וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשלב שבור הופך לבעיה רפואית

8.5.2015 / 8:33

לב שבור הוא באמת לב שלם, במיוחד אם מדובר בתסמונת הלב השבור, שאלה הלוקים בה חוזרים ברובם מהר מאוד לתפקוד מלא. איך מבדילים בין התסמונת לבין התקף לב רגיל, ולמה בניגוד אליו, יותר נשים סובלות ממנה?

אילוסטרציה. ShutterStock
במציאות זה נראה קצת אחרת. לב שבור/ShutterStock

האמירה שאפשר למות משברון לב היא כבר מזמן אינה רק ביטוי אלא עובדה מדעית. אף שלא מדובר בלב שחצוי לשניים על ידי קו משונן, כפי שנהוג לצייר אותו, תסמונת הלב השבור היא תופעה רפואית אמיתית שבה מאורע רגשי משמעותי, טוב מאוד או רע מאוד, משפיע הלכה למעשה על הלב.

תסמונת הלב השבור, המכונה גם קרדיומיופתיה על שם טקוצובו (מיפנית, מלכודות שמשמשות ללכידת תמנונים ודומות בצורתם לשינוי המבני של לב שבור), היא תופעה רפואית שתוארה לראשונה בשנת 1980 על ידי פתולוגים אמריקאים שמצאו כי ב-11 מתוך 15 אנשים שעברו נתיחה לאחר המוות היו שינויים מבניים ייחודיים בלב.

עשור לאחר מכן חוקרים יפנים ביקשו לבדוק את האופן שבו הבעיה מתהווה ובהמשך גם חוקרים מערביים תיארו אי ספיקה הפיכה בפעילות הלב שנגרמת כתוצאה מלחץ נפשי חריף, אבל רק בשנת 2005 כשפורסם מחקר בעיתון הרפואי החשוב New England journal of medicine זכה הלב השבור להכרה ולמודעות רחבה. מאז יצאו מחקרים נוספים והמחקר העדכני ביותר מצא כי נשים סובלות מהתסמונת יותר מאשר גברים.

איך מרגיש לב שבור?

התסמינים העיקריים של תסמונת הלב השבור הם כאב פתאומי ועז בחזה, שהוא ביטוי לפרץ של הורמוני לחץ - שיכול להיגרם על ידי אירוע מלחיץ מבחינה רגשית. הגורמים מגוונים וכוללים בין היתר מוות של אדם קרוב, גירושין, פרידה ולעיתים אף אירוע משמח מאוד ומפתיע.

הביטויים של התסמונת עשויים לכלול כאבים בחזה וקוצר נשימה, הפרעות בקצב הלב ואפילו מצב קיצוני כמו הלם קרדיוגני, בו תפקוד הלב נחלש עד שאינו מצליח למלא את צרכי הגוף. בניגוד להתקף לב, ברוב המקרים של התסמונת ניתן לטפל ולהחזיר את תפקוד הלב באופן מלא בתוך כמה שבועות, ומי שחווה את התסמונת בעבר נמצא בסיכון נמוך לכך שהיא תחזור שוב. למרות השינויים והתלונות הקליניות בתסמונת הלב השבור, לרוב זמן התאוששות הוא מהיר ונע בין ימים ספורים עד שבועות.

מה ההבדל בין התקף לב ותסמונת הלב השבור?

התסמונת עשויה להיות מאובחנת בטעות כהתקף לב בגלל התסמינים הדומים, אולם שלא כמו בהתקף לב, בתסמונת הלב השבור אומנם קיימים שינויים מבניים ממשיים בלב, אך לא קיימת עדות לחסימה של עורקי הלב. כאשר בוחנים את פעילות הלב עצמו באמצעות בדיקת אקו ניתן לראות כי אזור מסויים בלב הופך לגדול יותר באופן זמני ויכולת שאיבת הדם נפגעת ויורדת.

עוד באותו נושא

מי יותר לוקח ללב - גברים או נשים?

לכתבה המלאה
אילוסטרציה. ShutterStock
איך יודעים שזה לא התקף לב?/ShutterStock

אומנם כמה מהתסמינים של תסמונת לב שבור יכולים להתפרש בתחילה כאירוע לבבי, אולם יש כמה הבדלים. בתסמונת הלב השבור, אין שינויים בבדיקת הא.ק.ג אשר מאפיינים אירוע לבבי שמקורו מבעיה באספקת הדם לתאי הלב. בנוסף, בדיקות הדם שמבוצעות אינן מראות סימני נזק ללב וכך גם בדיקות פולשניות כדוגמת צינתור. מה שכן ניתן לראות הוא הגדלה ותנועתיות מופחתת של דופן חדר שמאל של הלב. העובדה שהתסמונת מתרחשת לאחר אירוע שגורם ללחץ משמעותי, אינו מאפשר בפני עצמו להבדיל מכיוון שאירוע כזה עלול להעלות את הסיכון גם לאירוע לבבי אמיתי באדם שסובל ממחלה של כלי הדם והלב. למרות ההבדלים ביניהם, בטווח הקצר יכולה להוביל התסמונת לכשל תפקודי של הלב.

עוד בנושא:
המבחן שיקבע אם תקבלו התקף לב בקרוב
נשים גרושות בסכנה מוגברת להתקפי לב
הכל על התקפי לב בנשים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully