וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יושבות הרבה? הסיכון לחלות בסרטן עולה פי 2.5

הילה ויסברג

5.5.2015 / 16:00

מחקר חדש מצא כי נשים שעבודתן כרוכה בישיבה רבה ואינן עוסקות בספורט, נמצאות בסיכון מוגבר לחלות בסרטן. "קומו מדי פעם להכין קפה וצעדו למקום העבודה", ממליצים החוקרים

כאב גב תחתון. ShutterStock
קשר ברור בין ישיבה ממושכת לבין סרטן/ShutterStock

אמירה ידועה מפי רופא הסרטן דיוויד אגוס, שטיפל בין השאר גם במייסד אפל סטיב ג'ובס המנוח, היא ש"ישיבה במשך חמש שעות רצופות מזיקה לגוף כמו עישון חפיסת סיגריות ביום". מחקר חדש שנערך באוניברסיטת לאנד השוודית, והתמקד בנשים, מחזק את חששם של רופאים מפני ישיבה ממושכת, ומראה קשר ברור בין ישיבה שכזו לבין סרטן. המחקר, שהוצג באפריל בכנס של האגודה האמריקאית לחקר הסרטן (AICR), מצא כי ישיבה ממושכת בזמן העבודה מגבירה את הסיכון של נשים לחלות בשני סוגי סרטן: רירית הרחם והשד.

המחקר עקב במשך 25 שנים אחר יותר מ-29,500 נשים שוודיות, בגילים 25-64, שלא היה להן סרטן בזמן קיום המחקר. נשים אלה נחלקו לשלוש קבוצות: אלו שעבדו בעבודה הכרוכה בישיבה ולא עסקו בספורט ("כלל לא פעילות"); אלו שעסקו בעבודה הכרוכה בישיבה וכן עסקו בספורט ("פעילות חלקית"); ואלו שעבדו בעבודות המחייבות עמידה, כמו מורות, ועסקו גם בספורט ("פעילות"). המחקר בחן התפתחות של סרטן בקרב נשים מהקבוצה הראשונה והשלישית.

הממצאים היו חד-משמעיים: הנשים הלא פעילות שהשתתפו במחקר, היו בסיכון גבוה פי 2.4 לחלות בסרטן רירית רחם ובסרטן השד, לפני גיל הבלות – בהשוואה לנשים ששמרו על פעילות גבוהה, גם בזמן העבודה וגם מחוץ לה. המחקר לא מצא קשר בין היעדר פעילות גופנית לבין סרטן השד, בנשים אחרי גיל הבלות.

מזמינים אתכם לזוז

"לא רק עצם הפעילות הגופנית – אלא גם הימנעות מהיעדר מוחלט של פעילות גופנית – עשויות להפחית את הסיכון לסרטנים רירית הרחם ושד אצל נשים", סיכמו החוקרים. עוד הוסיפה אחת החוקרות, אנה ג'ונסון, בראיון לאתר LiveScience: "אנשים שעובדים במשרדים יכולים לעשות דברים קטנים במהלך היום בכדי לצמצם את זמן הישיבה שלהם, כמו לקום מדי פעם להכין קפה, ואפילו לצעוד למקום העבודה, במקום לנהוג". חוקרים מעריכים כי היעדר פעילות עלול להגדיל את הסיכון ללקות בסרטנים מסוימים, בשל עלייה ברמות הדלקתיות בגוף.

אנשים יושבים. ShutterStock
קומו כל שעה לדקה עד שתיים של פעילות/ShutterStock

ממצאי המחקר השוודי מתיישבים עם ממצאים של מחקרים קודמים שבחנו את הקשר בין ישיבה ממושכת לסרטן, כמו זה של דניאלה שמיד וד"ר מיכאל לייטצמן מאוניברסיטת רגנסבורג, גרמניה. מחקרם, שפורסם ב-2014, מצא קשר בין שעתיים נוספות של ישיבה מדי יום לעלייה של 10% בסיכון לחלות בסרטן רירית ושל 8% בסיכון לחלות בסרטן המעי הגס.

מחקר נוסף שבוצע בקנדה, והוצג ב-2011 באגודה האמריקאית לחקר הסרטן, מצא קשר בין 49 אלף מקרים של סרטן השד בארה"ב, לבין היעדר פעילות גופנית. מדובר בכ-20% מכלל מקרי סרטן השד המאובחנים בארה"ב מדי שנה. עוד נמצא קשר במחקר בין היעדר פעילות לבין הסרטנים המעי הגס, ריאות, ערמונית, שחלות ורירית הרחם. המחקר חידד כי ישיבה ממושכת עשויה להיות קטלנית, גם כאשר האדם מבצע פעילות גופנית בחלק מסוים מהיום (אך לא תוך כדי יום העבודה).

על בסיס ממצאים אלו, המליצו ב-AICR כי אנשים לא רק יקפידו על פעילות גופנית סדירה, אלא גם יקומו מכיסאם בכל שעה, לדקה עד שתיים של פעילות. בין הטיפים שפירסמה האגודה: "הגדירו התראות קבועות במחשב לקימה מהכסא מדי שעה; פטפטו עם הקולגות שלכם תוך כדי צעידה; החזיקו משקולות קטנות במשרד והשתמשו בהן כאשר אתם קוראים מסמכים או מדברים בטלפון; עמדו בזמן שיחות טלפון וישיבות; והקפידו על מתיחות במהלך היום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully