרו על השיער שלכם

בנושא התקרחות כמו בנושאים אחרים הקשורים לאסתטיקה קיים מידע מוטעה רב. אמונות שונות באשר לגורמים להתקרחות משפיעות על רבים וגורמות להם למטרד שאינו מועיל במקרה הטוב ולנזק במקרה הרע. התקרחות מהווה גזרה רעה עבור גברים רבים שמקורה במרבית המקרים הוא בכלל בגנטיקה. אותו גן שגורם להתקרחות מאוד נפוץ בקרב יהודים וזו הסיבה העיקרית לכך שבישראל יש יותר מקריחים מאשר במדינות מערביות שונות. באמצעות הקפדה על בריאות השיער, הימנעות מפרוצדורות אגרסיביות מדי וטיפול, במידת הצורך, ניתן לשמור על מראה שיער בריא ועל כל שערה במקומה.

ד"ר אלכס גינזבורג הוא מומחה ברפואת עור ושיער

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully