וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריצת דרך: תרופה לאסתמה - תוך פחות מחמש שנים

25.4.2015 / 9:38

חוקרים בריטים טוענים כי מצאו לראשונה את המקור למחלת האסתמה, אחת המחלות הנפוצות בעולם המערבי. הם גם גילו כי תרופה לאוסטיאופורוזיס עשויה לטפל בבעיה מהשורש, ומאוד בקרוב

אסתמה. ShutterStock
הקץ לצפצופים?/ShutterStock

אסתמה היא מחלה שכיחה מאוד שמשפיעה על מיליוני אנשים ברחבי העולם, וגם בישראל . כעת, לראשונה, חוקרים זיהו את הגורם שעומד בבסיס המחלה. החוקרים מקווים כי הגילויים החדשים יובילו במהרה למציאת טיפולים חדשים ויעילים שיפגעו "בשורש" הבעיה.

אסתמה (הנקראת גם קצרת) היא מחלת ריאות כרונית שמצרה את מעבר האוויר בסימפונות. אסתמה גורמת לאירועים חוזרים של צפצופים (קול שורק בעת הנשימה), לחץ בחזה, קוצר נשימה ושיעול, כאשר זה האחרון מתרחש לעתים קרובות בלילה או מוקדם בבוקר.

תרופה כושלת לאוסטיאופורוזיס תטפל באסתמה?

המחקר המקיף, שבוצע על ידי חוקרים מאוניברסיטת קרדיף הבריטית בשיתוף עם חוקרים אמריקאים ממאיו קליניק, פורסם השבוע בכתב העת הרפואי Science Translational Medicine. המחקר מתאר לראשונה את תפקידם של קולטני סידן הקרויים CaSR בגרימת אסתמה, שהיא אחת המחלות הנשימתיות הנפוצות בעולם המערבי. המחקר בוצע עכברים, וכן על רקמות מדרכי נשימה ממקור אנושי.

המחקר גילה כי קבוצות תרופות מוכרת ממשפחת ה-calcilytics - תרופות שפועלות על אותם קולטנים שנמצאו קשורים למחלה - יעילה לטיפול באסתמה. Calcilytics פותחו לראשונה לטיפול באוסטאופורוזיס לפני כ-15 שנים, במטרה לעצור את היחלשות רקמת העצם על ידי עיכוב CaSR. למרות ההבטחה הגדולה, התרופה דווקא נכשלה כטיפול לאוסטאופורוזיס.

הגילוי המקרי כי אותו החלבון שמעודד אגירת סידן בעצמות גם משפיע על דרכי הנשימה הוביל לניסוי הנוכחי ולשינוי הייעוד של הטיפול.

הסבר ראשון לכל תופעות המחלה

הממצאים הללו מעניינים מכיוון שזו הפעם הראשונה שנמצא גורם משותף אשר יכול להסביר גם את ריבוי הטריגרים למחלה, משום שהפעלת הקולטנים הללו יכולה להיגרם בשל גורמים שונים דוגמת אלרגנים, עשן סיגריות או פיח, וגם את הרגישות שיוצרת את תגובתיות היתר של דרכי הנשימה. החוקרים הראו כיצד גורמים סביבתיים אלה משחררים כימיקלים שמפעילים את קולטני ה-CaSR ברקמות של דרכי הנשימה ויצרו תסמיני אסתמה.

עוד באותו נושא

הכל על אסתמה בילדים

לכתבה המלאה
אסתמה. ShutterStock
הגילוי חשוב במיוחד עבור 5% מהחולים שאינם מגיבים לטיפול/ShutterStock

הגילויים החדשים משמעותיים בייחוד עבור חמישה אחוזים מבין חולי האסתמה אשר אינם מגיבים לטיפולים הקיימים כיום בשוק. עבורם, פריצת דרך בדמותו של טיפול חדשני יכולה להיות מהפיכה מבחינת איכות החיים. חרף היותה של קבוצת זו קטנה באופן יחסי, עלויות הטיפולים בה, כמות ימי האשפוז והנזק שנגרם להם, מהווים כ-90% מעלויות הטיפול בחולי אסתמה בכלל.

אם אכן ימשיכו הממצאים הללו להתחזק גם בניסויים נוספים, הרי שבתוך שנים ספורות יתווספו לארון התרופות טיפולים מדור חדש אשר פוגעים במנגנון הבסיסי של אסתמה. תקוות החוקרים היא שבתוך שנתיים יחלו בניסויים קליניים בבני אדם, וכי התרופה תהיה זמינה לשימוש בתוך חמש שנים.

  • עוד באותו נושא:
  • אסתמה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully