וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך תגנו על הילד שלכם מעקיצות יתושים?

22.4.2015 / 12:54

הקיץ מגיע ואיתו מגיעים גם היתושים שאוהבים להציק לעת ערב. איך תזהו באיזה עקיצה מדובר, מה השיטה הכי טובה להגן על הילד ואיך מטפלים בו בצורה היעילה ביותר?

עקיצת יתוש. ShutterStock
מטרד של קיץ/ShutterStock

אין הורה שלא עבר את זה. התינוק או הילד קמים בבוקר, מרימים ראש מהמיטה ואתם מגלים פנים מלאות עקיצות נפחות וכואבות, או גוף, או גם וגם. ילדים נוטים להיעקץ הרבה, ולכן מספיק יתוש אחד אכזרי בחדר כדי להבטיח כמה ימים קשים בבית.

הבשורות הטובות הן שבניגוד לעקיצות דבורים שעלולות להסתיים במוות, עקיצות יתושים, גם אם הן רבות, רק גורמות לאי נוחות, ולא יכולות להסתיים במצבים מסכני חיים. מצד שני, מדובר במטרד לא קטן, שעלול להיות די מפחיד, אז הנה כל מה שאתם חייבים לדעת כדי להיות מוכנים לקיץ.

"עקיצות יתושים גורמות לרגישות מקומית, נפיחות וגירוד", מסביר ד"ר אילן גור, המנהל הרפואי של ביקורופא. היתושים בדרך כלל עוקצים בשעות הערב והלילה. לדברי גור, "העקיצה עצמה כמעט לא כואבת ואף אינה מעירה את הילד משנתו, אבל התגובות שמתפתחות על העור בעקבות העקיצה יכולות להציק".

איך יודעים שמדובר בעקיצת יתוש?

"חשוב לציין כי עקיצת יתוש אינה עוברת את בד הבגד, ולכן אם הילד נעקץ מתחת לבגדיו ולא במקום גלוי יש לחפש סיבה אחרת לעקיצה"

אם הילד שלכם מכוסה בסימני עקיצות, השלב החשוב ביותר הוא אבחון מקור העקיצה. "אם התגובה לעקיצה חריגה, כמו מצב של התרוממות העור ואודם חריג סביב העקיצה, יש לחשוד שמקורה אינה מיתושים", אומר ד"ר גור, "בכל ספק שעולה לגבי מקור העקיצה מומלץ שהילד ייבדק על ידי רופא".

חשוב לציין כי עקיצת יתוש אינה עוברת את בד הבגד, ולכן אם הילד נעקץ מתחת לבגדיו ולא במקום גלוי יש לחפש סיבה אחרת לעקיצה, כמו פשפשים או מזיקים אחרים הנמצאים במזרון ויכולים לעקוץ ילד בזמן השינה. כמובן שבמקרה כזה מדובר בטיפול אחר הכרוך בעיקר בסילוק מקור העקיצה (טיפול במזרנים) או חיפוש אחר המקור בבעלי חיים בבית כמו כלבים או חתולים.

זרוע עליה עקיצות מרובות. ShutterStock
עקיצות יתושים הם בדרך כלל במקומות חשופים כמו ידיים רגליים ופנים/ShutterStock

ד"ר גור מוסיף כי הרבה הורים חושבים במקרה של עקיצות מרובות שזו התחלה של מחלה ויראלית כמו אבעבועות רוח. אחת הדרכים הקלות לאבחן את ההבדל בין הממצאים בעור היא לזכור שאבעבועות רוח מופיעה בהתחלה בבטן ובגב ובהמשך מתפשטת לכל הגוף. לעומת זאת עקיצות יתושים מופיעות בדרך כלל במקומות חשופים כמו ידיים, רגליים ופנים, ופחות בבטן ובגב שהם אזורים המוגנים בעזרת הביגוד של הילדים.

אם יש עקיצות, כדאי למרוח את הילד בתכשירים דוחי יתושים (בית המרקחת יכול להמליץ על תכשירים מתאימים לפי גיל הילד), וכן כדאי ורצוי להוסיף בחדר הילד ובדירה מכשירים חשמליים דוחי יתושים. אם הסביבה שבה אתם מתגוררים מוכת יתושים כדאי לרכוש כילה העוטפת את מיטת הילד או התינוק ומונעת חדירת יתושים, זאת בתוספת לשימוש בתכשירים דוחי יתושים. בנוסף, יש שטוענים כי גידול אדנית עם בזיליקום ליד החלון מרחיקה את המטרידים מהבית.

איך מטפלים בעקיצות?

יש להקל על הילד בעזרת תרופות המקלות על הגירוד כמו פניסטיל ג'ל או ג'ל אלוורה המקטין את הגירוי. במקרה של עקיצות מרובות ניתן לקבל במרשם רופא טיפות פניסטיל המקלות על הגרד. באופן כללי כאשר מדובר בילדים עדיף להשתמש בחומרים טבעיים, ולא למרוח אותם באזור הפה, האף או העיניים.

אילוסטרציה. ShutterStock
מרגיעה את העור. אלוורה/ShutterStock

קיימות תרופות טבעיות להקלה על הכאב והאדמומיות של העקיצה. אחת מהן היא שימוש בחומץ תפוחים, שידוע בכך שהוא מקל על הצריבה לאחר העקיצה, ויחד איתו גם קוביית קרח תעשה את העבודה. בנוסף, שמנים אתריים כמו שמן לוונדר, גם הם מרגיעים את מקום העקיצה, ושמנים אחרים כמו אקליפטוס או ציפורן, יכולים למנוע עקיצה לכמה שעות, אבל חובה למהול אותם במים.

ועם כל הכבוד לתרופות הטבעיות, ד"ר גור מציין כי אם התגובה לעקיצה נראית מוגזמת הן בגודלה והן באודם הנוצר סביבה, כדאי להתייעץ עם רופא לאבחון. "אחד הסיבוכים בעקבות עקיצות הינו הופעת דלקת בעור סביב העקיצה המחייבת טיפול אנטיביוטי", הוא מסביר, "מקרים בהם הדלקת מאובחנת מאוחר היא עלולה להתפשט לאזור נרחב יותר ואז זה יחייב אשפוז וטיפול אנטיביוטי דרך הווריד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully